Di Weekend NYHETER

Uniqlo tar över H&M:s OS-uppdrag

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tadashi Yanai, grundare och majoritetsägare av Uniqlo.

Jeremie Souteyrat

Svenska OS-truppen har en ny partner och sponsor: japanska klädjätten Uniqlo. Efter många års samarbete med H&M kommer alltså de svenska olympierna kläs av Uniqlo i fyra år, både i Tokyo 2020 och Peking 2022, olympiska och paralympiska spelen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Vi har haft ett fantastiskt samarbete med att klä de svenska trupperna över tre olympiska och paralympiska spel. Vi har nu valt att avsluta samarbetet och vi skiljs som bästa vänner”, säger Johanna Dahl, kommunikationschef för H&M Sverige.

Sveriges Olympiska kommitté, SOK, menar att Uniqlos kunskap om Asien – där de är marknadsledande – är en styrka inför kommande spel.

”Vi vill samma sak och står för samma värden. Uniqlo kommer att leverera de svenska OS-truppernas kläder, liksom gå in som huvudpartner till SOK. Vårt stödprogram Topp och Talang finansieras helt av partners, utan en enda krona i statlig stöd, därför är avtalet med en huvudpartner extra viktigt”, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på SOK.

Kläderna som Uniqlo tar fram till SOK kommer att användas till de olympiska ceremonierna, presskonferenser, träning och tävling.

OS-generalen: Vi har starka vinterhjärtan

Samarbetet presenterades på en stor presskonferens i Tokyo på torsdagen.

Tadashi Yanai, grundare och majoritetsägare av Uniqlo och dess huvudbolag Fast Retailing svarar på Dagens industris frågor per mail.

Varför valde ni att sponsra den svenska olympiska truppen?

”Efter att vi öppnade i Sverige i augusti insåg SOK att vi delade många värderingar och började diskutera med oss, eftersom de sökte en ny sponsor inför 2020 i Tokyo och 2022 i Peking. Deras tre viktigaste kriterier för ett partnerskap är kvalitet, innovation och hållbarhet, vilket alla tre är de viktigaste också för Uniqlo. Så vi kände starkt att detta var ett naturligt samarbete.

Sopar banan med sponsorer Vad tjänar ni på detta samarbete?

”Våra kläder bygger på japanska värderingar om enkelhet och kvalitet. Vi delar samma värderingar med den svenska kulturen så för oss är det ett sätt att berätta om vår historia inte bara i Japan och Sverige, men över hela världen.”

H&M är en av era största konkurrenter globalt, och var tidigare den svenska truppens sponsor. Är detta lite av en pik mot H&M?

”Nej, inte alls. Vi respekterar alla våra konkurrenter och känner oss ärade över att ha blivit kontaktade av SOK.”