Hoppa till innehållet

Unik samling går in i ny epok

Med donationer på totalt 63 miljoner kronor, från bland andra Birgit Rausings barn, har Skissernas museum fått ett ansiktslyft.
Nu har museet öppnat på nytt och de drygt 30 000 verken i samlingen har digitaliserats.

BJUDER IN TILL NYA MÖTEN. Sedan han tillträdde för fem år sedan har museichefen Patrick Amsellem haft en vision om att nå ut till fler.
BJUDER IN TILL NYA MÖTEN. Sedan han tillträdde för fem år sedan har museichefen Patrick Amsellem haft en vision om att nå ut till fler.Foto: Foto: Emil Malmborg
BJUDER IN TILL NYA MÖTEN. Sedan han tillträdde för fem år sedan har museichefen Patrick Amsellem haft en vision om att nå ut till fler.
BJUDER IN TILL NYA MÖTEN. Sedan han tillträdde för fem år sedan har museichefen Patrick Amsellem haft en vision om att nå ut till fler.Foto: Emil Malmborg
UPPFRÄSCHAT. Under tiden som museet har varit stängt för ombyggnad har verken rengjorts och ramats om. Hela samlingen har också digitaliserats.Foto: Emil Malmborg
MUSEETS SVENSKA SAL. I förgrunden syns en modell av Bror Marklund och i bakgrunden ett nyinstallerat arkivskåp.Foto: Emil Malmborg
NYTT ANSIKTE UTÅT. Den nya entrébyggnaden ritad av arkitektbyrån Elding Oscarson.Foto: Elding Oscarson
MODELL AV SKULPTUR. Marianne Lindberg de Geers ”Jag tänker på mig själv”.
MODELL AV SKULPTUR. Marianne Lindberg de Geers ”Jag tänker på mig själv”.Foto: Emil Malmborg

Efter ett och ett halvt års intensivt arbete bakom stängda dörrar har Skissernas Museum i Lund öppnat igen. Museet är unikt i världen – inget annat har en så stor samling av skisser och modeller till konst i offentlig miljö.

I samlingarna finns alltifrån enkla blyertsteckningar till skisser av Matisse och gipsskulpturer som reser sig flera meter över marken.

Grunden till museet, som är en del av Lunds universitet, lades 1934. Då fungerade det som ett arkiv, som snabbt växte ur sina lokaler i Universitetshuset. 1941 flyttades verksamheten till en gammal gymnastiksal på nuvarande adress och blev då också Skissernas museum.

Sedan dess har museet byggts ut i etapper och i dag består lokalerna av byggnader från sex olika tidsperioder.

Den senaste tillbyggnaden har gett Skissernas museum en ny entré, en restaurang och en museibutik.

Dessutom har museets innergård fått ett spegeltak som har skapat en sal med nio meters takhöjd, som kan användas vid föreläsningar och evenemang.

”När jag kom hit för fem år sedan lanserade jag visionen om att museet skulle bli synligare och spela en större roll i samhället. Museet har ett unikt fokus på den konstnärliga processen och samlingen var en oslipad diamant – det som behövde göras var att paketera om innehållet för att museet skulle uppfylla sin potential”, säger Patrick Amsellem, museichef.

Den yttre förvandlingen är den som är lättast att lägga märke till. Den nya entrén i rostande stål har gett museet ett ansikte ut mot staden.

”Det blir lättare för oss att möta vår publik med en adekvat entré och tillgång till restaurang och kafé.”

Enligt Patrick Amsellem var museet tidigare anonymt som byggnad och hade ingen naturlig plats i stadsbilden. Det behövdes en ansiktslyftning för att nå sin fulla potential.

”Vi behövde inte uppfinna hjulet, innehållet fanns där i den fantastiska samlingen. Det vi behövde göra var att hitta ett sätt att visa upp det på ett fungerande och attraktivt sätt.”

Det som Patrick Amsellem kallar för den inre och undre förvandlingen märker den genomsnittlige museibesökaren inte i samma utsträckning, men den är minst lika betydelsefull. Under tiden som museet har varit stängt för ombyggnad har verken rengjorts och ramats om. Dessutom har hela samlingen digitaliserats.

Nu finns högupplösta bilder på alla verk.

”Vi vill göra samlingen mer tillgänglig för forskare och studenter och i förlängningen också allmänheten. Många av skisserna är ömtåliga och omöjliga att skicka, men genom en databas kan vi göra samlingen tillgänglig på ett helt annat sätt.”

Tillbyggnaden har finansierats med hjälp av donationer. 25 miljoner kronor kommer från en anonym donator, vilket lade grunden till att tillbyggnaden kunde påbörjas. 13 Mkr donerades av konstvetaren Birgit Rausings barn Kirsten, Jörn och Finn Rausing i samband med moderns 90-årsdag. Donationen gjorde det möjligt att sätta ett tak över innergården för att skapa den nya mötesplatsen. Ytterligare 10 Mkr kommer från universitetet.

”Vi hade ett löfte från den tidigare rektorn att gå in med 10 miljoner om vi hittade 20 miljoner”, säger Patrick Amsellem.

En förutsättning i processen har varit att museet ska kunna drivas på samma budget som före tillbyggnaden.

”Många gör misstaget att bygga något som man inte har råd att driva. Man kan inte räkna med att hitta donationer till grundläggande drift, det räknar donatorerna med att man klarar av på egen hand.”

Det är en stolt museichef som visar runt i det nyöppnade museet, som under invigningshelgen hade 6 000 besökare.

”Det var över alla förväntningar. Vi har fått väldigt positiv respons från både besökare och medier”, säger Patrick Amsellem.

Vilken roll spelar skisserna i det digitaliserade samhället?

”Även om den digitala skissen blir allt vanligare är det många konstnärer som fortfarande skissar på traditionellt sätt. Vi har en del digitala skisser i samlingen och det kommer sannolikt att bli fler.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera