Hoppa till innehållet

Umeås okända designsuccé

New York, Paris eller London? För en lovande designstudent kan det oväntade svaret på frågan mycket väl vara Umeå.

Designhögskolan i Umeå rankas, lite i smyg, som en av de bästa i världen – igen.

PRISAT ARBETE. Ahsen Gülsen, elev på Desighögskolan i Umeå, med sin kombinerade skalpell och spruta.
PRISAT ARBETE. Ahsen Gülsen, elev på Desighögskolan i Umeå, med sin kombinerade skalpell och spruta.Foto: Foto: Erik Abel

Ahsen Gülsen från Turkiet är inne på det andra och sista året på Mastersprogrammet i Avancerad produktdesign. Efter examen på Middle East Technical University i Ankara var Umeå förstavalet. Inte världsmetropoler som Paris eller London.

”Skolan är känd för att vara väldigt ’hands on” och jobba konkret med olika problem i stället för att en lärare föreläser. Det passar mig väldigt bra”, säger Ahsen Gülsen.

Att en stad i norra Sverige har hög status är inte så konstigt, menar hon. Industridesignvärlden är trots allt ganska liten. De som verkar i sektorn har koll på vilka skolor och företag som har bra rykte.

”Även om det är en relativt liten designskola ganska långt norrut så är den väldigt känd”, säger hon.

Kanadensaren Camille Moussette, som nu jobbar på Apples designavdelning i San Francisco, håller med.

”De flesta, skulle jag säga, har hört talas om UID. Antingen direkt via kollegor och vänner som gått på skolan eller så har de läst i branschpress om de utmärkelser skolan fått”, säger han.

Det senaste decenniet har det blivit många priser för Designhögskolan i Umeå, eller UID som skolan ofta kallas internationellt. På Red Dots prestigeladdade lista, som precis har presenterats, rankas skolan som den bästa i Europa och Amerika.

Och det är inte första gången. De senaste sju åren har Designhögskolan i Umeå toppat rankningen fem gånger.

”De två andra åren har vi varit tvåa”, säger Maria Göransdotter, vice rektor på Designhögskolan.

Även i designtävlingen iF, som också omfattar skolor i Asien, toppar Designhögskolan i Umeå rankningen.

Utbildningarna i Umeå är inriktade på industridesign i vid bemärkelse. Det handlar om allt från väldigt fysiska produkter inom fordonssektorn, till utveckling av digitala lösningar och apputveckling.

Maria Göransdotter säger att skolans framgångsformel är ett nära samarbete med företag och organisationer i de sektorer där studenterna väntas arbeta efter examen. Just den kombinationen tror Camille Mousette, som både studerat och forskat i Umeå, är nyckeln till framgångarna. Att jobba med industrin utmanar studenterna att utforska områden som ligger bortom stil och personlig smak.

”Hemligheten är en rigorös designutbildning kombinerat med ett omfattande samarbete med industrin. Sedan är den internationella miljön väldigt berikande”, säger han.

Projekten på skolan inleds vanligtvis med att studenterna diskuterar ett problemområde. Sedan ger de sig ut i någon verksamhet för att studera behoven.

Så var det när Ahsen Gülsen inledde arbetet med CRIC, ett av de studentprojekt som nyligen prisades av iF. Hon tillbringade fyra dagar på ambulansstationen i Umeå för att följa personalen i deras vardag.

”Det som är speciellt är att vi är fokuserade på problemlösning. Det handlar mer om att arbeta med vad människor behöver än vad de trånar efter”, säger Ahsen Gülsen.

Resultatet blev i hennes projekt ett koncept där en skalpell och spruta skulle kunna kombineras på ett och samma instrument och därmed underlätta arbetet för ambulanssjukvårdare i väldigt pressade situationer.

”Jag har fått förfrågningar om att göra en riktig modell och det skulle vara intressant att gå vidare med det. Vi får se vad som händer”, säger Ahsen Gülsen.

Designhögskolan har totalt 145 studenter och det är enormt många sökande. På Mastersnivån är två tredjedelar av studenterna internationella.

”Vi har sökande från hela världen. Vi kan välja de allra starkaste, de som har de största möjligheterna att utvecklas”, säger Maria Göransdotter.

Bland tidigare studenter återfinns kända namn i branschen som Stina Nilimaa Wickström, designchef i Volvokoncernen, och Spotifys designchef Rahul Lindberg Sen. Enligt Maria Göransdotter är det i princip jobbgaranti för de studenter som går på skolan.

”Många konsultbyråer och företag rekryterar aktivt från oss. Den asiatiska bilbranschen anställer exempelvis många av våra studenter.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera