Hoppa till innehållet

Uber: »Vi vill bli reglerade«

Efter att ha lagt ned sin kritiserade tjänst Uber Pop, förbereder sig Uber för regeringens kommande taxiutredning.
I en exklusiv intervju berättar den nytillträdde Sverigechefen Martin Hedevåg hur han ska styra bolaget rätt.

Martin Hedevåg är nytillträdd Sverigechef på Uber.
Martin Hedevåg är nytillträdd Sverigechef på Uber.Foto: Foto: Oskar Omne

Långa dagar och många möten. Lägg till en telefonintervju som avbryts mitt i för att pengarna på kontantkortet är slut. Typiskt för hur Martin Hedevågs två senaste veckor har sett ut.

”Det är så när man kommer tillbaka till Sverige. Det är en del att sätta sig in i på jobbet, och praktiska saker att ordna, till exempel ett telefonabonnemang”, säger Martin Hedevåg när han ringer upp igen.

Nyligen utsågs han till ny Sverigechef för den amerikanska taxijätten Uber. Sedan starten 2009 har bolaget expanderat till över 70 länder och värderas till drygt 600 miljarder kronor. När han nu vänder hem – efter två år av strategiarbete på Ubers europeiska huvudkontor i Amsterdam – är det till en marknad han känner väl, eftersom han 2012 var med och startade Uber i Sverige.

”När jag flyttade hem från studier i USA visste jag att jag ville jobba med tech och entreprenörskap. När Uber sökte folk för att lansera i Sverige tänkte jag ’This is it, det här är mitt jobb’.”

Han visste att den först anställde på Uber, Ryan Graves, hade fått sitt jobb via Twitter. Därför kontaktade han honom via mikrobloggen, och fick snart frågan om han kunde möta företagets representant, Megan Zoback, i Stockholm dagen därpå.

”Det här var en fredag, och jag satt på en middag i Göteborg, där jag kommer ifrån. Så jag fick snabbt boka en resa till Stockholm. En vecka senare flyttade jag in i Megans Airbnb-lägenhet och började jobba.”

Då hade han en professionell pokerkarriär bakom sig som hade gett honom ”en helt unik ekonomisk situation för en 18-åring”, men även en fotbollskarriär som avbrutits på grund av skador. Dessutom hade han redan erfarenhet från start up-världen, efter att ha drivit ett företag som skapade hjälpmedel för barn med autism.

”Så Uber var precis rätt utmaning för mig. Även om vi verkligen började från noll. Vi hade inget kontor och inga förare. Så det var bara att börja bläddra i gula sidorna, ringa och försöka sälja in ett amerikanskt bolag som ingen hade hört talas om.”

Sedan dess har mycket hänt på bolaget. Sverige är fortfarande en av Ubers snabbast växande marknader, men hur mycket bolaget omsätter i Sverige offentliggörs inte.

Det senaste året har dessutom varit särskilt intensivt för bolaget. Tjänsten har lanserats i ytterligare tre städer och finns nu på fem platser i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Uppsala. Samtidigt lade bolaget i våras ner sin kontroversiella tjänst Uber Pop, där privatpersoner kunde ansluta sina bilar och ta körningar. Men trots nedläggningen har diskussionen om Uber Pop fortsatt, när över 60 förare dömts till böter för att de kört utan taxilegitimation.

Såhär i efterhand, borde ni ha gjort någonting annorlunda?
”Det är beklagligt att individuella chaufförer kommer i kläm. Därför är det bra att både delningsekonomin och taxilagstiftningen utreds så att liknande situationer inte uppstår igen.”

Därmed svarar han inte på frågan om vad bolaget hade kunnat göra för att chaufförer inte skulle bötfällas.

”Men det jag kan säga är att vi vill bli reglerade. Vi är bra nu, men vi kan bli ännu bättre. För med rätt spelregler blir det också lättare för oss att driva utveckling i branschen.”

I början av december väntas regeringen presentera den utredning som går ut på att laganpassa taxi- och samåkning till dagens förutsättningar. Bland annat ses samåkning mellan privatpersoner, liknande Uber Pop, över.

Vad hoppas ni på att utredaren kommer fram till?
”Vi vill inte förekomma utredningen, utan det intressanta blir vad vi kan åstadkomma när vi har en ny reglering på plats, och då hoppas vi så klart på en modern och teknikneutral reglering.”

Vad menas med teknikneutral reglering?
”Ta taxametern som exempel. I stället för att detaljstyra att varje bil ska ha en plåtdosa för att få kallas taxi, bör man se bortom tekniken och se till vilken tjänst som kan levereras.”

I väntan på utredningen sneglar Uber redan på nya tjänster som kan komma till Sverige. En är tjänsten Uber pool, en slags gemensam taxi för personer som ska åt samma håll. Tjänsten finns nu i bland annat San Francisco och London, och står redan för 20 procent av företagets resor globalt.

Din företrädare Alok Alström var chef i mindre än ett år, vad berodde det på?
”Jag tycker inte att det är konstigt. Vi växer otroligt fort och utvecklas hela tiden. Att jobba ett år på Uber är som tre år på någon annan arbetsplats.”

Dina fyra år motsvarar alltså tolv års jobberfarenheter?
”Ja, ungefär så”, skrattar han.

Det verkar i alla fall vara ett tufft jobb om man byter vd två gånger på ett år. Varför kommer du att stanna längre?
”Jag är bekväm i företaget och vet vad chefsrollen innebär. Mycket har förändrats sedan jag var här sist. Vi har ett tre gånger så stort team och finns i fler städer. Men det innebär också att jag kommer tillbaka till en mognare organisation.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera