Di Weekend NYHETER

Två miljarder kronor på startlinjen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Linus Pröjtz

Det brittiska evenemanget Goodwood Revival är historisk motorsport när den är som allra bäst. Exklusiva samlarbilar som pressas till det ­yttersta på en av världens vackraste racerbanor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Här är de nyaste racerfordonen tillverkade 1966 och Goodwood Revival är tävlingen som alla inom den historiska motorsporten vill vara med i. Men den enkla förklaringen räcker inte långt, något man blir varse om redan på parkeringsområdena. Här samsas klassiska Fiat, Alfa ­Romeo och Ferrari med Porsche, Aston Martin och Jaguar.

Majoriteten av besökarna är tidstypiskt klädda. Fokus ligger på 1950- och 1960-tal, det är som att kliva tillbaka till efterkrigstidens England. Militäruniformerna avlöser varandra ­liksom färgglada klänningar och vackra hattar. I bakgrunden snurrar en karusell från 1950-talet. Nostalgi är nyckelordet för helgen.

Goodwood blev den första permanenta brittiska racerbanan att tas i bruk efter andra världskriget. Första loppet kördes i september 1948 och bansträckningen, då liksom nu, utgjordes av de så kallade taxibanorna runt gräsflygfältet varifrån ­Spit­fire-­­planen lyfte. Dåvarande godsherren för Goodwood, the 9th Duke of Richmond and Gordon, hade under kriget upp­låtit ­området till brittiska flygvapnet samt gjort om Goodwood ­House till militärsjukhus. Därför är det militära arvet alltid när­varande vid Goodwood Revival. Ovanför huvudet flyger två ­Spitfire och ett amerikanskt Mustang P51D-flygplan förbi.

Goodwood som racerbana blev en stor succé, hit kom åskådarna både för motorsporten och för den familjära stäm­ningen. Men 1966 tog det slut och banan stängdes. Dåvarande godsherren ska ha tröttnat på ett allt mer komplicerat regelverk för driften av racerbanan.

En av alla de som grät en skvätt kring var 11-årige ­Charles Gordon-Lennox, barnbarn till dåvarande godsherren. Under hans barndom hade motorsporten och hans möten med dåtidens racinglegender format honom för livet. När han i början av 1990-talet flyttade tillbaka till Goodwood House var målet tydligt – motorsporten skulle komma tillbaka till Goodwood Motor Circuit. Detta skedde 1998 då första Revival kördes med över 70 000 personer i publiken. Succén har fortsatt och sedan ­några år tillbaka har man satt gränsen vid 150 000 besökare under de tre dagarna och förköp av biljetter är det enda som gäller.

Läktarna och depåbyggnaderna ser ut som de gjorde på 1950-talet. Plötsligt börjar tre kvinnor sjunga mitt i folkhavet. De är del i den ensemble med sångare, dansare och skåde­spelare som ingår i Goodwoods stab. Bakom de tre kvinnorna syns en tidstypisk hårsalong och på området finns små butiker som bland annat säljer handrullade kubanska cigarrer. Magiker trollbinder sin publik och under en modevisning är det bara ­retrokläder som gäller.

FAKTA
Goodwood Revival

Racerbanan Goodwood är belägen strax norr om staden Chichester längs brittiska sydkusten. Smidigaste vägen från Sverige är flyg till Gatwick strax söder om London.

Boende kan vara ett problem, i alla fall om man är en större grupp. Detta helt enkelt beroende på att många ­hotellbokningar ligger kvar år efter år. Brighton är ett hett tips för den som söker boende.

Inträde till Goodwood Revival kan man inte köpa på plats, det är förköp som gäller. En weekend­biljett kostade i år 188 brittiska pund (cirka 2 300 ­kronor).

VISA MER
300–400 miljoner kronor

Väl inne i depån stannar vi framför en Ferrari 250 GTO, en av de 39 tillverkade originalbilarna. Just Ferrari 250 GTO har ­blivit ett begrepp långt utanför entusiastkretsarna, allra mest för att den genom auktionsförsäljningar flera gånger om utsetts till världens dyraste bil. Att sätta ett exakt värde på en sådan är svårt, det beror på exemplarets unika historia samt tajmning för försäljning. Men i dag anses prislappen hamna på mellan 300 och 400 miljoner kronor.

Ännu mer intressant är att den där silverfärgade GTO-bilen framför mig tävlar här på Goodwood Revival i loppet som ­heter Kinrara Trophy. Den körs till bristningsgränsen för vad den tål och den vinner sitt lopp. Den är del i ett startfält som värderas till en bit över 2 miljarder kronor. Dyrgripar som Ferrari 250 GT SWB, Aston Martin DB4 GT och racingversioner av ­Jaguar E-type är näst intill dussinvara.

Vintagebilar får nytt liv - med el

Listan på racinglegender som är med och tävlar är lång. Bland dem finns danske Le Mans-profilen Tom Kristensen, Indycar-legenden Dario Franchitti som vunnit det berömda Indy 500-loppet i USA tre gånger, samt vår egen rallyvärlds­mästare från 1984 Stig Blomqvist tävlar på Revival.

Flertalet av bilarna kommer tillbaka buckliga, några drabbas av sönderkörda motorer och dessvärre kommer någon av dem att sluta tävlingen hårt intryckta i en däckbarriär. Likväl, om några veckor eller månader kommer de där skadorna att vara reparerade. Nya motorer byggda och karossdelarna fått till­baka sin ursprungliga form. Allt för att vara redo för nästa drabbning. Bilägarna är beredda att göra det mesta för att få komma tillbaka till Goodwood.

Deltagaren Paul Griffin från London är en entusiast i 60-­årsåldern. Under helgen är han extremt aktiv med sina tre tävlingsbilar, en Bentley från 1923 och två Cooper från sent 1950-tal. Ett av årets teman på Revival är att fira att ­Bentley ­fyller 100 år, vilket sker med ett tävlingslopp bara för Bentleybilar tillverkade 1919–1930.

”Vår Bentley 3-litre Tourist Trophy gör tävlingsdebut i dag, 96 år efter att den byggdes”, säger Paul Griffin.

Att vinna inte så viktigt

Men det är inte bara att anmäla sig till Revival. Det gäller att ha rätt bil, med rätt historia. I vissa av loppen är det bara professionella racerförare som får köra. Då måste ägarna snällt stå vid sidan om. Om en bil har vunnit på Goodwood kan värdet påverkas positivt.

Rolls-Royce Cullinan: överdådig lyx i högform

”Vi ser oss som lyckligt lottade att vi får äga och ta hand om de här historiskt viktiga bilarna under en period i deras liv. Jag gör vad jag kan för att få fram ännu mer information och ­dokument som styrker historien och bilarna sköts om minu­tiöst. Men jag bryr mig inte så mycket om att vinna lopp”, ­säger Paul Griffin, som strax ska köra sin Cooper F1-bil från 1958, en bil som tidigare körts av racingesset sir Stirling Moss.