”Jag drivs av min nyfikenhet. Av behovet att förstå tiden jag lever i. Det är helt instinktivt, min hjärna ger mig svaren direkt. Jag måste förstå flödet av saker och knyta ihop olika faktorer för att få en översikt om var vi befinner oss. Det är en visionär talang.”
Li Edelkoort befinner sig på inredningsmässan Formex i Stockholm för att tala om säsongens viktigaste influenser för inredning, livsstil, material och färger. Under namnet ”The Spirital House” pratar hon hur digitalisering, hantverk, hållbarhet och konsumtionsmönster påverkar oss. I en mer kaosartad värld blir våra hem en allt viktigare, och mer avskalad, fristad.
Lidewij Edelkoort, mer känd som Li, är en av världens mest respekterade och anlitade trendspanare. Genom sin intuitiva förmåga att tolka samtiden och våra konsumtionsmönster blev hon det första och främsta ansiktet för trendanalys.
Sedan mitten av 1980-talet har hon drivit byrån Trend Union, som anlitats av kunder som Ikea, Coca-Cola och Gucci. Flera gånger om har hon spått rätt om framtiden och pratade om hållbarhet redan på 1980-talet.
Två gånger om året släpper Li Edelkoort och hennes team trendböcker inom olika nischer som mode, skönhet, inredning och arkitektur. Böckerna sätter prognoser två år framåt i tiden och kostar mellan 16 000 och 20 000 kronor.
”Folk frågar mig inte bara om vad som är nytt längre. De undrar vilka konsumenterna är, det är mer antropologiskt. De undrar vilka de underliggande strömmarna är i samhället, de stora tendenserna. Det är sådant jag kan se och som sedan avspeglas i vikten av ett tyg eller längden på plagg. Det viktiga är att förstå var allt kommer ifrån och hur det samverkar.”
Li Edelkoort värjer sig inte för att säga det obekväma. För drygt tre år sedan höll hon ett uppmärksammat tal där hon proklamerade att mode är dött och att designers återanvänder gamla idéer. Li Edelkoort skrev en kritisk granskning av modeindustrin, ett ”anti fashion-manifest”.
”Det var smärtsamt att skriva det. Jag har varit en del av det området i hela mitt liv. Att säga att systemet är föråldrat är inte lätt eftersom jag är en del av det. Men jag kunde inte fortsätta utan att precisera de otroliga problemen som finns i industrin. Och mina teorier bekräftas varje dag, tyvärr.”
Men det som händer i modeindustrin är bara början, menar Li Edelkoort. Samma problem och utmaningar kommer andra sektorer att möta, som livsmedels- och turistindustrin.
”Alla vet att vi måste förändra sättet vi lever på, men det är så svårt. Särskilt för de stora företagen, det är som att vända en stor båt. Jag tror att det kommer ta 35 år för hela världen och vår ekonomi att förändras.”
Hur kommer vår ekonomi se ut i framtiden?
”Ekonomin vi lever i är föråldrad. Det svåra är att ingen visar hur vi ska gå från en marknadsekonomi till en cirkulär ekonomi. Det finns ingen ekonom som ger mig verktygen. Det är en stor fråga i mitt huvud, det kommer komma fler svar. Jag tror inte att det kommer bli en katastrofekonomi. Det kan bli så att det blir en mycket mer säker och hållbar ekonomi, med nya sätt att använda pengar.”
I dag finns det bland annat influencers, som får betalt för att marknadsföra särskilda produkter eller åsikter. Hur viktigt är det att vara oberoende?
”Det blir en mer och mer eftertraktad roll. Jag får inte betalt av någon för att säga något fördelaktigt. Säger jag något är det för att jag tycker att jag borde berätta det för andra människor. I slutändan, hur viktiga är influencers? Hur hållbara är deras bloggar och kommentarer? Vi befinner oss i en förvirrad tid. Vi börjar förstå att vi är fängslad av våra telefoner, det är som en drog.”
Ser du ljust på framtiden?
”Nej, den är inte ljus. Problemen vi behöver klara av är för stora. Gällande vår planets framtid är jag ganska pessimistisk. Men samtidigt tror jag på mänskligheten. Vi kan designa vår väg ur det. Det finns kreativitet och en växande mängd människor som gör saker rätt. Som gör saker som fortfarande är lönsamma, men hållbara.”