Hoppa till innehållet

Trendguru spår dyster framtid

Ikea, kapitalförvaltare och kända politiker. Alla vill ha hjälp av världens främsta trendanalytiker för att utkristallisera framtiden.

”Ekonomin vi lever i är föråldrad”, säger Li Edelkoort.

PESSIMISTISK FRAMTIDSSYN. Trendanalytikern Li Edelkoort befinner sig på inredningsmässan Formex i Stockholm för att prata om säsongens stora trender.
PESSIMISTISK FRAMTIDSSYN. Trendanalytikern Li Edelkoort befinner sig på inredningsmässan Formex i Stockholm för att prata om säsongens stora trender.Foto: Foto: Thirza Schaap

”Jag drivs av min nyfikenhet. Av behovet att förstå tiden jag lever i. Det är helt instinktivt, min hjärna ger mig svaren direkt. Jag måste förstå flödet av saker och knyta ihop olika faktorer för att få en översikt om var vi befinner oss. Det är en visionär talang.”

Li Edelkoort befinner sig på inredningsmässan Formex i Stockholm för att tala om säsongens viktigaste influenser för inredning, livsstil, material och färger. Under namnet ”The Spirital House” pratar hon hur digitalisering, hantverk, hållbarhet och konsumtionsmönster påverkar oss. I en mer kaosartad värld blir våra hem en allt viktigare, och mer avskalad, fristad.

Lidewij Edelkoort, mer känd som Li, är en av världens mest respekterade och anlitade trendspanare. Genom sin intuitiva förmåga att tolka samtiden och våra konsumtionsmönster blev hon det första och främsta ansiktet för trendanalys.

Sedan mitten av 1980-talet har hon drivit byrån Trend Union, som anlitats av kunder som Ikea, Coca-Cola och Gucci. Flera gånger om har hon spått rätt om framtiden och pratade om hållbarhet redan på 1980-talet.

Två gånger om året släpper Li Edelkoort och hennes team trendböcker inom olika nischer som mode, skönhet, inredning och arkitektur. Böckerna sätter prognoser två år framåt i tiden och kostar mellan 16 000 och 20 000 kronor.

”Folk frågar mig inte bara om vad som är nytt längre. De undrar vilka konsumenterna är, det är mer antropologiskt. De undrar vilka de underliggande strömmarna är i samhället, de stora tendenserna. Det är sådant jag kan se och som sedan avspeglas i vikten av ett tyg eller längden på plagg. Det viktiga är att förstå var allt kommer ifrån och hur det samverkar.”

Li Edelkoort värjer sig inte för att säga det obekväma. För drygt tre år sedan höll hon ett uppmärksammat tal där hon proklamerade att mode är dött och att designers återanvänder gamla idéer. Li Edelkoort skrev en kritisk granskning av modeindustrin, ett ”anti fashion-manifest”.

”Det var smärtsamt att skriva det. Jag har varit en del av det området i hela mitt liv. Att säga att systemet är föråldrat är inte lätt eftersom jag är en del av det. Men jag kunde inte fortsätta utan att precisera de otroliga problemen som finns i industrin. Och mina teorier bekräftas varje dag, tyvärr.”

Men det som händer i modeindustrin är bara början, menar Li Edelkoort. Samma problem och utmaningar kommer andra sektorer att möta, som livsmedels- och turistindustrin.

”Alla vet att vi måste förändra sättet vi lever på, men det är så svårt. Särskilt för de stora företagen, det är som att vända en stor båt. Jag tror att det kommer ta 35 år för hela världen och vår ekonomi att förändras.”

Hur kommer vår ekonomi se ut i framtiden?

”Ekonomin vi lever i är föråldrad. Det svåra är att ingen visar hur vi ska gå från en marknadsekonomi till en cirkulär ekonomi. Det finns ingen ekonom som ger mig verktygen. Det är en stor fråga i mitt huvud, det kommer komma fler svar. Jag tror inte att det kommer bli en katastrofekonomi. Det kan bli så att det blir en mycket mer säker och hållbar ekonomi, med nya sätt att använda pengar.”

I dag finns det bland annat influencers, som får betalt för att marknadsföra särskilda produkter eller åsikter. Hur viktigt är det att vara oberoende?

”Det blir en mer och mer eftertraktad roll. Jag får inte betalt av någon för att säga något fördelaktigt. Säger jag något är det för att jag tycker att jag borde berätta det för andra människor. I slutändan, hur viktiga är influencers? Hur hållbara är deras bloggar och kommentarer? Vi befinner oss i en förvirrad tid. Vi börjar förstå att vi är fängslad av våra telefoner, det är som en drog.”

Ser du ljust på framtiden?

”Nej, den är inte ljus. Problemen vi behöver klara av är för stora. Gällande vår planets framtid är jag ganska pessimistisk. Men samtidigt tror jag på mänskligheten. Vi kan designa vår väg ur det. Det finns kreativitet och en växande mängd människor som gör saker rätt. Som gör saker som fortfarande är lönsamma, men hållbara.”

Innehåll från HairbackAnnons

Ny app: Här kan du simulera din egen hårtransplantation

Håravfall kan ha många skepnader, men känslan hos den som drabbas är ofta densamma – oro. Som tur är har tekniken gjort stora framsteg. Hårtransplantationer har blivit betydligt mer effektiva – och i dag kan du till och med simulera din egen med hjälp av en ny app.

Extern länk: Se ditt nya hårsvall växa fram 

Ungefär en fjärdedel av alla män upplever någon form av håravfall innan de fyllt 30 år. Det börjar vanligtvis med tunnare hår vid hjässan och tinningarna och ett tillbakadraget hårfäste som sakta men säkert kryper vidare uppåt. 

Förr om åren fick man stilla acceptera sitt öde – det var en del av livet. I dag finns helt andra möjligheter och allt fler väljer därför att göra en hårtransplantation. Det innebär att man flyttar hårsäckar från ett område som är rikt på hår, till ett område som saknar hår. 

– Oftast tar man hår från bakhuvudet eftersom det området är mer resistent mot håravfall och håret är starkare. Chanserna för att hårsäckarna ska överleva på det nya stället är väldigt bra eftersom det är dina egna hårsäckar du flyttar. Det är ungefär som att plantera om ett träd i din trädgård, säger Cem Arel, grundare av appen Hair Back App.

Realistiska simuleringar 

Om du funderar på en hårtransplantation är du troligen nyfiken på hur en hårtransplantation kommer att förändra ditt utseende. Hair Back-appen är framtagen för att följa användaren under hela resan från de första funderingarna till ett nytt hår. Helt gratis dessutom. 

– Stegvisa före- och eftersimuleringar gör att du kan visualisera resultatet innan du fattar några beslut. Appen är AI-driven vilket gör att simuleringen blir väldigt realistisk utifrån dina egna förutsättningar, det vill säga ditt eget hår och antalet hårsäckar. Appen gör en medicinsk uträkning och simuleringen granskas kliniskt av en hårspecialist, berättar Cem Arel. 

Den inbyggda tidslinjefunktionen visar varje steg i hårtransplantationsprocessen och ger en tydlig bild av förvandlingen över tid. 

– Det gör det lättare att fatta beslut. Du ser svart på vitt hur du kommer att se ut månad för månad – hela vägen till slutresultatet. Det gör att du är bättre förberedd och vet vad du kan förvänta dig. 

Experthjälp och eftervårdsprogram

Hair Back-appen innehåller dessutom en rad funktioner och tjänster som gör att du kan få hjälp med det allra mesta kring ditt håravfall. Du kan diskutera dina problem och få råd av specialister. Här finns också flera hundra guider som gör det enkelt att ta del av de senaste framstegen relaterade till håravfall. På Instagram publiceras korta versioner av nya guider när de släpps. 

Du kan även diskutera med andra i liknande situation i appens forum. 

– Tonen och stämningen i vårt forum är väldigt trevlig och hjälpsam. Där delar användarna med sig av sina egna erfarenheter, ställer frågor och peppar varandra. Det finns även möjlighet att prata direkt med en specialist. Vi försäkrar oss om att det är riktiga människor som besöker forumet genom sms-verifiering, säger Cem Arel.

En annan smart och viktig funktion i appen är ett eftervårdsprogram. Det skräddarsys och sätts ihop av kliniken och innebär att du kan få dagliga påminnelser om till exempel när det är dags att ta en viss medicin eller ta bort sårskorpor. 

– Eftervården är mycket viktig för slutresultatet och påminnelserna gör att det blir betydligt enklare.  

Att använda appen är helt gratis, likaså rådgivningen, eftervårdsprogrammet och forumet. Hair Back tjänar istället pengar vid förmedling av patienter som vill transplantera via partnerkliniker som hairtransplantation.com och idealofmed.com samt erbjudanden på produkter som hårvitaminer via appen. 

Extern länk: Här kan du simulera din egen hårtransplantation 

Mer från Hairback

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hairback och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera