Nils Landgren var den första svenska artist som skrev kontrakt med det 25-årsjubilerande skivbolaget Act, grundat 1992. Därefter har ett 30-tal svenska artister och band spelat in för Act. Mest framgångsrika var Esbjörn Svensson Trio, internationellt kända som e.s.t.
I dag är ett tiotal svenska artister knutna till Act, som trombonisten Nils Landgren, sångerskan Viktoria Tolstoy och gruppen Tonbruket.
”Han har sett oss och gett oss chansen”, säger Nils Landgren om Siegfried ”Siggi” Loch, som han fick kontakt med 1994.
Genom Act har en marknad som är flera gånger större än den svenska öppnats. Tyskland har cirka 82 miljoner invånare och relativt många av dem köper fortfarande cd-skivor.
”Tyskland är den enda marknad där musikförsäljningen fortfarande till mer än hälften utgörs av fysisk skivförsäljning, 57 procent för att vara exakt. Vårt andra ben är Frankrike där skivförsäljningen också fortfarande är betydande. Genom dessa båda marknader lyckas vi fortfarande vara ett ekonomiskt framgångsrikt skivbolag”, säger Siggi Loch.
I Sverige svarar den digitala musikförsäljningen för 86 procent medan den fysiska, cd-skivor och vinyl, numera bara står för 14 procent.
”Den traditionella skivindustrin är på väg att försvinna. Om Act inte också vore ett musikförlag skulle vi redan göra förluster”, säger Siggi Loch.
Acts slogan är ”In the spirit of jazz”, vilket öppnar för en ganska bred definition och utgivning.
”Jag gillar den musikaliska frihet som finns inom jazzen, men de artister som jag hittar har i allmänhet potential att nå även andra grupper än den vanliga jazzpubliken”, säger Siggi Loch.
En sådan artist är Nils Landgren, som snarare hör hemma inom soul och funk. Det var Siggi Loch som lade till ordet funk i bandnamnet. Spelar ni funk ska ni heta det också, tyckte han.
Nils Landgren är stor i Tyskland. För några veckor sedan spelade han för Tysklands statschef, president Frank Walter Steinmeierat, på dennes residens i Berlin.
”Det är så klart hedrande för någon som mig, en tomte från Degerfors”, säger Nils Landgren skämtsamt.
I fredags framträdde han med sin Funk Unit i pratshowen ”3 nach 9”, en riktig långkörare i tysk tv.
Tyskland är sedan länge Nils Landgrens andra hemmamarknad. Han var bosatt i landet i fem år, har arbetat där i olika roller och är sedan sex år konstnärlig ledare för festivalen Jazz Baltica.
”Det har varit en otroligt viktig festival för nordiska artister och kommer att fortsätta vara det. I princip alla Act-artister som kommer från Skandinavien har spelat där och fått en trogen publik”, säger Nils Landgren.
När han snart ger sig ut på turné för att marknadsföra sitt nya album ”Unbreakable” talar spelschemat för sig själv: en spelning i Trollhättan, fyra kvällar i rad på jazzklubb Fasching i Stockholm och så...
”Få se nu, Kina, Schweiz, Tyskland, 1, 2, 3 ... 15”, säger Nils Landgren när han skrollar igenom turnéschemat i mobilen och summerar antalet spelningar i Tyskland, som alltså är tre gånger så många som i Sverige.
”Fast vi tjuvstartar i Stockholm under jazzfestivalen, i Nisses hörna, där jag presenterar sångerskan China Moses”, tillägger han.
Nisse Landgrens hörna är en konsertserie på Kulturhuset med ett brett artistutbud som gått i många år. Senare i höst kan Nisse Landgren höras med både Helen Sjöholm och Eva Dahlgren. Båda konserterna är utsålda.
Men i måndags var det en Act-artist som gästade hörnan, saxofonisten och flöjtisten Magnus Lindgren, aktuell med albumet ”Stockholm Underground”. I kväll, onsdag, framträder han i Berlin för ett utsålt konserthus i serien Jazz at Berlin Philharmonic.
”Stockholm underground” är hans debut på Act, som därmed gett ut album med 32 svenska akter, den benämning som skivbolagets namn syftar på. Därefter, i november, följer spelningar på tyska jazzklubbar.