Hoppa till innehållet

Tony Cragg vägrar vika sig

Nyfikenhet har drivit Tony Cragg att göra konst i 50 år.

Nu är den brittiske skulptören åter Sverigeaktuell. Denna gång med verk som mer än någonsin går på djupet av hur vår värld är uppbyggd.

PARADNUMRET. Skulpturen ”Arising” är det nyaste av Tony Craggs verk. Höjden är måttanpassat efter utställningsrummet och för att vara säker på att verket rymdes fick man bygga en kopia av utställningslokalen i konstnärens studio.
PARADNUMRET. Skulpturen ”Arising” är det nyaste av Tony Craggs verk. Höjden är måttanpassat efter utställningsrummet och för att vara säker på att verket rymdes fick man bygga en kopia av utställningslokalen i konstnärens studio.Foto: Foto: Joey Abrait

Se men inte röra är ett motto besökare bör hålla sig till på konstinstitutioner. Men det verkar inte gälla Tony Cragg. I alla fall inte när han visar sina egna verk, som han både klappar och knackar på. Medan skulpturerna svarar med ett ihåligt klong, klong, klong.

”Jag har alltid velat göra det verkliga synligt, visa vad det är som håller upp hela strukturen. När jag för några år sedan gjorde enorma blockformade verk insåg jag att de innehöll en massa material och formationer som ingen skulle få se. Så jag började skära upp verken och fick fram den där”, säger Tony Cragg och pekar på en grön rektangelformation med sprickor i.

”Det blev en vändpunkt och är i dag ett av de verk som betyder mest för mig.”

Tony Cragg är en av världens mest erkända skulptörer. I dagarna öppnar han sin sjunde utställning på galleri Andersson/Sandström i Stockholm. Senast han ställde ut i huvudstaden var sommaren 2016, då några av hans mest ikoniska former tog plats i det fria, på Djurgården.

När han nu visar några av sina senaste verk är det en stor utställning, som visar brittens fortsatt höga produktivitet, trots nästan 50 år av konstnärskap. Men så tröttnar han heller aldrig på att utforska form och material.

”När jag började med skulptur ansågs det vara trist och statiskt. Men det är i själva verket mycket dynamiskt. Det är den enda materialanvändningen som sker utan utilitaristiska skäl. Det enda tillfälle där material kan kämpa emot vår världs besatthet av resurseffektiv produktion, där alla former vi har omkring oss, en lampa eller ett bord, annars är geometriska, repetitiva och tråkiga.”

Ett återkommande tema i Tony Craggs verk är just det. Att bryta av mot det som är rakt, fyrkantigt och platt. Med en nyfikenhet för omvärlden bryter han ned och ifrågasätter sin omgivning.

”Något som fascinerar mig är till exempel att folk kan leva hela sina liv och tända och släcka lampan, men inte veta varför det lyser. Det går inte för mig, jag vill förstå och jag älskar saker som förklarar varför det är på ett sätt eller ett annat. Livet blir så mycket mer intressant om man vet vad som finns bakom.”

Intresset för vetenskaplig precision lär han ha ärvt av fadern som var ingenjör med inriktning mot aeronautik. Samtidigt som uppväxten på farfaderns gård i södra England väckte en känsla för naturen.

”Det mest fantastiska hos farfar var det hägn där jag och mina bröder lekte. Där var det fullt av vilda blommor, insekter, fåglar som häckade, en liten damm med grodor. För mig var det en fantasivärld att vara i.”

I den snirkliga, rostiga stålbusken han kallat ”Thicket”, som står mitt i det största utställningsrummet, har han fångat minnesbilden av farfaderns gård. Som liten drömde han om att arbeta på gården, men på slutet av 1960-talet halkade han in på konstnärsbanan. Då var han i 20-årsåldern och påverkades starkt av hur den tiden, som senare blivit känd som ”Swinging 60’s” och en av de kulturellt mest tongivande epokerna för Storbritannien, höll på att förvandla hela samhället.

”Det var en tid där man ifrågasatte det som varit, hur ens föräldrar levde och där man som ung revolterade mot det. Jag jobbade i ett stinkande labb på den tiden och ritade på fritiden.”

Hans dåvarande flickvän uppmuntrade honom att söka till konstskola. Det blev starten för en karriär där naturen ständigt varit inspiration och där han under många år skapade till exempel installationer av upphittade föremål.

”Mina verk kan ta sig organiska uttryck, men min ambition har aldrig varit att kopiera naturen. Jag vill faktiskt inte kopiera någonting.”

Kanske är den sista meningen Tony Craggs sätt att en gång för alla sätta punkt för den hetsiga debatt som väcktes i somras när hans tre guldskimrande pelare, skulpturen ”Points of view”, installerades i Malmö. Verket anklagades bland annat för att vara malplacerat och konstkritikern Linda Fagerström kallade det för ”massproducerade produkter med föga konstnärligt värde”. Tony Cragg replikerade med att han tog väldigt illa vid sig av kritiken. Inte minst sedan Sverige blivit ett andra hem för konstnären som bott i Tyskland i omkring 40 år. Här tillbringar han sedan 2001 omkring fyra månader om året i sitt hus med ateljé på Tjörn på västkusten. På drygt 15 år har han lärt sig nästan fläckfri svenska och han läser böcker och tidningar och hänger med i samhällsdebatten. Men kritik är en sak, att diskutera konst en annan.

”En levande konstdebatt är viktigt och där är konstnärsyrket på sätt och vis ett politiskt ställningstagande. Det betyder inte att man måste göra konst med en politisk intension, det blir oftast bara propaganda. Men jag tror verkligen att konst kan påverka politiken och den värld vi lever i.”

På vilket sätt?

”Den kan utgöra en positiv kraft i en allt stökigare omvärld. Den kan få människor att reflektera över miraklet i vår egen existens. Förr hade kyrkan den uppgiften. Nu är det konsten som materialiserar det okända och våra fantasier.”

Att försöka greppa någon av Tony Craggs fantasifulla formationer görs dock på egen risk. Med en prislapp på en halv miljon upp till 5 miljoner kronor kan det bli en dyr historia om något av verken skulle råka välta. Inte minst paradskulpturen ”Arising”, som måttanpassats efter utställningsrummet och varsamt lyfts in. Den är det bara Tony Cragg som får luta sig mot och röra.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera