Hoppa till innehållet

Tio års jazzkamp är inte nog

Den ideella musikföreningen Impra fyller tio år och har nått betydande framgångar för att göra musiklivet mer jämställt. Men mycket återstår och Impra är inte färdig förrän den dag föreningen inte längre behövs.

JUBILERAR. Den ideella föreningen Impra grundades för tio år sedan. Elena Wolay var dj under jubileet på Kulturhuset i Stockholm, Lina Nyberg var med och grundade Impra 2006 och Anna Lundqvist är ordförande i föreningen.
JUBILERAR. Den ideella föreningen Impra grundades för tio år sedan. Elena Wolay var dj under jubileet på Kulturhuset i Stockholm, Lina Nyberg var med och grundade Impra 2006 och Anna Lundqvist är ordförande i föreningen.Foto: Foto: Jack Mikrut

Impra, som kommer från ordet improvisation, är en av många ideella föreningar som organiserar kvinnliga musiker. Kvast, Kvinnlig anhopning av Svenska Tonsättare, är en annan. Kupp, Kvinnor Upp På Pulten, är en tredje. Femtastic och Ladyfest är andra grupper som arbetar med jämställdhetsfrågor.

Det är ett fragmenterat fält, trots ett gemensamt mål. Någon övergripande organisation för hela musikbranschen finns inte.

”Vi arbetar ju ideellt och folk har inte tid. Bara att driva en sådan här förening är stentufft. Det gör vi på en fritid som inte existerar. Men problemen är desamma oavsett musikgenre”, säger Lina Nyberg, jazzsångerskan som var med och grundade Impra 2006.

”Men det är också olika typer av problematik, om man till exempel jämför en kvinnlig dirigent med en kvinnlig trummis. Det är olika strukturer beroende på vad man jobbar med. Det är därför vi har specialiserade organisationer. Dirigenter har ju kontakter med konserthusen och orkestrarna, men det ju är ju inte vår första prioritet.”

Impras genre är jazzen och andra former av improvisationsmusik. Och där har organisationen gjort avtryck.

”Impra började med att kontakta alla samtidigt. Vi ringde till jazzklubbar, till festivalarrangörer, till tidningen Orkester Journalen, högskolorna, P2:s Jazzkatten och sa: ’Det här ser inte bra ut’. Vi gjorde inte en sak i taget. Alla fick veta redan från början att vi existerar. Och det har hänt mycket på samtliga fronter i svenskt jazzliv”, säger Anna Lundqvist, styrelseordförande och jazzmusiker.

”Vårt genombrott var när Lina Nyberg påpekade att det i stort sett bara var män som var nominerade till P2:s musikpris Jazzkatten, och att juryn bestod av fem män och en kvinna. Samtidigt fanns det otroligt många framgångsrika kvinnor som alltså inte ens var nominerade. Det här fick medierna nys om och redan till året därpå ändrades jurysammansättningen så att det blev 50/50. Sedan dess är det fler kvinnor som har vunnit Jazzkatten-priser.”

Impra har gått i bräschen och blivit någon förebild för liknande föreningar som bildats senare. Men på frågan vilka som var först svarar Ann Lundqvist och Lina Nyberg Popkollo, som artisten Marit Bergman startade 2003.

Popkollo är ett musikläger för tjejer. Det första kollot i Hultsfred hade 19 deltagare. I dag är Popkollo en riksorganisation med 2 000 medlemmar.

”Det är två olika sätt att närma sig problemen”, säger Anna Lundqvist angående en jämförelse mellan Impra och Popkollo.

”Våra spetsfrågor är för olika för att vi ska ha en stor organisation.”

När populärmusiken slog igenom var kvinnans roll oftast refrängsångerskans. Instrumentalisterna var uteslutande män. Så småningom framträdde sångerskor som artister i eget namn, som Monica Zetterlund, men instrumentalisterna var fortfarande män, som inte sällan motvilligt kompade kvinnor. Och så var det länge. Om det vittnar Patti Smith i en stor intervju i veckans utgåva av Di Weekend.

”På mina konserter hände det att killar ropade: ’gå tillbaka till köket!’. Men jag var ganska tuff, det jag svarade kan du inte trycka i tidningen”, säger hon i intervjun.

I dag är Patti Smith en förebild.

”Man vill känna igen sig bland dem man ser på scenen”, säger Elena Wolay, en mångsysslare som bland annat är festivalarrangör, dj och musikjournalist.

Under Impras tioårsjubileum på Kulturhuset i Stockholm nyligen spelade Elena Wolay skivor.

”Jag är inte bara kvinna, jag är dessutom mörkhyad. Som eritreansk kvinna är det inget naturligt val att bli musikjournalist.”

Patti Smith slog igenom under det radikala 1970-talet. I Sverige gjorde sig vid samma tid kvinnoaktivister hörda. Suzanne Ostens låt ”Vi måste höja våra röster (för att höras)” är ihågkommen. Men även proggrörelsen dominerades förstås av män.

Att männen spelar instrument och kvinnor sjunger är fortfarande en vanlig uppdelning, men det är i alla fall inte längre självklart så. Åtminstone inom jazzen har en rad kvinnliga instrumentalister tagit plats och utmärkt sig under senare år.

”Vi har arbetat med det här så länge att vi blivit krassa och inte tror på en snabb förändring. Vi har ändå hållit på i tio år och kan se att på vissa ställen har det inte hänt ett dugg. Ibland kan det vara så att det händer mycket på ytan, men gräver man neråt har det inte hänt så mycket. Strukturerna måste ändras”, säger Anna Lundqvist.

”Impras mål är ju att inte behövas. Den dag vi inte behövs läggs Impra ned.”

När infaller den dagen?

”När vi hytter med näven och upptäcker att det inte behövs. Men dit är det långt. Vi pratar inte ens om det.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera