Di Weekend NYHETER

Tio år – tio mönster

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

EN UTMANING. Fler av mönstren på utställningen har en gång varit tapeter. Att designa en tapet är enligt Emma von Brömssen en utmaning eftersom den är platt och ofta täcker en större yta. ”Det är väldigt spännande med själva mönstrandet och att få rapportskarvarna så osynliga som möjligt. Det är väldigt roligt med tapet”, säger hon.

Patrik Olsson

I tio år har hon skapat mönster med djur finurligt dolda bland blommor och blad. Det firar Emma von Brömssen med en jubileumsutställning på Nääs Fabriker utanför Göteborg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I utställningen ingår textila nytryck av åtta av hennes tidigare mönster, samt en mönstrad servis. Dessutom har Emma von Brömssen inför utställningen designat ett helt nytt mönster som redan fått positiv respons.

”Folk har hört av sig, men jag har faktiskt sagt att de måste komma hit om de vill handla”, berättar hon för Di.

Sitt genombrott fick hon när hon gick på Högskolan för design- och konst- hantverk i Göteborg, med ett mönster hon skapade inom ramen för sitt examensarbete.

”Det var faktiskt en lärare som såg till att det blev så. Hon sa att ’nu ska vi hitta en opponent som kan få det här i produktion’”.

Inbjudan gick till Björn Nilsson från Boråstapeter, som sedan kom för att bedöma arbetet. Han blev väldigt förtjust och kollektionen var redan färdig. Produktionen kunde därför snabbt komma i gång. I ungefär samma veva plockade även Svensk Tenn upp ett av Emma von Brömssens mönster.

FAKTA
Emma von Brömssen

Ålder: 43 år.

Bakgrund: Har designat mönster i tio år. Innan dess utbildade hon sig på HDK i Göteborg.

Aktuell: I sommar har Emma von Brömssen jubileumsutställning på Nääs fabriker utanför Göteborg. Där visas tio mönster, skapade under tio år. Utställningen pågår fram till den 19 augusti.

VISA MER
Blev det sedan svårt att följa upp så tidiga framgångar?

”Nej, jag tror snarare att det var bra att det gick så bra med en gång, annars hade jag nog misströstat. Det är väldigt svårt det här, hur många som helst ritar mönster. Jag grubblade mycket över vad jag kunde tillföra”.

Tvivlet ledde till ett utforskande arbetssätt, där Emma von Brömssen försökte hitta sin egen metod och sin egen nisch. Hon arbetade med olika grundstrukturer och med att gömma motiv i mönster. När hon nu summerar sina första tio år i branschen är det lätt att se att djur blivit ett återkommande tema.

”Jag ser gärna djur i roller, som i en saga eller fabel. De blir personligheter på något vis och får därför olika karaktärer i mina mönster.”

I det nya mönstret, som hon har formgivit på Nääs fabriker, gömmer sig till exempel en massa harar bland salladsbladen. I det mönster som plockades upp av Svensk Tenn är det i stället en stäpphöna som döljs. Den kom till på Göteborgs naturhistoriska museum.

”Jag satt och målade av uppstoppade fåglar i glasmontrar. Till slut var det nästan som att de fick liv”.

Emma von Brömssen får ofta höra att hennes mönster är ganska tidlösa. Det tror hon kan vara en fördel.

Svensk ställer ut på MOCA i Miami

”Då kan man arbeta med material och färger för att de ska kännas mer nutida, även om mönstren är ganska svåra att tidsbestämma.”

Att det har blivit så tror hon kan ha att göra med hennes skapandeprocess.

”Om det är spännande för mig att arbeta med ett mönster blir det kanske spännande även att titta på”, funderar hon.

Sitt mönsterskapande arbete tycker hon hamnar någonstans i gränslandet mellan design och konst. Det är just därför hon nu har valt att skapa en utställning, som gränsar till det konstnärliga, med produkter som bara säljs i begränsade upplagor. I utställningen ingår även numrerade tavlor, skapade av enstaka mönsterrapporter, tryckta på akvarellpapper. Även några gamla stolar och en Wegnersoffa som fått ny mönstrad klädsel ingår i utställningen.

Designsamarbetena har fortsatt genom åren. Ett exempel på företag som Emma von Brömssen arbetat med är Sandatex, som hon designat rullgardiner för.

”Då får de rätt att tillverka rullgardiner en viss tid. Sedan kan det avtalet förnyas”

Mönstren äger alltså hon fortsatt rätten till, även om hon ritat dem på uppdrag av någon annan. Man kan se det som att hon lånar ut dem under en period helt enkelt. Det är därför hon kunnat göra nytryck av sina gamla mönster till utställningen.

Ersättningen som hon får brukar ofta vara uppdelad på ett initialt skissarvode och en ersättning som baseras på hur mycket produkterna säljer.

Comeback för Warhols skandalsuccé

”Jag kan ju också påverka försäljningen i mina sociala mediekanaler. Om jag känner mig stolt över ett samarbete och gillar produkterna så sprider jag gärna det”, säger hon.

En viktig anledning till att hon vågade ta steget att bli mönsterdesigner handlar om att hon haft förebilder i sin närhet som visat att det går att leva på konstnärlig verksamhet. Skådespelaren Tomas von Brömssen är till exempel Emma von Brömssens farbror och fotografen Anna von Brömssen hennes kusin. Hennes föräldrar är lärare, men är båda väldigt konstnärliga. Hon har även en morbror som är skulptör.

”Det är ju några i släkten och i min omgivning som har bevisat att det går. Är man tillräckligt passionerad, så ska man göra det som man tror på. Då får det bära eller brista”.

Rent krasst konstaterar dock Emma von Brömssen att om man ska lyckas leva som egen företagare på design så måste man ha flera ben att stå på. Vid sidan av de mera konstnärliga mönsteruppdragen har hon hela tiden löpande tagit grafiska uppdragsjobb av mer kommersiell natur.

”Med tiden har jobben för brödfödan blivit färre. Och jag har aldrig behövt ta ett enformigt ’brödjobb’ för att det ska gå ihop”.