Hoppa till innehållet

Tar steg för hållbarhet

De kommer från höga positioner inom finans- och industrisektorn, men nu har Gunilla Forsmark Karlsson och Gunilla Östberg sadlat om till författare.
I sin nya bok vill de få sömniga beslutsfattare att komma i gång med sitt hållbarhetsarbete.

TRAPPAR UPP. ”Om tunga företagsledare går ut och visar vilka frågor som är viktiga, så kommer det att få synergieffekter”, säger Gunilla Forsmark Karlsson (till vänster), som har skrivit en handbok i hållbarhet tillsammans med Gunilla Östberg.
TRAPPAR UPP. ”Om tunga företagsledare går ut och visar vilka frågor som är viktiga, så kommer det att få synergieffekter”, säger Gunilla Forsmark Karlsson (till vänster), som har skrivit en handbok i hållbarhet tillsammans med Gunilla Östberg.Foto: Foto: Patrik Olsson

Hållbarhet är inte ett trendord. Det är författarna Gunilla Forsmark Karlsson och Gunilla Östberg bestämda med.

Med boken ”Hållbara affärer – så ökar du företagets konkurrenskraft och lönsamhet” vill de steg för steg visa hur man praktiskt går till väga för ett hållbart företagande.

”Näringslivet är avgörande för att vi ska lyckas med omställningen, det är de som står för hela genomförandet och det är de som står för utsläppen. Det är självklart ett samspel mellan politiker, näringsliv och konsumenter, men företagen drar det stora lasset”, säger Gunilla Östberg.

Konkreta tillvägagångssätt varvas med vad författarna kallar goda exempel – intervjuer med ledande personer från bland annat Tesla, Ikea, Filippa K, Handelshögskolan i Stockholm och Vasakronan.

Själva ser de att hållbarheten vilar på tre ben – det ekologiska, sociala och ekonomiska – där miljön utgör grundbulten. För att ställa om ett företag i en mer hållbar riktning presenterar författarna fem steg: fatta ett beslut, formulera en långsiktig hållbarhetsstrategi, integrera strategin i verksamhetsmodellen, implementera i organisationen och sedan kommunicera till sina intressenter.

Vad är viktigast att tänka på när man implementerar en hållbarhetsstrategi?

”Det måste finnas en ärlig vilja hos ägare, styrelse och ledningsgrupp. Sedan kan det börja på olika sätt, men beslutet måste vara fast förankrat för att nå fullt genomslag och genomsyra hela verksamheten”, säger Gunilla Forsmark Karlsson.

Hon och Gunilla Östberg träffades första gången 1999 när de båda deltog i stiftelsen Ruter Dams mentorsprogram för chefer. Gunilla Forsmark Karlsson arbetade då som ställföreträdande vd på SEB Bolån, Gunilla Östberg som marknadschef på AGA Gas.

Mitt i karriären och med liknande intressen fann de varandra och höll kontakten. Båda gick skrivarkurser och började senare blogga – Gunilla Forsmark Karlsson om livet i Frankrike, och Gunilla Östberg om hållbarhetsfrågor. För ett par år sedan, när båda hade börjat arbeta som konsulter, presenterade Gunilla Östberg sin dröm om att skriva en hållbarhetsbok.

”Vi kompletterar varandra bra. Jag kommer från industrisektorn och Gunilla från den finansiella, vi har båda arbetat mycket med förändringsarbete från ledande positioner. Och den här omställningen handlar mycket om förändringsarbete”, säger Gunilla Östberg.

Varför behövs boken?
”Många vet inte hur man gör, var man ska börja. Vi vill motivera, inspirera och tala om hur. Att ställa om är för många väldigt abstrakt”, säger Gunilla Östberg.

”Om jag ser till mig själv när jag var verksam, hade jag gärna velat ha en bok som på ett tydligt sätt visar hur man ska göra, steg för steg. Om fler som sitter i samma position som jag kan få hjälp är det ett steg framåt”, säger Gunilla Forsmark Karlsson.

Hon verkade i finansbranschen i över 30 år, bland annat som vd för Skandiabanken och Länsförsäkringar Fondliv. När hon började sin karriär var hållbarhet en icke-fråga, i dag säger hon att det har hänt mycket på väldigt kort tid.

”När det gäller hållbara investeringar sker det enormt mycket, det är en av de större förflyttningarna vi ser. När mycket kapital drar sig ur fossila tillgångar, då händer det någonting. Det är väldigt kraftfulla rörelser inom den här sektorn som bara har accelererat de senaste åren.”

Finns det några motsättningar mellan hållbarhet och lönsamhet?
”Det är det vi vill peka tydligt på att det inte gör. Det är klart att det ibland finns dilemman i det korta perspektivet om man ska göra en investering eller inte. Men för företag som vill överleva och inte bara göra kortsiktiga vinster finns det inga motsättningar”, säger Gunilla Östberg.

Ser ni boken som politisk på något sätt?
”Nej, men det kommer tydligt fram att många företagsledare tycker att politikerna kan göra mer. Det finns ett starkt önskemål från både oss och näringslivet att det ska hända mer, och det efterfrågas incitament från näringslivet, säger Gunilla Forsmark Karlsson.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Nu kan AI hjälpa din BRF att spara tid och kapa kostnader

Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.
Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Debatten går het om huruvida AI kommer att ta våra jobb. Men de flesta av Sveriges BRF-styrelser skulle nog uppskatta lite avlastning. Genom en ny tjänst från Riksbyggen kan du med bara några knapptryck skapa en skräddarsydd underhållsplan för din fastighet – komplett med uppskattade kostnader för de kommande 50 åren.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Replano från Riksbyggen

En välskött underhållsplanering är många bostadsrättsföreningars dåliga samvete. Stammar, rörledningar, fönster, fasad, tvättstugan: att hålla koll på fastighetens alla delar tar mycket tid i anspråk. Samtidigt förstår de flesta fördelarna med att planera i förväg, snarare än att behöva släcka bränder.

– En bra underhållsplanering ger styrelsen större möjligheter att konkurrensutsätta och upphandla leverantörer. Dessutom kan föreningen samordna insatser, vilket både sparar pengar och minskar störningarna för alla som bor och verkar i fastigheten. Men framför allt handlar underhållsplaneringen om att kunna lägga en långsiktigt hållbar budget, säger Anna Rosén som är affärsutvecklare på Riksbyggen.

Underlättar för mindre föreningar

Större bostadsrättsföreningar tar ofta in hjälp med underhållsplaneringen, medan mindre föreningar hanterar den själv för att spara tid och pengar. Men risken då är att planen blir för kortsiktig och för oprecis, konstaterar Anna Rosén.

För att hjälpa mindre föreningar har Riksbyggen därför lanserat en ny digital prenumerationstjänst, Replano, som gör det möjligt att ta fram en skräddarsydd underhållsplanering på bara några minuter.

Replano – som främst är utvecklad för föreningar med upp till 50 lägenheter – bygger på AI-teknik, automatiserad datainhämtning från tredje part och Riksbyggens samlade data och kunskap från de 3 000 BRF:er som de hjälper med teknisk och ekonomisk förvaltning.

Det som också är speciellt är att användarna får tillgång till tjänsten månadsvis, där första månaden är kostnadsfri och möjligheten finns att säga upp när som helst.

Snabbt och enkelt att göra sin egen plan

Underhållsplanen skapas i tre steg, förklarar Anna Rosén. Det första är att Replano samlar in den externa data som behövs.

– Tjänsten hämtar in data från bland annat Lantmäteriet och föreningens årsredovisning, och under de få minuter som detta tar så får ni också svara på några frågor om det underhåll som skett hittills. Kan ni inte svaret på de frågorna så gör tjänsten i stället en uppskattning baserat på byggår och en rad andra faktorer.

I nästa steg tar Replano hjälp av karttjänster och AI för att göra så kallad mängdmätning.

– Vi har lärt AI:n att med hjälp av publika karttjänster mäta storleken på bland annat tak och fasader, vilket är väldigt viktigt för att kunna uppskatta kostnaderna som är förknippade med olika åtgärder, säger Anna Rosén.

Det sista steget är att göra en kostnadsberäkning. Replano beräknar underhållsbehovet utefter modern branschstandard – ett stambyte ska till exempel göras var 45 år. Sedan presenteras en underhållsbudget.

– Replano bevakar priser på material och entreprenadtjänster, och kan baserat på det uppskatta föreningens underhållskostnader, både per år och per kvadratmeter. Dessutom ger tjänsten en rekommendation på hur stort årligt sparande som krävs för att ligga i fas, förklarar Anna Rosén.

Rådgivning ger extra stöd

Genom verktyget uppdateras underhållsplan och kostnader löpande. Men ibland behöver man mer hjälp och rådgivning och då erbjuder Replano tillgång till Riksbyggens fulla tjänsteutbud, framhåller Anna Rosén:

– Vi har stor kompetens och erfarenhet inom teknik, juridik och ekonomi – och jag vet att rådgivningen ger ett viktigt extra stöd till våra föreningar. I Replano kan man boka ett videosamtal med en expert direkt i tjänsten och få hjälp, säger hon.

EXTERN LÄNK: Passar Replano er BRF? Gör ett quiz

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera