Hoppa till innehållet

»Tajmningen var fantastiskt usel«

Om att gå från 30 till 300 anställda på ett år och hur kulturen förvandlas när man blir Sveriges näst största bokaktör över en natt. Det tar Jonas Tellander upp när han gästar Di-podden Förnuft & Känsla.

LYSSNAR OCH LÄR? Jonas Tellander, vd för Storytel.
LYSSNAR OCH LÄR? Jonas Tellander, vd för Storytel.Foto: Daniel Roos

På Bokmässan 2005 lanserade Jonas Tellander och kompanjonen Jon Hauksson den första versionen av ljudbokstjänsten Storytel. Det var innan tjänster som Spotify och Netflix hade blivit stora och i mobilen surfade man på sin höjd med 3g.

”Tajmningen var helt fantastiskt urusel. Det var därför vi hade så svårt de första åren”, säger Jonas Tellander i ledarskapspodden Förnuft & Känsla.

Tre år senare, när finanskrisen slog till hade företaget bara 2 000 prenumeranter och pengarna var slut. Vändningen kom när Jonas Tellander var med i tv-programmet Draknästet, där investeraren Richard Båge bestämde sig för att gå in med en miljon kronor mot 10 procent av bolaget.

Sedan dess har bolaget vuxit till dagens över 500 000 prenumeranter och är noterat på Aktietorget där Storytel värderas till omkring 3,5 miljarder kronor. Företaget finns på sju marknader och den snabba expansionen har bland annat skett via förvärv.

I fjol köpte Storytel förlaget Norstedts. Över en natt gick Storytel från att vara uppstickare till Sveriges näst största bokaktör. Men Jonas Tellander har valt att ta det försiktigt när det gäller att foga ihop kulturen mellan Sveriges äldsta förlag och hans tio år gamla start-up, trots att man nu sitter under samma tak.

”Vi behöver inte trycka ihop oss och göra exakt samma saker, men vi vill se om det, med de historiska olikheterna i företagskultur. Ändå går att hitta en gemensam grund. Och redan nu har vi väldigt mycket utbyte av varandra.”

Uppköpen har också lett till att bolaget har gått från 30 till 300 anställda på bara något år, en utveckling Jonas Tellander beskriver som en ”systemchock”.

”För mig som ledare är det en helt annan utmaning. Jag har inte direkttillgång till alla längre och måste jobba igenom organisationen på ett annat sätt.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera