Hoppa till innehållet

Syr näringslivets kostymer

Herrmodet har blivit striktare de senaste åren och för den som vill ha en närproducerad och handsydd kostym finns det bara ett enda ställe i hela Norden – A.W Bauer & Co.

ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.Foto: Amanda Lindgren
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.
ANRIKT. Martin Ekolin, till vänster, och Frederik Andersen, i förgrunden, äger A.W Bauer tillsammans. I skrädderiet följer alla samma tillverkningsprocess, utmejslad och finslipad av företrädaren Göran Johansson.Foto: Amanda Lindgren
TRE LAGER. Ulltyg, tagel och vattulin bearbetas för hand med en mängd stygn för att slaget på en vinterrock ska få den önskade formen – och hålla den i många år.Foto: Amanda Lindgren
HANTVEKET ÄR RÖDA TRÅDEN. Hos A.W Bauer görs allt för hand – från den första mätningen till de sista justeringarna.Foto: Amanda Lindgren
TILLSKURET. En kavaj växer fram.
TILLSKURET. En kavaj växer fram.Foto: Amanda Lindgren

Det lilla skrädderiet ligger några byxlängder från Stureplan i Stockholms finanscentrum. Hit kommer gräddan av svensk finans- och kulturelit för kostymer som kostar mellan 40 000 och 50 000 kronor styck, ibland mer.

”Vi kan inte konkurrera med billiga skräddare i Hongkong. Våra kunder är konnässörer som kommer från hela världen för att få det vi erbjuder”, säger Frederik Andersen, som äger A.W Bauer & Co tillsammans med Martin Ekolin.

Få förstår att det är det enda kvarvarande skrädderiet för handsydda herrkläder i Norden. Här görs allt för hand – från första mätningen till de sista justeringarna och varenda stygn, klipp och strykning däremellan.

”Här finns ingen framtid för dig. Vi är de sista som är kvar och det här stället dör med oss.”

Det var de förra ägarna Göran Johansson och Börje Mobergs ord till den unge dansken Frederik Andersen när han för 15 år sedan gjorde ett första besök i lokalen och naivt erbjöd sina tjänster. Han hade jobbat sig fram inom teatern och sydde scenkläder.

”Jag tyckte att jag var väldigt duktig, men de slängde ut mig. Först var jag kränkt, men långsamt tänkte jag om, för något greppade tag i mig.”

En månad senare kom han tillbaka och lyckades så småningom tjata sig till en lärlingsplats. Första dagen fick han arbeta med en kavaj för 19 000 kronor, med ordern att inte ställa några dumma frågor utan göra precis som han blev tillsagd. Göran Johansson hade ett exakt system för hela tillverkningsprocessen.

”Göran var ingen mysgubbe direkt, han kunde vara väldigt otrevlig och hård. Men det var ett nöje att för en gångs skull hitta en läromästare som hade fullständig koll på sina saker. Jag älskade det.”

Jobbar ni fortfarande enligt hans system?

”Till 100 procent. Han hade jobbat i 50 år och på ackord i många år utomlands, så hade det funnits ett snabbare sätt att göra något, med samma kvalitet, så hade han gjort det. Däremot har jag inget behov av att vara otrevlig mot våra lärlingar. Tvärtom, för 50 år sedan var skräddaryrket likställt med snickare, men för dem som väljer det i dag är det ett konsthantverk. Saker får ta så lång tid de tar.”

Vad var det som lockade dig med herrkostymer?

”Två saker. Hantverksmässigt är detta kronjuvelen – tyngden av den hantverkskunnighet som krävs för att få tyget att falla rätt på kroppen och allt underarbete som krävs för att den ska sitta bra, även om tio år.”

”Det andra är förvandlingen av en person. Vi har ingen färdig mall för hur saker ska se ut, utan jag tycker att det är mer intressant att förstå den person som kommer hit – vad han arbetar med, familjekonstellationen, var i världen han bor och i vilka sammanhang plaggen ska användas. Det är deras personlighet som ska lyftas fram, inte min.”

Trots prislappen är skräddarsydda kläder lätt beroendeframkallande, enligt Frederik Andersen:

”När du väl har provat kläder som är skapade för dig och ingen annan, och kommer hem och tar på dig vanliga kläder, känns det lite som att ta på sig en annan persons skor – det ser fint ut utanpå, men inuti passar de inte. Man blir medveten om att kläderna har proportioner som inte riktigt stämmer.”

De senaste tio åren har omsättningen mer än fördubblats, från 2 miljoner kronor till 5,4 Mkr 2015, och fler lärlingar har tagits in och anställts. Länge var det mest finansfolk som var kunder, men de senaste åren har även musikproducenter, författare och andra inom kultureliten fått upp ögonen för skrädderiet. Det finns även studenter som har sparat ihop till en A.W Bauer-kostym.

”Den enda röda tråden bland våra kunder är konnässörsgenen. De är lika intresserade av arkitektur och design som av kläder, vi ingår i en kostcirkel”, säger Frederik Andersen.

Hur ser din plan ut för framtiden?

”Att bevara och göra företaget ännu bättre än det vi tog över, så att man kan lämna över stafettpinnen med stolthet. Då kan man inte ha ambitionen att vi ska bli rika, för då får man jobba med fastigheter eller något annat.”

Går det att bygga upp något sådant här från grunden i dag?

”För fem år sedan hade jag sagt nej. Men det dyker upp en del nytt nu, folk som har gått som lärlingar i Italien och öppnat eget. De gör sig ett namn på Instagram och åker dit kunden finns och har bara verkstaden i Italien eller Japan. Även de stora gamla engelska modehusen har största delen av sin försäljning på hotellrum i New York eller Dubai. Då möter du kunden i 20 minuter och lägger ut tyget på sängen. För mig är det en typ av prostitution”, säger Frederik Andersen och skrattar.

Vad tror du dina företrädare skulle tycka om skrädderiet i dag?

”De verkade under en tid när skräddaryrket var som störst och under hela nedgången. Till slut var det en liten hemlig herrklubb och de förmådde inte nå ut med sitt hantverk. De var helt oförstående till varför vi skulle lägga tre månaders omsättning på att renovera och skapa mer yta. Men jag tror att de skulle vara stolta och glada.”

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera