Hoppa till innehållet

Sverige och Kenya lika tufft för företag

Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte utvecklar sina innovationer på två vitt skilda platser i världen, med helt olika förutsättningar.
Men när de möts i Stockholm är de eniga – de ska få tunga spelare inom finans- och restaurangbranschen att rucka på sig.

MÖTS I ENTREPRENÖRSKAPET. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte delar många erfarenheter som entreprenörer trots att det är verksamma på vitt skilda platser i världen.
MÖTS I ENTREPRENÖRSKAPET. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte delar många erfarenheter som entreprenörer trots att det är verksamma på vitt skilda platser i världen.Foto: Hampus Andersson

Den ena har skapat en app som ska göra det lättare för unga människor som tjänar mindre än 2 dollar om dagen att spara och disponera sina inkomster. Den andra vill minska matsvinnet genom att erbjuda duglig mat från restauranger och kaféer som ska slängas till kraftigt rabatterade priser. Catherine Wangari Maina och Elsa Bernadotte har ett intensivt samtal om entreprenörskapets möjligheter och hinder på välgörenhetsorganisationen Hand in Hands mingel i Stockholm.

”Jag har alltid velat ägna mig åt socialt entreprenörskap. För mig har det inneburit en chans att förändra mitt liv, och det är det viktigaste. Jag tror att ödet ligger i ens egna händer. Allt handlar om att göra världen till en lite bättre plats”, säger Catherine Wangari Maina.

Hon är en av vinnarna i Hand in Hands tävling Youth Awards. Tillsammans med flera andra unga entreprenörer i Kenya har hon blivit utbildad i affärs- och ekonomistyrning, entreprenörskap och digital marknadsföring med hjälp av Hand in Hand Eastern Africa. Nu utvecklar hon sin mobilapp SaverPal.

Catherine Wangari Maina och de tre andra vinnarna är i Sverige en vecka för att bland annat träffa andra entreprenörer och utbyta erfarenheter. En av dem är Elsa Bernadotte, som är en av fyra grundare till matappen Karma. Idén bakom appen är att minska matsvinnet genom att erbjuda överbliven kafé- och restaurangmat till halva priset. Bland annat har Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken foundation investerat i appen.

”För min del har det varit lite av en dröm som har gått i uppfyllelse. Sedan jag var liten har jag alltid sagt att jag vill bygga något som kan växa och bli något ännu större och bättre. Att skapa något av värde”, säger Elsa Bernadotte.

Vilka skulle ni säga är era största utmaningar?

”Att ändra sättet man tänker på. I skolan ska man alltid följa det rätta svaret, man har ett särskilt sätt som man ska göra saker på. Som entreprenör finns det inga rätta svar, man vet inte hur saker ska se ut utan får försöka tills det fungerar. Saker kommer i vägen och man måste försöka på nya sätt för att övervinna dem. Vill man ändra något så kommer det att bli en utmaning”, säger Elsa Bernadotte.

CWM: ”Just nu är min största utmaning att få rätt partner. Det är så mycket byråkrati i Kenya. Jag måste försöka bli partner med en bank, men det är svårt.”

EB: ”De gillar inte förändring.”

CWM: ”Nej, de är väldigt konservativa.”

EB: ”Det är roligt för jag kan verkligen relatera. Vi har en ganska enkel produkt, men vi måste fortfarande överkomma de stora spelarna i branschen och få dem att känna sig bekväma med något nytt. Vi är fortfarande unga och har inte massa erfarenhet som de kan lita på. Men det är lättare att argumentera mot en restaurang än mot en bank.”

Hut viktigt är det för er att träffa andra entreprenörer?

CWM: ”Jag ser framför allt upp till kvinnliga entreprenörer. De har fokus och vet vad de vill. Allt jag har lärt mig än så länge är genom olika nätverk. Det är vitalt skulle jag säga.”

EB: ”Jag håller med. Det kan lätt bli ensamt. En del av att vara entreprenör är att sälja en vision, och att alltid ha ett leende på läpparna. Man måste berätta hur bra det går och hur bra det kommer att bli. Å andra sidan har man en massa faktorer som är väldigt osäkra. Och det gör det ganska ensamt.”

Finns det något särskilt ni vill fråga varandra?

EB: ”Vilken reaktion brukar du få när du säger att du är en entreprenör?”

CWM: ”Reaktionen jag får är oftast att jag är för ung, att jag inte kommer klara det. Och att jag är för liten, fysiskt.”

EB:”Att du är för liten för att vara en entreprenör? Wow, det är första gången jag hör det argumentet. Varför spelar det någon roll?”

CWM: ”Om man kollar på de flesta entreprenörerna är de vuxna och över 40 år. Det är så många som vill berätta för en hur man ska göra. Man måste ta ett steg tillbaka och tacka för deras råd, men ta det man behöver.”

EB: ”Jag kan inte låta bli att bli väldigt rörd. Vi kommer från så olika bakgrunder, men jag känner ändå igen mig i allt du säger. Jag håller med, du ska be människor om råd, men inte köpa allt de säger. Hade jag gjort det hade jag inte kunnat starta mitt första företag. I slutändan måste du gå din egen väg.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera