Di Weekend NYHETER

Svenskt Tenn prisas

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

FRAMGÅNGSRESA. Svenskt Tenn har mer än fördubblat sin omsättning på fyra år.

Henrik Montgomery/TT

Inredningsföretaget Svenskt Tenn tilldelas Signumpriset. 

Utmärkelsen delas ut till det nordiska företag som bäst förvaltar sina varumärken.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Svenskt Tenn har gjort en framgångsresa, menar juryn. Företaget har fördubblat sin omsättning, från 96 miljoner kronor 2008 till 202 miljoner 2014.

En av alla storsäljare är Daggvasen, designad av Carina Seth Andersson, som tillverkas vid Skrufs glasbruk. En direkt effekt av försäljningsframgången är att glasbruket fått anställa två ytterligare glasblåsare – detta i en tid då andra bruk drar ner och bommar igen.

Andra framgångsfaktorer är att Svenskt Tenn moderniserat sig på olika sätt. Exempelvis genom att samarbeta med samtida formgivare och gräva i sin egen formgivningsskatt, där Josef Frank är tongivande. Även webbutiken har varit ett lyckokast, den introducerades 2010 och var 2014 uppe i en försäljning om 30 miljoner kronor.

Bland tidigare Signumvinnare finns märken som Lantmännen och Icehotel Jukkasjärvi.

Bakom priset står Groth & Co, rådgivare inom immateriell rätt.