Hoppa till innehållet

Svenskt kalas på Manhattan

Svenska handelskammaren i New York fyller 110 år av transatlantiska relationer.

Det firas med pompa och ståt på klassiska Waldorf Astoria – och gräddan av det svenska näringslivet finns på plats.

REDO FÖR FEST. Jacob Wallenberg, Leif Johansson och Annika Falkengren.
REDO FÖR FEST. Jacob Wallenberg, Leif Johansson och Annika Falkengren.Foto: Jesper Frisk

SEB-chefen Annika Falkengren, Ericssons ordförande Leif Johansson samt förre Bonnierchefen Bengt Braun är några av de sammanlagt 250 gäster som på torsdagskvällen ska fira den svensk-amerikanska handelskammarens jubileum.

Svenska konsuln Leif Pagrotsky ska hålla ett anförande, och det ska även toppdiplomaten Jan Eliasson göra, berättar Renée Lundholm som är kvällens värdinna i egenskap av kammarens vd.

”Huvudtalare är Jacob Wallenberg och det är inte så konstigt. Det var tre av hans anfäder som var med om att bilda kammaren”, säger hon.

Det skedde i september 1906, av sammanlagt elva prominenta affärsmän. Det var mest män på den tiden, ett gruppfotografi ur kammarens arkiv visar hur en skara smokingklädda herrar smörjer kråset vid en årlig middag som hölls på just Waldorf Astoria 1911.

Sedan dess har kammaren förstås förändrats. Ett av de största återkommande evenemangen är en årlig serie föreläsningar för framgångsrika kvinnor inom näringslivet.

Adressen för torsdagens galamiddag är dock densamma som 1911. Waldorf Hotel är en verklig institution i New Yorks stadsbild, som ligger bakom kulinariska välgärningar som Waldorfsallad och som har lockat både presidenter och kungligheter (bland de många berömda gästerna märks både Carl XVI Gustaf och fiktiva kung Jaffe Joffer från 1980-talskomedin ”En prins i New York”.)

Relationerna mellan Sverige och USA är förstås anrika de också. Ett handelsavtal mellan de två länderna tecknades redan 1783. USA är i dag en av Sveriges största exportmarknader, och intresset för New York bland svenskar är större än någonsin.

”Vi är den största svenska kammaren i världen, utanför Sverige”, konstaterar Renée Lundholm.

SACC, som organisationen brukar förkortas, står sig också väl i den internationella konkurrensen i New York. Jämfört med många andra länders systerorganisationer är kammaren mycket aktiv, med seminarier, luncher och rådgivning som huvudsakliga verksamheter.

Prislappen för torsdagens måltid råkar vara extra saltad. För motsvarande 4 850 kronor erbjuds både inhyrd underhållning från musikalkvarteren runt Broadway, samt en ambitiös meny som inkluderar både amerikansk kaviar och marshmallows.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera