Hoppa till innehållet

Superstjärna bingo för musikbolaget

Superartisten och entreprenören will.i.am går in i det svenska musikstartupbolaget Amuse.
”Han skapar kontaktytor som vi aldrig hade kunnat drömma om”, säger Diego Farias, vd för Amuse.

DÖRRÖPPNARE. Demonproducenten och artisten William James Adams, mera känd som will.i.am, har klivit in i det lilla svenska musikstartupbolaget Amuse med vd:n Diego Farias i spetsen.
DÖRRÖPPNARE. Demonproducenten och artisten William James Adams, mera känd som will.i.am, har klivit in i det lilla svenska musikstartupbolaget Amuse med vd:n Diego Farias i spetsen.

Amuse rör sig i gränslandet mellan att distribuera musik och att hitta nya stjärnor att ge ut. Det kallar sig världens första mobila skivbolag.

Via en gratisapp kan artister ge ut musik på flera plattformar och få del av lyssnarstatistik. Datan kan omvänt användas för att upptäcka vilka artister som är heta och var de har flest lyssnare.

Amuse kan hjälpa artisten till nästa nivå. Alla avtal med artister är licensiering av musik och artisten själv behåller alltid full äganderätt till sina verk.

Will.i.am, eller William James Adams som är hans riktiga namn, är en av frontfigurerna i gruppen Black Eyed Peas, som har sålt 33 miljoner album och plockat hem sju Grammys.

På senare år har han även gjort sig ett namn i techvärlden som investerare i en rad bolag. Han var med och grundade Beat Electronics, som ligger bakom hörlurarna Beats by Dre, och kommenterar sitt intåg i det svenska techbolaget så här:

”Amuse är ett logiskt nästa steg för musikindustrin och ger entreprenörer inom musik, ’music-preneurs’, full kontroll över sin karriär som artist. Amuse är skapat av artister för artister med all dagens teknik i bakgrunden, och det märks.”

För gänget i Amuse är den Los Angeles-baserade superstjärnan en vinstlott.

”Det här samarbetet kommer att ge oss legitimitet. Han kan hjälpa till att öka kunskapen om vårt varumärke i världen”, säger Andreas Ahlenius, medgrundare av Amuse och tidigare försäljningschef på Universal Music.

Will.i.am har gått in i med 740 000 kronor och äger nu 5 procent av bolaget. Första mötet med honom var i mars i år i Amsterdam.

”Vi hade jätteroligt och vi delar samma vision om att förändra sättet som artister kan slå igenom på. Han är högst aktiv i bolaget nu och ger oss en naturlig språngbräda in på marknaderna i USA och England”, säger Diego Farias.

Amuse startades i december 2015 och håller till en källarlokal på Grevgatan i Stockholm. Hittills har det främst gett ut svenska artister. Bolaget visade en förlust på 2,1 miljoner kronor första året och räknar med minussiffror även det närmaste dryga året.

”Vi har norr om 15 000 användare hittills och antalet växer i snabb takt. Inom några år siktar vi på att nå 100 000, men vi kommer aldrig att bli en konsumenttjänst med miljoner användare”, säger Andreas Ahlenius.

”Skivbolagsdelen är det som vi och artisterna tjänar pengar på. Hittills har vi signat åtta artister och släppt elva låtar. Omsättningen ökar i takt med att vi får in fler artister”, säger Diego Farias.

Utmaningen nu är att bolaget ska växa och locka in fler artister i ekosystemet.

”Affärsmodellen bygger på att vi får in många användare genom gratistjänsten. Vi har redan bevisat att vi kan generera intäkter till artisterna och bolaget”, säger Andreas Ahlenius.

Bolagets fortsatta expansion kommer dock att kräva mer kapital.

”Vi räknar med att stänga en nyemission på 3,5 miljoner euro inom några veckor”, säger Diego Farias.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera