Hoppa till innehållet

Suddar ut gränsen mellan botar och människor

Chetan Dubes artificiella intelligens Amelia tar hand om svenska kunder på både SEB och Nordnet.

Men Ipsofts grundare stannar inte där. Han tror stenhårt på AI som en bärande stomme i framtidens samhälle, både på jorden och bortom denna planet.

PÅ ARTIFICIELL NIVÅ. Chetan Dube har skapat den första kognitiva roboten Amelia (i mitten), som fått sitt utseende efter supermodellen Laura Hayes (längst till höger) och och sitt namn efter den kvinnliga flygpionjären Amelia Earhart.
PÅ ARTIFICIELL NIVÅ. Chetan Dube har skapat den första kognitiva roboten Amelia (i mitten), som fått sitt utseende efter supermodellen Laura Hayes (längst till höger) och och sitt namn efter den kvinnliga flygpionjären Amelia Earhart.

En dag för ungefär 20 år sedan promenerade Chetan Dube in på sin chefs kontor. Han arbetade då på Courant Institute of Mathematical Sciences i New York och kungjorde för chefen att han ville få en maskin att lära sig hur ingenjörer tänker och utföra deras enklare arbetsuppgifter.

”Jag tänkte att det skulle vara härligt att befria ingenjörerna från daglig backup, daglig hantering av filsystem och från att skruva åt samma skruv varje dag. Jag sa också att på några somrar kunde vi få dem att härma generell intelligens”, berättar Chetan Dube.

Hans chef svarade genom att skaka på huvudet och kalla honom dåre – den idén hade folk redan bevisat vara omöjlig. Det har gått fler än några somrar, men Chetan Dube, i dag grundare av och chef för it-jätten Ipsoft, tror att vi närmar oss hans drömmål.

”Gränsen mellan kolbaserade organismer och silikonbaserade organismer blir mer och mer otydlig. Jag är övertygad att om nio år kommer vi inte kunna avgöra om personen som vi passerar i korridoren är en människa eller android.”

Ipsofts artificiella intelligens kallas Amelia. Hon är modellerad efter Lauren Hayes, en amerikansk modell och entreprenör, och har blont hår och blå ögon. Namnet kommer från piloten Amelia Earhart, som var den första kvinna att flyga över Atlanten 1928.

Chetan Dube har storslagna visioner för Amelia.

”Hon skulle kunna vara den första som landar på Mars. Varför ska en människa åka dit? Vi borde först skicka en kognitiv agent i fysisk form som kan göra planeten beboelig, plantera hydroponiska frön och låta dem växa och släppa ut syre.”

Men än så länge har Amelia fötterna på jorden. Redan förra året tog hon steget in på SEB:s kundtjänst och i år sällade hon sig även till Nordnets medarbetare.

Att bank och finans gillar artificiell intelligens verkar inte vara ett svenskt fenomen. Enligt Chetan Dube har bank- och försäkringsbolagen tagit till sig AI-tekniken över hela världen. Men på frågan om de gör det för att de måste eller för att de vill tror han att det är lite av båda.

”Du borde fråga Peter (Dahlgren, Nordnets vd reds. anm) eller Johan (Torgeby, SEB:s vd reds. anm.), men jag skulle säga att de verkligen vill”, säger Chetan Dube samtidigt som han poängterar att nu hoppar man antingen på techtåget, eller lämnas kvar på perrongen.

”Jag är väldigt förvånad över hur bank- och försäkringsbolag tar täten, de är ändå väldigt konservativa. Men de leder flocken och vet att vi lever i en digital, darwinistisk tid.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera