Di Weekend NYHETER

Suddar ut gränsen mellan botar och människor

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ ARTIFICIELL NIVÅ. Chetan Dube har skapat den första kognitiva roboten Amelia (i mitten), som fått sitt utseende efter supermodellen Laura Hayes (längst till höger) och och sitt namn efter den kvinnliga flygpionjären Amelia Earhart.

Chetan Dubes artificiella intelligens Amelia tar hand om svenska kunder på både SEB och Nordnet.

Men Ipsofts grundare stannar inte där. Han tror stenhårt på AI som en bärande stomme i framtidens samhälle, både på jorden och bortom denna planet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En dag för ungefär 20 år sedan promenerade Chetan Dube in på sin chefs kontor. Han arbetade då på Courant Institute of Mathematical Sciences i New York och kungjorde för chefen att han ville få en maskin att lära sig hur ingenjörer tänker och utföra deras enklare arbetsuppgifter.

”Jag tänkte att det skulle vara härligt att befria ingenjörerna från daglig backup, daglig hantering av filsystem och från att skruva åt samma skruv varje dag. Jag sa också att på några somrar kunde vi få dem att härma generell intelligens”, berättar Chetan Dube.

Hans chef svarade genom att skaka på huvudet och kalla honom dåre – den idén hade folk redan bevisat vara omöjlig. Det har gått fler än några somrar, men Chetan Dube, i dag grundare av och chef för it-jätten Ipsoft, tror att vi närmar oss hans drömmål.

”Gränsen mellan kolbaserade organismer och silikonbaserade organismer blir mer och mer otydlig. Jag är övertygad att om nio år kommer vi inte kunna avgöra om personen som vi passerar i korridoren är en människa eller android.”

Ipsofts artificiella intelligens kallas Amelia. Hon är modellerad efter Lauren Hayes, en amerikansk modell och entreprenör, och har blont hår och blå ögon. Namnet kommer från piloten Amelia Earhart, som var den första kvinna att flyga över Atlanten 1928.

FAKTA
Bankernas nya AI-botar
  • SEB:s AI-bot Aida och Nordnets AI-bot är utvecklade utifrån det amerikanska bolaget Ipsofts robot Amelia. Samtidigt har flera andra banker egna botar: Nordea har Liv och Swedbank har AI-botten Nina.
  • Förutom inom banker, har Ipsofts Amelia även uppgifter hos lokala myndigheter i Storbritannien och erbjuds nu även för administrativa tjänster inom sjukvården.
  • Den första person som chattade med Aida var över 70 år gammal.
  • Aida hjälper SEB:s 15 000 anställda med it-relaterade frågor.
  • Hon chattar också med ungefär 160 kunder om dagen på seb.se, totalt över 30 000 konversationer sedan december 2016.
  • Av alla frågor Aida får lyckas hon svara på 80 procent.
VISA MER

Chetan Dube har storslagna visioner för Amelia.

Professorn fikar efter fler svar

”Hon skulle kunna vara den första som landar på Mars. Varför ska en människa åka dit? Vi borde först skicka en kognitiv agent i fysisk form som kan göra planeten beboelig, plantera hydroponiska frön och låta dem växa och släppa ut syre.”

Men än så länge har Amelia fötterna på jorden. Redan förra året tog hon steget in på SEB:s kundtjänst och i år sällade hon sig även till Nordnets medarbetare.

Att bank och finans gillar artificiell intelligens verkar inte vara ett svenskt fenomen. Enligt Chetan Dube har bank- och försäkringsbolagen tagit till sig AI-tekniken över hela världen. Men på frågan om de gör det för att de måste eller för att de vill tror han att det är lite av båda.

»Jag kan kallas Robot-Jesus«

”Du borde fråga Peter (Dahlgren, Nordnets vd reds. anm) eller Johan (Torgeby, SEB:s vd reds. anm.), men jag skulle säga att de verkligen vill”, säger Chetan Dube samtidigt som han poängterar att nu hoppar man antingen på techtåget, eller lämnas kvar på perrongen.

”Jag är väldigt förvånad över hur bank- och försäkringsbolag tar täten, de är ändå väldigt konservativa. Men de leder flocken och vet att vi lever i en digital, darwinistisk tid.”