”Jag blev väldigt förvånad, men det är det är klart att jag är glad och väldigt hedrad”, säger Björn Engström om utmärkelsen och platsen i svenska reklamvärldens ”Hall of fame”.
Platinaägget tilldelas, enligt branschorganisationen Sveriges kommunikationsbyråer, människor som mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.
Copywritern Björn Engström, som från början var journalist, har jobbat med reklam sedan 1970-talet, på byråer som Grey i Göteborg och legendariska Hall & Cederqvist i Stockholm. Men sedan han 1988 kom in som fjärde delägare har han blivit kvar på en av Sveriges mest framgångsrika byråer, Forsman & Bodenfors.
Flera branschkollegor har emigrerat till USA, men för honom har det alltid funnits en ny resa med Forsman & Bodenfors att göra. Den senaste tillsammans med Volvo Trucks.
”Vi har gjort en fantastisk upptäcksresa i den virala världen. Att få göra global kommunikation för ett tungt industrivarumärke på Facebook och Youtube och in i vanliga medier har nästan blivit mer populärkultur än reklam.”
Björn Engström syftar på den uppmärksammade kampanjen Live Test Series för Volvo Trucks, för vilken han spelade en nyckelroll som kreatör. Kampanjen kulminerade i filmen Epic Split där skådespelaren Jean Claude van Damme gör en split mellan två Volvo-lastbilar. Filmen har över 83 miljoner visningar på Youtube.
Kampanjen vann ett Grand Prix i den internationella reklamtävlingen Cannes Lions och gav Forsman & Bodenfors en första placering 2014 i Gunn Report, som rankar de mest prisbelönade byråerna i världen.
Det är inte första gången Björn Engströms reklam får internationell uppmärksamhet. En av de kampanjer han är mest stolt över är ”Fri television” som gjordes 2005 för SVT. Budskapet om värdet av en fri television utan politiska påtryckningar, som illustrerades med hjälp av en bild på Silvio Berlusconi, uppskattades inte av Italiens dåvarande president.
”Hans representant hörde av sig till statsministern och ville att den skulle stoppas, det blev krigsrubriker. Men annonsen klarade sig i granskningsnämnden, och stormen visade sig vara bra för kampanjen.”
Som kreatör försöker Björn Engström både i idén och bokstavligt talat gå utanför ramarna. I Guldäggsbelönade ”Mjölk ger starka barn” för Arla, lyfter barnen en tung utomhustavla i form av ett mjölkpaket, och i GP-kampanjen ”Bättre lokalsinne” pekar annonstavlorna på verkliga objekt i stadsbilden.