Hoppa till innehållet

Stjärncopyn får Platinaägget

Han har gett oss barn med starka ben, retat upp Silvio Berlusconi, och gett Jean Claude van Damme ett uppsving i karriären.

I går mottog copywritern Björn Engström det prestigefyllda Platinaägget.

Björn Engström är redan flerfaldigt prisbelönad.
Björn Engström är redan flerfaldigt prisbelönad.

”Jag blev väldigt förvånad, men det är det är klart att jag är glad och väldigt hedrad”, säger Björn Engström om utmärkelsen och platsen i svenska reklamvärldens ”Hall of fame”.

Platinaägget tilldelas, enligt branschorganisationen Sveriges kommunikationsbyråer, människor som mer än andra har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.

Copywritern Björn Engström, som från början var journalist, har jobbat med reklam sedan 1970-talet, på byråer som Grey i Göteborg och legendariska Hall & Cederqvist i Stockholm. Men sedan han 1988 kom in som fjärde delägare har han blivit kvar på en av Sveriges mest framgångsrika byråer, Forsman & Bodenfors.

Flera branschkollegor har emigrerat till USA, men för honom har det alltid funnits en ny resa med Forsman & Bodenfors att göra. Den senaste tillsammans med Volvo Trucks.

”Vi har gjort en fantastisk upptäcksresa i den virala världen. Att få göra global kommunikation för ett tungt industrivarumärke på Facebook och Youtube och in i vanliga medier har nästan blivit mer populärkultur än reklam.”

Björn Engström syftar på den uppmärksammade kampanjen Live Test Series för Volvo Trucks, för vilken han spelade en nyckelroll som kreatör. Kampanjen kulminerade i filmen Epic Split där skådespelaren Jean Claude van Damme gör en split mellan två Volvo-lastbilar. Filmen har över 83 miljoner visningar på Youtube.

Kampanjen vann ett Grand Prix i den internationella reklamtävlingen Cannes Lions och gav Forsman & Bodenfors en första placering 2014 i Gunn Report, som rankar de mest prisbelönade byråerna i världen.

Det är inte första gången Björn Engströms reklam får internationell uppmärksamhet. En av de kampanjer han är mest stolt över är ”Fri television” som gjordes 2005 för SVT. Budskapet om värdet av en fri television utan politiska påtryckningar, som illustrerades med hjälp av en bild på Silvio Berlusconi, uppskattades inte av Italiens dåvarande president.

”Hans representant hörde av sig till statsministern och ville att den skulle stoppas, det blev krigsrubriker. Men annonsen klarade sig i granskningsnämnden, och stormen visade sig vara bra för kampanjen.”

Som kreatör försöker Björn Engström både i idén och bokstavligt talat gå utanför ramarna. I Guldäggsbelönade ”Mjölk ger starka barn” för Arla, lyfter barnen en tung utomhustavla i form av ett mjölkpaket, och i GP-kampanjen ”Bättre lokalsinne” pekar annonstavlorna på verkliga objekt i stadsbilden.

Innehåll från SkandiaAnnons

Så kan pensionskapitalet göra skillnad

Gabriel Lundström, hållbarhetschef, Skandia.
Gabriel Lundström, hållbarhetschef, Skandia.

Pensionsbolaget Skandia förvaltar närmare 600 miljarder kronor och letar ständigt efter nya investeringsmöjligheter.

– Det handlar om att skapa en miljö där kapitalet inte bara växer i värde, utan också bidrar aktivt till att bygga en hållbar framtid, säger Gabriel Lundström, hållbarhetschef.

Det globala investeringsbehovet för att genomföra klimatomställningen uppgår till tusentals miljarder dollar. Det offentliga kapitalet kan därför behöva kompletteras med det privata för att kunna genomföra omställningen.

År 2020 sjösatte Skandia en ambitiös klimatfärdplan där man satte målet att fördubbla investeringarna i gröna tillgångar mellan år 2018 och år 2025. Vid årsskiftet 2023-24 hade Skandia cirka 59 miljarder kronor i gröna investeringar, vilket är en ökning med hela 117 procent sedan slutet av 2018. 

– Vi har alltså redan två år innan plan uppnått vårt mål att fördubbla investeringar som på olika sätt utgör lösningar för omställningen till en mer klimateffektiv ekonomi, säger Gabriel Lundström.

Bred portfölj av investeringar

Storleken på det kapital Skandia förvaltar tillsammans med sina kunders långsiktiga sparhorisont skapar goda förutsättningar för att investera i tillgångar som på ett tydligt sätt kan bidra till samhällsnyttan, samtidigt som sparkapitalet får potential att växa.

Bland investeringarna finns olika infrastrukturinvesteringar inom förnybar energi, som vindkraft och batteriparker i Sverige och solcellsanläggningar i Afrika, samt gröna obligationer och mer klimateffektiva fastigheter. 

– Eftersom vi har möjligheten att bidra till omställningen med kapital ska vi också göra det i de lägen där vi ser att avkastningspotential i relation till risk och samhällsnytta går att kombinera. Det är vårt sätt att inte bara framtidssäkra våra kunders pensioner utan också göra skillnad, avslutar Gabriel Lundström.

Läs mer och börja spara på: www.skandia.se 

Att pensionsspara hos Skandia

Tänk på att en placering i en försäkring med traditionell förvaltning är förenad med viss risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Beroende på resultatet i kapitalförvaltningen kan ditt försäkringskapital både öka och minska i värde. 

Med gröna investeringar menas investeringar i tillgångar som behövs för att kunna minska växthusgasutsläppen över tid. 

Med grön omställning och klimatomställning menas omställningen från en fossilberoende till en fossiloberoende ekonomi.

Mer från Skandia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skandia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera