Di Weekend NYHETER

Startup gör succé med lyxpopcorn

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Popcorn är hett i Storbritannien just nu. Den totala försäljningen ökade med nästan 40 procent ifjol.

TT

Popcorn är inte det första man tänker på när man hör ordet startup. Men när brittiska Sunday Times nyligen listade de tio nykomlingar med högst tillväxt var det ett företag som stack ut på den i övrigt it-dominerade listan.

Popcornföretaget Propercorn.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Popcorn är hett i Storbritannien just nu. Den totala försäljningen ökade med nästan 40 procent ifjol.

Hetast av dem alla är företaget Propercorn. De senaste två åren har företaget sett sin omsättning öka med nästan 300 procent. Företaget säljer mer än två miljoner påsar av sina premiumpopcorn per månad.

”Jag tror att vår produkt sammanfaller med allt som driver snackmarknaden just nu”, säger Cassandra Stavrou, grundaren av Propercorn, till Business insider.

Hon menar att glutenfria, naturliga produkter med lågt kalorivärde är trendigt:

”Propercorn passar in på allt det där, och popcorn är begripligt – till skillnad från sjögräs.”

Företaget startade bokstavligt från noll och ingenting för fyra år sedan och sålde ifjol färdigpoppade popcorn för 10 miljoner pund.

Propercorn funderar på att ta in kapital utifrån och uppger för Business insider att förhandlingar pågår.

 

Enligt Mirjana Lindberg, vd för svenska popcornföretaget Wepopop, är svenska marknaden inte riktigt lika glödhet som den brittiska.

”Här är det fortfarande mycket bio- och micropopcorn som gäller, men det har börjat komma premiumalternativ på marknaden. Ekologiska, karamelliserade och svampformade popcorn till exempel.”

Fortfarande är dock marknaden relativt omogen, uppger Mijana Lindberg.

Många känner inte ens till att det finns olika popcornsorter.

”Det är som med äpplen. Olika popcornkärnor ser olika ut och smakar olika.”

Men det finns tecken på ljusning. Förra helgen ställde företaget ut på mässan Passion för mat i Göteborg.

”Mässan gick jättebra. Det var ett stort intresse. Men det är en stor publik att omvända.”

Lyckas Wepopop med uppgiften kanske det poppar upp nya succéföretag även i Sverige.