Di Weekend NYHETER

Splay sätter rekord

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Vigor Sörman.

Foto: Jonatan Bylars

Splay var först ut i Sverige med att samla svenska Youtubestjärnor i ett nätverk – något som har visat sig vara en god affär.

”Jag tror vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden”, säger grundaren Vigor Sörman.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Splay grundades 2012 och var först i Sverige med att starta ett annonsnätverk med Youtubestjärnor. Den snabba starten har visat sig vara guld värd. Fortfarande fem år senare behåller bolaget toppositionen i Sverige och Norden.

Eftersom Splay sedan ett par år tillbaka ägs av mediejätten MTG redovisar man inte längre separat hur det går för bolaget. Men med hjälp av Splays färska årsredovisning och grundaren Vigor Sörman har Di fått en inblick i bolagets utveckling.

2016 omsatte den svenska delen av Splay 77 miljoner kronor, en ökning från 47 Mkr året innan. Men det ger bara en del av bilden.

”Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi har lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol”, säger Vigor Sörman grundare och vd för Splay.

Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen,en ökning från 47 Mkr året innan. Men det ger inte hela bilden.

FAKTA
Fakta Splay

Splay är Sveriges första Youtubenätverk.

Lanserades i augusti 2013 av Vigor Sörman.

Bland deltagarna i nätverket finns Misslisibell och Clara Henry.

2015 köpte MTG 81 procent av aktierna i Splay.

VISA MER

”Man kan säga att det som syns där är intäkterna från den svenska verksamheten och de större kostnaderna för till exempel utveckling som vi har lagt i Sverige. Utan att nämna några exakta siffror nådde vi totalt en omsättning på över 120 miljoner kronor i fjol”, säger Vigor Sörman.

Det innebär också att förlusten, som i det svenska bolaget summerar till nära 19 miljoner kronor, är lägre i förhållande till den totala omsättningen.

Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna i Splay har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar så kallade influencers (trendsättare) och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken. Splay har på så sätt gått ifrån att vara ett influencernätverk samtidigt som en rad nya bolag har dykt upp på influencermarknaden.

”Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencernätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror att vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden”, säger han.

Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som har finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 Mkr och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek.

Tablå-TV ute i kylan

Sedan MTG köpte 81 procent av aktierna har bolaget fokuserat på att bli ett digitalt mediehus som både samlar så kallade influencers och utvecklar annonslösningar åt externa varumärken.

”Vi tog för två år sedan beslutet att gå från att vara ett MCN (Multi Channel —Network) och bara hyra ut influencers till att bli ett digitalt mediehus. Jag personligen skulle varken skapa ett MCN, Youtube-nätverk eller influencernätverk i dag. Det är extremt hård konkurrens och en överetablering. Jag tror att vi kommer att få se en utslagning och konsolidering på marknaden”.

Splays främsta konkurrent i Sverige har de senaste åren varit United Screens. Bolaget, som har finansierats av mediejätten Bonnier, omsatte i fjol 78 Mkr och har varit Splay i hälarna de senaste åren. Faktum är att United Screens i dag är större än Splay på Youtube räknat i videovisningar och prenumeranter enligt mättjänsten Socialblade. Men Vigor Sörman ger inte mycket för det sättet att mäta storlek.

”Vi satsar på att vara ett premiumnätverk med få men stora profiler som har hög relevans på våra marknader. För oss är antalet visningar helt irrelevant. Det viktiga är att vi har det bästa innehållet och den största och bästa räckvidden i Norden. Vi signar inte upp massa kanaler bara för att få visningar som vi inte tjänar pengar på”, säger han.

Influencermarknaden har i år skakats av annonsflykt från Youtube efter att annonsörer fått sitt innehåll visat tillsammans med stötande innehåll.

”Det har visat hur viktigt det är att sitta på innehåll som är ’brand safe’. En annonsör bryr sig inte om antalet visningar om innehållet inte är sådant som man som varumärke vill synas kring”, säger Sörman.

Hur framtidsplanerna ser ut för Splay kan Vigor Sörman inte avslöja eftersom ägarbolaget MTG är börsnoterat och ger inte sådana prognoser. Fokus ligger dock på fortsatt tillväxt i Norden.

Ljusning för Bukowskis

”Vår styrka är att vi är störst och var först ut. Vi är den enda aktören som har byggt ett nordiskt erbjudande på allvar. Den stora utmaningen nu är att lyckas skala upp ännu mer och bygga fler kontor”, säger han.

Hur länge blir du själv kvar?

”Än så länge är det fruktansvärt kul så det vore dumt att tänka på något annat. Det är klart att det är ett annat bolag i dag med nästan 100 anställda jämfört med när man satt i en källare för några år sedan. Men det är väldigt roligt och utmanande”.