Hoppa till innehållet

Spelfantasternas dröm till Stockholm

Dreamhack Masters kommer till Stockholm.

Nästa år ska MTG-ägda Dreamhack hålla en av sina prestigetävlingar för e-sport i Globen.

SNART I GLOBEN. Dreamhack Masters när det gick av stapeln i Malmö tidigare i år.
SNART I GLOBEN. Dreamhack Masters när det gick av stapeln i Malmö tidigare i år.Foto: Foto: Björn Lindgren

Dreamhack samarbetar med Stockholm Live, som ägs av arenajätten AEG, och Stockholm stad.

Sexton av världens bästa lag i Counter-Strike Global Offensive gör upp i Globen i månadsskiftet augusti/september 2018. Turneringen pågår i fem dagar.

Prispotten ligger på minst 250 000 dollar, motsvarande drygt 2 miljoner kronor.

”Vi har vårt högkvarter i Stockholm och eftersom det är hemmaplan finns alla möjligheter att göra det här till det bästa e-sporteventet och en upplevelse både för dem som är på plats och som ser det på nätet”, säger Dreamhacks vd Marcus Lindmark.

Dreamhack Masters är av tradition en av de mest prestigefulla tävlingarna i världen, vid sidan av de så kallade Majors-turneringarna som spelutvecklaren Valve sponsrar och där prissumman brukar ligga på 1 miljon dollar.

I år har Dreamhack hållit turneringar dels i Las Vegas, dels i Malmö. Tävlingarna lockar normalt storpublik på nätet.

Ytterligare en stad är aktuell för Dreamhack Masters nästa år. Vilken det blir avslöjar bolagets företrädare inte nu, men sannolikt blir det i Nordamerika.

För Stockholm Live, som bland annat driver Globen, Tele 2 Arena och Hovet är samarbetet en fjäder i hatten.

”Det är en ära för oss att stå som värd och vi ser det som ett viktigt strategiskt event i vår strävan att utveckla scenen för e-sport ytterligare i Sverige”, säger Marie Lindqvist, vd för Stockholm Live.

MTG-ägda Dreamhack är event- och turneringsarrangör men också produktionsbolag för e-sportsändningar med dotterbolag i USA, Kanada och Frankrike.

I år räknar bolaget med att nå över 300 miljoner startade strömmar, vilket är mer än en dubblering jämfört med 2016. I fjol hade Dreamhack 233 000 besökare på sina evenemang runt om i världen.

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera