Di Weekend NYHETER

Spelet går vidare

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

OMSTART. Fall Damages grundare är Anders Gyllenberg, Dan Vaderlind, Markus Nyström och Mikael Kalms. Alla har mångårig erfarenhet av att utveckla spel. Markus Nyström var för övrigt med och grundade Dice 1992.

Foto: Joey Abrait

Avhoppen från de stora svenska spelutvecklarna fortsätter. Senaste exemplet är en fyrklöver veteraner med Dice som gemensam nämnare. Nu satsar de allt på ett kort i egna studion Fall Damage.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Trenden med erfarna utvecklare som startar egna studior har accelererat i takt med att både distribution och produktion av datorspel blivit enklare.

Speljättar som Rovio (Angry Birds) och King (Candy Crush) är bara några exempel på bolag som har tappat tongivande utvecklare på senare tid.

Fall Damages grundare har Dice som gemensam nämnare och har i perioder jobbat tillsammans med gigantiska produktioner som Star Wars Battlefront och flera titlar i mångmiljonsäljande Battlefieldserien.

”Vi har bra koll på varandra, det känns som en trygghet”, säger Anders Gyllenberg, som har axlat vd-manteln i bolaget.

Tillsammans med de övriga tre grundarna Markus Nyström, Dan Vaderlind och Mikael Kalms samt tre rykande färskt anställda har han precis flyttat in i ett eget rum på entreprenörskollektivet SUP 46 i centrala Stockholm.

FAKTA
Kommer från Dice

Anders Gyllenberg, 45 år. Tidigare delaktig bland annat i utvecklingen av: Battlefield 3, Battlefield 4, Star Wars Battlefront.

Dan Vaderlind, 32 år. Tidigare delaktig bland annat i utvecklingen av: Battlefield 4, Star Wars Battlefront, Battlefield 1.

Markus Nyström, 43 år. Tidigare delaktig bland annat i utvecklingen av: Pinball Fantasies, Battlefield 2, Battlefield 4.

Mikael Kalms, 39 år. Tidigare delaktig bland annat i utvecklingen av: Motorhead, Battlefield: Bad Company 2, Battlefield 4.

VISA MER

”Det finns billiga spelmotorer som gör att folk kan komma i gång. För många handlar det om drömmen att få starta eget och passionen att göra spel”, säger Anders Gyllenberg.

Bolaget startades före jul men har redan en tung investerare i ryggen: Goodbye Kansas Game Invest.

”Det här är ett väldigt spännande gäng och vår sjunde investering på 20 månader”, säger Goodbye Kansas koncernchef Peter Levin utan att gå in på detaljer om storleken på investeringen.

Om laguppställningen i studion är ett stjärngäng glänser det även om styrelseordföranden. Maria Tjärnlund har en bakgrund som vd för branschorganisationen Dataspelsbranschen och är i dag investeraransvarig för Goodbye Kansas Game Invest.

”Översatt till musikbranschen är det som att samla ett gäng skickliga musiker i en och samma inspelningsstudio och se vad som händer. Med den bredd på kompetensen och den skaparkraft som redan finns i studion är sannolikheten hög att de kommer att göra någonting riktigt stort”, säger hon.

Grundarna har själva gått in med omkring 1 miljon kronor i bolaget. Utöver Goodbye Kansas är det troligt att det kan bli fler i ägarkretsen framöver, enligt styrelseordföranden Maria Tjärnlund.

”Men vi kommer att vara superkräsna med vilka vi släpper in”, säger hon.

Tanken är inte att bygga ett nytt Electronic Arts utan att landa på uppemot 20 personer i bolaget.

Boom för svenska effekter

”Vi har gjort det lite baklänges. Vi satte ihop teamet först och bestämde därefter vilket slags spel vi skulle göra”, säger Markus Nyström som var en av grundarna till Dice 1992 och har ”skeppat” (utvecklarlingo för släppa) 25 spel under karriären.

Som brukligt i branschen är de hemlighetsfulla om vad de bygger. De sträcker sig till att beskriva det som ett turordningsbaserat strategispel. I den pc-genren finns till exempel Xcom och Banner Saga.

På ett av skrivborden ligger ett ark med ett mönster av hexagoner som kommer att vara spelplanen. Fall Damage siktar på ett slags science fiction-miljö.

”Vi gör ett eget universum, som kan förändras, och har en egen twist på den här sortens strategispel, vilket saknas på marknaden”, säger Anders Gyllenberg.

Klart är dock att spelet ska släppas i slutet av 2018, men de vill inte sprinta fram ett spel utan mer se det som ett maraton. Målet är samtidigt att driva en studio så som de själva önskar.

”Vi vill kunna hålla normala arbetstider. Varenda anställd måste fungera och orka med för att det ska fungera i längden”, säger Anders Gyllenberg.

De ska ta betalt från start, alltså inget så kallat freemiumspel där intäkterna sedan ska komma från mikrobetalningar.

”Vem som helt mellan 15 och 95 år ska kunna spela det. Men de som tycker om actionskjutspel kanske inte gillar det här”, säger Anders Gyllenberg.

Den bistra verkligheten som nystartat företag blev oerhört tydlig när grundarna vid ett av de första strategimötena upptäckte att de saknade post-it-lappar.

De har svaret på spelfrågan

”När vi hade gått runt en stund alla fyra insåg vi plötsligt att produktionsbortfallet i bolaget i det ögonblicket var 100 procent”, säger Dan Vaderlind.

Nybyggarandan märks även under intervjun på ett konstant att ljudet av smattret från tangentbord från dem som inte svarar på frågor för stunden.

Fall Damage, var fick ni namnet ifrån?
”Det var nog förslag nummer 2 025 vi kom på. Listan är typ en mil lång, det flesta namn var redan tagna”, säger Anders Gyllenberg.

När Markus Nyström skapade loggan med en fallande figur blev de till slut rätt nöjda.

”För mig är innebörden att det finns bra fallhöjd. Lite som det känns att kliva av en av världens största spelkoncerner och starta en liten studio”, säger han.