Di Weekend NYHETER

Sökte och fann sin nisch

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HANDY MAN. Anders Widegren tillverkade egna saker när han inte hittade vad han sökte. ”De blev så lyckade att folk frågade dem om jag kunde bygga även till dem", säger han.

Foto: Evelina Carborn

När han inte hittade den inredning han ville ha skapade han sin egen.
Tio år senare har Anders Widegrens hemmabygge utvecklats till ett designvarumärke med flera kända föremål i sortimentet.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

En skärbräda, en hållare för hushållspapper eller en magnetisk knivlist. Det är tre köksprylar som i sin enkelhet lätt kan bli hajpade designföremål.

Det vet Anders Widegren, som tillsammans med den tidigare kollegan Petra Lundberg, ligger bakom en skärbräda med styckdelar för lamm-, nöt- och griskött, som de senaste åren varit omåttligt populär i trendiga inredningsmagasin.

"Jag hade idén med skärbrädan, som jag bad Petra, som är illustratör, skissa på, trots att hon har varit vegetarian i tio år", förklarar Anders Widegren.

Skärbrädan skapade de för fem år sedan, men den är fortfarande en av Anders Widegrens bästsäljande produkter i det egna inredningsföretaget Scandinavian design factory, med den tillhörande butiken Tambur på Södermalm i Stockholm.

"Jag får väl bara hoppas på att det inte är en one hit wonder", skämtar han när han visar runt i butiken.

FAKTA
Scandinavian design factory

Omsättning 2015: ca 2,5 miljoner (har under året övergått från enskild firma till aktiebolag)

Resultat: breakeven.

Prognos 2016: 4,5 miljoner kronor.

VISA MER

Här har han samlat ett stort antal designföremål, inklusive de egendesignade, som just nu är bland de trendigaste på inredningsmarknaden. Bland dem Scandinaviaforms minivaser med namnet Consilium och det danska inredningsföretaget Menus avskalade takkrona i mässing.

Men om det i dag är självklart för honom att arbeta med design, var det lite av en slump han hamnade i branschen för tio år sedan.

"När jag köpte min första lägenhet 2005 och skulle inreda den hade jag en tydlig bild av hur jag ville ha det, men kunde inte hitta de föremål jag var ute efter."

Till exempel ville han ha en magnetisk list att fästa saxar och knivar på i köket, och med en liten hall behövde han en hatthylla som fick plats.

"Det slutade med att jag skapade en knivlist genom att göra om ett Ikeaföremål, och byggde en egen hatthylla i plexiglas och metall. De blev så lyckade att när folk kom hem till mig frågade dem om jag kunde göra sådana även till dem."

Det gav mersmak. Anders Widegren hade visserligen aldrig arbetat med design tidigare, men hade länge gått i entreprenörstankar. Efter flera ratade bolagsidéer såg han nu en möjlighet inom designens värld. Han försökte sälja in hatthyllan till 50 butiker, tre av dem köpte in den.

"Det var en jättestor grej för mig. Att någon ville ha det jag hade gjort. Det var då jag på allvar bestämde mig för att det här var någonting att satsa på."

Under tre år drev han företaget parallellt med arbetet på en stor inredningsbutik som gav bra inblick i designbranschen.

"Efter det kände jag mig redo att öppna butik, men jag hade underskattat hur tidskrävande det var att hålla öppet jämt. Så i början när jag behövde gå på kundmöten och leverera de varor folk hade beställt av mig, fick min pensionerade pappa hoppa in och stå bakom kassan."

I dag har Anders Widegrens pappa ersatts med två anställda. Men för att ha råd med dem, tvingades han sälja sin lägenhet och flytta in en tid på butikslagret.

"Det får man egentligen inte, så jag fick smyga på nätterna, och skynda mig att ställa bort fällsängen när de anställda kom på morgonen."

I dag är han dock nöjd med den vågade satsningen, och ser god möjlighet att fortsätta utvecklas och växa. Design- och inredningsbranschen är nämligen en av få branscher som knappt drabbades av finanskrisen 2008. Och de senaste åren har intresset ökat mycket, en utveckling som har gått hand i hand med den allt hetare bostadsmarknaden och att sociala medier vuxit fram, menar Anders Widegren.

"Man ser det inte minst på bostadssajten Hemnets popularitet, där många ständigt är inne, inte för att de är på jakt efter en ny lägenhet, utan för att de letar efter inredningsinspiration. Samma sak gäller på sociala medier, där kunderna ofta gör research före köp."

Vad innebär det för er?
"Att en produkt snabbt kan få spinn på en global marknad, men jag ser också att sociala medier skapar en viss mättnad hos konsumenten, där nyhetens behag håller i sig allt kortare."

Hur ser din egen inredningskonsumtion ut?
"Jag söker också inspiration på nätet, men ska jag vara ärlig har jag inte hunnit inreda så mycket hemma. Hatthyllan står till exempel fortfarande i ett förråd."