Di Weekend NYHETER

Sockerfri glass ska erövra USA

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jack Mikrut

Svenska foodtechbolaget Lub Foods gapar över mer. Bolaget tar nu in ytterligare 190 miljoner kronor för att bryta sig in i USA med sockerfri glass. I bägaren finns även planer på en börsnotering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Food science har en guldålder nu. Titta bara på bolag som Impossible Burger och Beyond Meat, som har unika, ip-skyddade ingredienser och lösningar. Precis som vår glass. Det är konsumentdrivet. Folk vill ha resurssnåla produkter som har en starkt positiv inverkan på miljö och hälsa. Allt kokar ned till att folk vill ha mindre socker och färre kalorier och vi kan ge dem det”, säger Niclas Luthman.

Tillsammans med Carl Bäcklund grundade han 2013 Luthman Backlund Foods som till en början siktade på att ge godissugna ett sockerfritt alternativ. Deras varumärke Nick’s har tagit allt större plats på svenska butikshyllor med sina chokladkakor och proteinbars utan tillsatt socker. De senaste ett och ett halvt åren har fokus dock legat på att göra sockerfri glass.

Nu är målet att ta en skopa av den amerikanska glassmarknaden som värderas till 12 miljarder dollar. Globalt handlar det om 85 miljarder dollar.

Redan nu säljs bolagets glass i tio olika smaker i Europa. I Nordamerika blir det ytterligare 16 varianter, anpassade till den marknaden. De svenska entreprenörerna har klartecken med 3 250 butiker i USA, framför allt på öst- och västkusten.

”Vi räknar med att nå ut i 5 000 butiker i USA före årets slut och en försäljning på 25 miljoner dollar i år. Vi hoppas komma upp i en omsättning där på över 100 miljoner dollar nästa år”, säger Carl Bäcklund.

FAKTA
Profiler i ägarlistan

Bland Lub Foods större enskilda ägare finns grundarna Niclas Luthman och Carl Bäcklund samt Filip Naenfeldt, som kom in tidigt i bolaget.

Bland övriga ägare finns: Gullspång Invest, som även investerat i havremjölks- bolaget Oatley. Ambrosia Investments, Luxemburgbaserat riskkapital-bolag inom foodtech, som gick in i Beyond Meat tidigt. Peak Bridge, en nystartad Maltabaserad foodtech-fond. Eva Redhe, investerare och styrelseproffs. Mats Gustafsson, investerare och ägare av Upgrade Living. Robert Ahldin, investerare och partner i GP Bullhound.

I Lub Foods amerikanska dotterbolag har finansiering bland annat kommit från: Bob Eckert, tidigare vd för Kraft Foods i USA och har suttit i styrelsen och varit vd för Mattel. Jim Stengel, före detta global marknadschef på Procter & Gamble. Mats Lederhausen, tidigare toppchef inom McDonald’s globalt, tillsammans med Jessica Lederhausen via en familjestiftelse.

VISA MER

Smak- och koncistenttester har framför allt gjorts i Niclas Luthmans kök och garage i Kalifornien tillsammans med företagets chefskemist Erik Lennartsson, som även är delägare.

”Så fort vi får tag på en ny ingrediens eller komponent är det otroligt tacksamt att kunna testa direkt. Vi har säkert gjort över 500 testomgångar i garaget”, säger Niclas Luthman.

Fullskaliga tester har gjorts vid fabriker i Chicago och utanför Los Angeles, som ska sköta produktionen.

”Bara fabrikstesterna har kostat omkring 2,5 miljoner kronor. Två gånger har det blivit ost i stället för glass i pastöriseringen. Totalt handlar det om minst fyra ton glass som sedan skickats till glada grisar”, säger Niclas Luthman.

Hemligheten med den nya amerikanska glassen är en patenterad fettkomposition kallad Epogee, en typ av fett som kroppen inte bryter ned. Lub Foods har exklusivt avtal att använda Epogee i glasstillverkningen. Idén med fettet har varit känd sedan 1980-talet. Men det har varit knepigt att få att fungera riktigt bra i livsmedel, enligt Niclas Luthman.

”Genombrottet kom när man hittade en gammal typ av kanadensisk raps med 22 kolatomer i fettsyrekedjorna jämfört med vanlig raps som har 18. Därigenom ändrades smältpunkten, vilket var helt avgörande för användning i livsmedel. Fettet har 92 procent lägre kaloriinnehåll än fetter vi normalt äter”, säger han.

Affärsängel på jakt efter grönt kapital

Sötningen som används i bolagets produkter är en mix av tre saker: poly-dextros (söta kostfibrer), stevia (en sydamerikansk växt ur vilken sötningsmedel utvinns) samt erytritol (även kallat sukrin, som finns naturligt i frukter som päron, plommon och vindruvor).

Främsta konkurrenter i Nordamerika är Halo Top och Rebel, som också gör sockerfria alternativ och har växt snabbt på kort tid. Men målet är också att rucka på traditionella jättar som Ben & Jerry.

”Om det finns ett sockerfritt alternativ som smakar lika bra eller bättre är folk beredda att byta. Varför använda socker när det finns alternativ som ger låg påverkan på blodsockernivåer, innehåller kostfibrer och ingen palmolja? Vi ser våra produkter som hälsokost som man kan äta varje dag”, säger Niclas Luthman.

Moderbolaget Lub Foods omsatte i fjol 82 Mkr och visade en förlust på 19 Mkr.

”De röda siffrorna beror på att vi lägger mycket kraft på uppbyggnaden i USA. Det är investeringstungt inledningsvis. Vi bränner mycket pengar, men uppsidan är så otroligt stor. Vi räknar med att nå break even inom 12 till 18 månader”, säger Carl Bäcklund.

På längre sikt hägrar att sätta bolaget på börsen.

”Vi bygger administration och legal struktur under våren för att vara redo för börsnotering inom ett år”, säger Carl Bäcklund.

Lub Foods har i dag omkring 45 delägare. Bland de svenska investerarna finns Gullspång Invest med Gustaf Brandberg i spetsen, affärsängeln Eva Redhe och tidigare McDonald’s-chefen och investeraren Mats Lederhausen tillsammans med Jessica Lederhausen, samt riskkapitalister som Robert Ahldin på GP Bullhound och Mats Gustafsson på Upgrade Living.

Glasskulorna rullar in

Till det nystartade amerikanska bolaget har en rad namnkunniga branschprofiler knutits och som köpt in sig i moderbolaget. Bland dem märks Bob Eckert, som har ett förflutet som vd på Kraft Foods och Mattel Toys samt sitter i McDonald’s styrelse, Jim Stengel, tidigare global chef för Procter & Gambles marknadsföring, marknadsanalytikern Jon Vein och Tom Davis som beskrivs som ledande glass-auktoritet och professor på Penn State Berkley.

Totalt har de svenska entreprenörerna hittills tagit in 141 Mkr. Finansieringsrundan som pågår nu är den tionde i ordningen. Grundarna räknar med att få in 190 Mkr. Rundan stängs senast i mars och väntas ge bolaget en så kallad pre money-värdering på 80 miljoner dollar eller drygt 770 Mkr.

Lub Foods har sedan tidigare en fabrik i Bitola i Nordmakedonien. Den ska nu byggas ut för 15 Mkr. I Sverige produceras glassen av Alvestaglass.

Utöver den amerikanska expansionen växer bolaget även i Europa och har i dag försäljning i tio länder.

Ny chef för den europeiska verksamheten blir Stefan Lagerqvist, som för närvarande är nordisk marknadschef på Unilever inom hem- och skönhetsprodukter. Han har tidigare haft en nyckelposition på Procter & Gamble.