Di Weekend NYHETER

Sneakerstrenden har nått nya höjder

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ CATWALKEN. När Louis Vuitton hade visade sin vår- och sommarkollektion bar modellerna deras sneaker Archlight.

Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt, tack vare de stora modehusen. Med hjälp av ”dad sneakers” når lyxmärkena nya kunder.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De senaste säsongerna har stora modehus som Gucci, Balenciaga, Prada och Louis Vuttion börjat satsa på designersneakers. Det är framför allt så kallade ”dad sneakers” som har börjat dyka upp hos lyxmärkena. Skorna är klumpiga och med stora, överdimensionerade sulor. Ofta är det tre sulor staplade på varandra, i olika färger och former. Det viktigaste är inte att skorna är snygga, snarare att de sticker ut.

Prislappen brukar ligga runt 7 000– 10 000 kronor och när skorna släpps säljer de ofta slut snabbt, vilket leder till skyhöga andrahandspriser. Ett svenskt exempel är skomärket Eytys, där deras klumpigaste variant ”Angel” sålt slut flera gånger om.

Skruvar upp målen

Enligt branschsajten Business of fashion har lyxmärkenas sneakersatsning varit drivande i försäljningen. Förra året ökade sneakerförsäljningen med 10 procent globalt enligt siffror från Bain & Company. På Net-a-Porter, den största nätbutiken för lyxmode, står designersneakers för en tredjedel av alla sneakers som säljs. Försäljningen av designersneakers ökade där med 50 procent i vår, jämfört med förra året.

För de stora märkena har lyxiga, designade sneakers blivit ett sätt att nå nya konsumenter. Nike och Adidas har länge dominerat sneakermarknaden men den låga prisbilden har lämnat en öppning för lyxmärken.

Pimpar skorna med trendiga snören

Gränsen mellan vad som är lyx och streetwear har suddats ut de senaste åren. Sneakers har höga marginaler och tilltalar många. Precis som handväskor är sneakers statusmarkörer som kan användas dagligen och inte vid enstaka tillfällen. Balenciagas storsuccé Triple S sneaker har sålt slut så många gångar att produktionen nu har flyttats från Italien till Kina för att kunna tillverkas snabbare och i fler variationer.

”Sneakers är inte en ny produkt, det är konsumenten som är ny. De letar efter komfort, färg, teknologi och att vara cool och elegant samtidigt. För mig handlar det om att mixa Manolo Blahnik med Nike”, säger David Tourinaire-Beauciel, designchef för skor på Balenciaga, till Business of fashion.