Hoppa till innehållet

Snart blir de så mycket större

På lördag är det premiär för den åttonde säsongen av TV4:s tittarsuccé Så mycket bättre.

För artisterna kan en plats i programmet bli en raketskjuts för karriären, när streamingen av deras låtar ökar med uppemot 3 000 procent.

INTAR GOTLAND. Alla deltagarna i ”Så mycket bättre” vid inspelningen på Gotland. Från vänster: Anders Wendin, Caroline Hjelt, Eric Saade, Kicki Danielsson, Sabina Ddumba, Aino Jawo, Uno Svenningson och Tomas Andersson Wij.
INTAR GOTLAND. Alla deltagarna i ”Så mycket bättre” vid inspelningen på Gotland. Från vänster: Anders Wendin, Caroline Hjelt, Eric Saade, Kicki Danielsson, Sabina Ddumba, Aino Jawo, Uno Svenningson och Tomas Andersson Wij.

Under tio dagar samlas sju svenska artister på pensionat Grå Gåsen på Gotland för att spela in underhållningsprogrammet Så mycket bättre.

Varje artist tillägnas en egen dag och ett program och under dagen framför de andra deltagarna sina egna tolkningar av artistens låtar. I årets upplaga, den åttonde, medverkar bland annat Icona Pop, Kikki Danielsson och Eric Saade.

Så mycket bättre är ett av TV4:s starkaste varumärken och har vunnit tv- priset Kristallen tre gånger. Förra året tittade i snitt 1,9 miljoner människor på programmet på lördagskvällarna.

Så mycket bättre har inte bara blivit en kommersiell succé för TV4, utan även blivit ett eftertraktat program att delta i som artist. Listan på artister som fått ett karriärlyft efter sin medverkan kan göras lång.

”Tv-programmet har en enorm genomslagskraft hemma i de svenska sofforna. Jill har haft en jättehit med Open your heart, tack vare att hon framförde den i Så mycket bättre”, säger Maria Molin Ljunggren, vd för Jill Johnsons managementbolag Freebird Entertainment.

Flera artister tog sig in på Spotifys svenska topp 50 under förra säsongen. Jill Johnson var dock den enda som tog sig direkt till nummer ett med “Open Your Heart” efter säsongspremiären. Efter förra årets programstart ökade lyssningen på de medverkande artisterna med minst 300 procent. Sångaren Magnus Carlson från Weeping Willows stod för den största ökningen, med nästan 3 000 procent fler lyssningar än månaden innan programpremiären.

Förutom en explosionsartad ökning av antalet lyssningar, som i sin tur genererar ökad skivförsäljning, turnémöjligheter och andra ringar på vattnet, får även artisterna gage för att medverka i programmet.

TV4 går inte ut med hur stor summan är, men i tidigare intervjuer har artister som Miss Li, Pugh Rogefeldt och Eva Dahlgren berättat att det rör sig om runt 300 000 kronor.

”Jag kan säga så här, det är ganska lika summor som artisterna får. Sedan finns det ett visst, om än litet, utrymme för förhandling”, säger Martin Nygren, exekutiv producent för Så mycket bättre.

Skivbolagen arbetar aktivt med att få med artister i olika typer av program, Så mycket bättre är ett av många. Maria Molin Ljunggren var fram till nyligen vd för skivbolaget Capitol Music Group och var även den som fick med Kikki Danielson i årets upplaga av Så mycket bättre.

”Vi presenterade Kikki eftersom hon har en enorm musikskatt som man kan väcka till liv. Det ska bli roligt att få höra hennes musik i nya tappningar. Så mycket bättre är ett program som föder nya hits, men också förvaltar de gamla låtarna. Artisterna som är med lyfts fram i rampljuset under en tid”, säger Maria Molin Ljunggren.

Vilka artister som ska vara med väljs ut av TV4 och produktionsbolaget Mastiff.

”Vi har ett åldersspann där vi försöker blanda etablerade, folkkära artister med nykomlingar och lite smalare artister som har mindre publik. Det är bland de tre kategorierna som vi vill hitta en bra mix”, säger Martin Nygren.

Finns det någon säsong som varit särskild populär?
”Nej och det är nog på grund av att vi har vågat ta in lite nya artister. Vi hade kanske tömt ut konceptet snabbare om vi bara hade haft stora artister. I början var det många på sociala medier som fördömde att vi tog med artister som de knappt hade hört talas om. I dag har vi lyckats vända det till något positivt, folk tycker det är kul med nya ansikten och de okända artisterna vinner folkets hjärta”, säger Martin Nygren.

Han lyfter fram Miriam Bryant som ett bra exempel. Samma dag som hennes program för två år sedan sändes ökade lyssningen på Spotify med 3 350 procent. Alla hennes låttolkningar hamnade på listan över de mest 50 spelade låtarna i Sverige och hennes tolkning av Sven-Bertil Taubes ”Ett sista glas” är en av de mest spelade låtarna i Sverige i modern tid.

Hur ser intresset ut bland annonsörerna?
”Så mycket bättre är ett av våra största och bästa varumärken. Det finns inget störande eller kontroversiellt och det är ett väldigt omtalat program. Jag tror och hoppas att det är ett varumärke som många vill förknippas med.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera