Hoppa till innehållet

Smaklösheten svidar om

De är smått migränframkallande att titta på, men lockar köpare.

Nu har den hiskeliga trenden med fula jultröjor spritt sig på allvar till kostymbärare som önskar se ut som vandrande julklappar.

LYSER UPP I VINTERMÖRKRET. Opposuits grundades av Jasper Castelein, Guus Bakker och Jelle van der Zwet för fem år sedan, och än så länge har företaget gjort succé med sina julkostymer.
LYSER UPP I VINTERMÖRKRET. Opposuits grundades av Jasper Castelein, Guus Bakker och Jelle van der Zwet för fem år sedan, och än så länge har företaget gjort succé med sina julkostymer.

”De senaste åren har vi dubblat omsättningen varje år. Försäljningen i Sverige ökar också, efter att vi börjat jobba med näthandlaren Partykungen”, säger Jelle van der Zwet, vd och medgrundare till nederländska Opposuits.

Bolaget är en av de största leverantörerna av julkostymer med fantasieggande namn som ”Santaboss”, ”Christmaster” och ”Happy Holidude”. Dräkter till kvinnor och barn i samma kaosartade mönster är nytt för i år, liksom kostymer med Star Wars-figurer i juliga kulörer.

Opposuits är en framgångssaga. Det startades i Amsterdam för fem år sedan och har nu fem distributionscenter i Nederländerna, Storbritannien, USA, Kanada och Australien.

”Nära hälften av vår affär finns här i USA. Därför har jag flyttat hit och öppnat vårt andra kontor. Totalt är vi 55 anställda i företaget”, säger Jelle van der Zwet på telefon från New York och en klädmässa där han fyller orderboken för kommande år.

De på inget sätt diskreta plaggen säljs numera i varuhus som Stockmann i Finland och Macy’s och Nordstrom i USA. Kostymerna går loss på omkring 800 kronor styck. Jelle van der Zwet vägrar tala ur skägget om hur mycket bolaget omsätter, men det rör sig av allt att döma om en mångmiljonaffär.

”Det är en företagshemlighet, men jag kan säga så mycket som att vi säljer hundratusentals kostymer varje år. Jag är säker på att vi kommer att öka i Sverige. Vi ser redan ett växande intresse i både Norge och Danmark.”

Efter amerikanerna är kanadensarna flitigaste köparna och ett tomtebloss i försäljningsstatistiken de senaste två månaderna är oväntat nog Australien.

”Ni skandinaver är mer konservativa så det tar nog lite längre tid innan det blir riktigt stort hos er. Vi såg en liknande utveckling i Tyskland tidigare, nu är det vår fjärde största marknad.”

Kvinnor har visat sig vara aningen svårflörtade hittills. Men försäljningen av kitchiga stasser till barn har gått över förväntan, enligt Jelle van der Zwet.

”Männen köper sina kostymer redan i mitten av november. Barnmodellerna säljer bättre närmare jul. Vi trodde att det skulle gå att göra det här till ett globalt företag, men att vi skulle komma så här långt hade vi inte kunnat drömma om.”

Han ser ingen avmattning i Ugly Christmas-klädtrenden – och heller inga gränser för vad företaget kan skapa.

”Vi kan helt klart göra ännu fulare saker. Enda begränsningen är väl att vi undviker tryck som kan vara stötande, vi vill inte bli för vulgära.”

Opposuits har fått en rad konkurrenter, vilket vittnar om att det går att skotta fram vinster i dessa modeindustrins tassemarker.

Brittiska The Party Hub har varit kopplade till Ebay sedan 2015 och skördar nu framgångar med sin brysselkålkostym, som har den estetiskt sett oefterhärmliga detaljen tomteluvor på somliga av grödorna. Kostymerna säljs med 30 dagars returrätt – hur man nu skulle kunna ångra ett sådant modeklipp?

Ugly Christmas Sweater Day infaller i år nu på fredag. Traditionen startade 2010 och har satt tydliga spår inte minst i näthandeln.

På Amazon ger sökningen ”Ugly Christmas Sweater” över 500 000 träffar, även om allt inte är tröjor. I det kalejdoskop av galenskaper som erbjuds finns tröjor med påsydda bjällror, ljusdioder och inte minst en collegetröja med en sengångare i tomteluva som aspirerar på titeln allra mest anskrämlig.

Att jultröjor är mer än en fluga bevisas också av att dryckesjätten Carlsberg börjat sälja egna varianter för dryga femhundralappen, varav en med en vovve med tomteluva på sniskan och en flaska i tassen.

En av de största aktörerna i jultröjeträsket är annars amerikanska Ragstock, som säljer såväl nytillverkade tingestar som vintage. Enligt bolagets vd Zack Nagle är det goda tider.

”Marknaden växer fortfarande. Sverige ligger på sjätte plats av de 72 länder vi säljer till. Sedan vi startade för sju år sedan har antalet företag som säljer tröjor ökat dramatiskt. Konkurrensen är hård”, skriver han i ett mejl till Di.

För konnässörerna i ämnet släppte Ragstock nyligen en video på Youtube med bilder på de tröjor som passerat revy hos dem sedan starten. Den påstås vara världens längsta Ugly-sweater-film, över 50 000 tröjor med de mest vansinniga motiv och i svindlande utföranden.

För den som verkligen vill plåga sig är detta den heliga graalen av smaklöshet: fyra timmar och trettiosju minuter (!) som riskerar att ge bestående ögonskador. Och nej, inför researchen till den här artikeln har undertecknad inte tittat igenom hela.

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera