”De senaste åren har vi dubblat omsättningen varje år. Försäljningen i Sverige ökar också, efter att vi börjat jobba med näthandlaren Partykungen”, säger Jelle van der Zwet, vd och medgrundare till nederländska Opposuits.
Bolaget är en av de största leverantörerna av julkostymer med fantasieggande namn som ”Santaboss”, ”Christmaster” och ”Happy Holidude”. Dräkter till kvinnor och barn i samma kaosartade mönster är nytt för i år, liksom kostymer med Star Wars-figurer i juliga kulörer.
Opposuits är en framgångssaga. Det startades i Amsterdam för fem år sedan och har nu fem distributionscenter i Nederländerna, Storbritannien, USA, Kanada och Australien.
”Nära hälften av vår affär finns här i USA. Därför har jag flyttat hit och öppnat vårt andra kontor. Totalt är vi 55 anställda i företaget”, säger Jelle van der Zwet på telefon från New York och en klädmässa där han fyller orderboken för kommande år.
De på inget sätt diskreta plaggen säljs numera i varuhus som Stockmann i Finland och Macy’s och Nordstrom i USA. Kostymerna går loss på omkring 800 kronor styck. Jelle van der Zwet vägrar tala ur skägget om hur mycket bolaget omsätter, men det rör sig av allt att döma om en mångmiljonaffär.
”Det är en företagshemlighet, men jag kan säga så mycket som att vi säljer hundratusentals kostymer varje år. Jag är säker på att vi kommer att öka i Sverige. Vi ser redan ett växande intresse i både Norge och Danmark.”
Efter amerikanerna är kanadensarna flitigaste köparna och ett tomtebloss i försäljningsstatistiken de senaste två månaderna är oväntat nog Australien.
”Ni skandinaver är mer konservativa så det tar nog lite längre tid innan det blir riktigt stort hos er. Vi såg en liknande utveckling i Tyskland tidigare, nu är det vår fjärde största marknad.”
Kvinnor har visat sig vara aningen svårflörtade hittills. Men försäljningen av kitchiga stasser till barn har gått över förväntan, enligt Jelle van der Zwet.
”Männen köper sina kostymer redan i mitten av november. Barnmodellerna säljer bättre närmare jul. Vi trodde att det skulle gå att göra det här till ett globalt företag, men att vi skulle komma så här långt hade vi inte kunnat drömma om.”
Han ser ingen avmattning i Ugly Christmas-klädtrenden – och heller inga gränser för vad företaget kan skapa.
”Vi kan helt klart göra ännu fulare saker. Enda begränsningen är väl att vi undviker tryck som kan vara stötande, vi vill inte bli för vulgära.”
Opposuits har fått en rad konkurrenter, vilket vittnar om att det går att skotta fram vinster i dessa modeindustrins tassemarker.
Brittiska The Party Hub har varit kopplade till Ebay sedan 2015 och skördar nu framgångar med sin brysselkålkostym, som har den estetiskt sett oefterhärmliga detaljen tomteluvor på somliga av grödorna. Kostymerna säljs med 30 dagars returrätt – hur man nu skulle kunna ångra ett sådant modeklipp?
Ugly Christmas Sweater Day infaller i år nu på fredag. Traditionen startade 2010 och har satt tydliga spår inte minst i näthandeln.
På Amazon ger sökningen ”Ugly Christmas Sweater” över 500 000 träffar, även om allt inte är tröjor. I det kalejdoskop av galenskaper som erbjuds finns tröjor med påsydda bjällror, ljusdioder och inte minst en collegetröja med en sengångare i tomteluva som aspirerar på titeln allra mest anskrämlig.
Att jultröjor är mer än en fluga bevisas också av att dryckesjätten Carlsberg börjat sälja egna varianter för dryga femhundralappen, varav en med en vovve med tomteluva på sniskan och en flaska i tassen.
En av de största aktörerna i jultröjeträsket är annars amerikanska Ragstock, som säljer såväl nytillverkade tingestar som vintage. Enligt bolagets vd Zack Nagle är det goda tider.
”Marknaden växer fortfarande. Sverige ligger på sjätte plats av de 72 länder vi säljer till. Sedan vi startade för sju år sedan har antalet företag som säljer tröjor ökat dramatiskt. Konkurrensen är hård”, skriver han i ett mejl till Di.
För konnässörerna i ämnet släppte Ragstock nyligen en video på Youtube med bilder på de tröjor som passerat revy hos dem sedan starten. Den påstås vara världens längsta Ugly-sweater-film, över 50 000 tröjor med de mest vansinniga motiv och i svindlande utföranden.
För den som verkligen vill plåga sig är detta den heliga graalen av smaklöshet: fyra timmar och trettiosju minuter (!) som riskerar att ge bestående ögonskador. Och nej, inför researchen till den här artikeln har undertecknad inte tittat igenom hela.