Di Weekend NYHETER

Småbarnsföräldrar får kontakt med paret Åkerbergs app

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

EGENFÖRETAGARE. Grundarna av Rulla vagn, Mattias och Evelina Åkerberg, delar för närvarande föräldraledigheten.

Jack Mikrut

Ingen småbarnsförälder ska känna sig ensam, tänkte Evelina och Mattias Åkerberg och startade eget 2016. Tre år senare når Rulla vagn över 120 000 blivande och nyblivna föräldrar varje månad.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

2014 var kommunikatören Evelina Åkerberg föräldraledig för första gången och drabbades då emellanåt av ett sting av ensamhet i tillvaron som nybliven mamma. Hon tog många egna initiativ för att hitta nya vänner och insåg snart att det borde vara enklare att leta rätt på andra föräldrar som bor i närheten.

”Jag var förundrad över att det inte redan fanns en sådan tjänst, med tanke på att det ’föds’ hundratusentals nya föräldrar i Sverige varje år. Jag tänkte att det borde finnas många fler som också känner att de gärna träffar andra föräldralediga på dagarna, att man kan skratta, prata och gnälla lite ihop.”

I april 2016 rullade hon tillsammans med sin man Mattias Åkerberg, som grundat reklambyrån Please copy me, ut en digital tjänst som skulle hjälpa blivande och nyblivna småbarnsföräldrar att leta rätt på varandra. I dag når Rulla vagn över 120 000 gravida och småbarnsförälder varje månad. Företaget, som omsatte drygt 1 Mkr 2018 och siktar på 2,5 Mkr i år, jobbar med och för samarbetspartners som Bugaboo, Kavat, Semper, Kry, SF Kids och Babyshop.

”Vi tror på verkliga möten mellan människor. Just nu finns 600 egenorganiserade mamma- och pappagrupper runt om i hela landet som är initierade via oss. Många tusen människor möts varje vecka för att rulla vagn, fika, luncha, hänga på lekplatsen eller gå på museum ihop”, berättar Mattias Åkerberg.

Han betonar att det är viktigt att kunna hitta andra som har samma intressen, så att relationerna inte bara kretsar kring bebisarna.

”Vi anordnar också populära frukostar där föräldralediga med barn under sex månader kan hitta nya vänner över en kopp extra gott kaffe. Vi märker att många vill ses på riktigt och inte bara sitta bakom en skärm.”

Att Evelina och Mattias Åkerberg, som just nu delar på föräldraledigheten, var det inte så planerat att de skulle driva företag ihop. Och sedan starten har de äkta makarna brottats med frågan om det går att bygga ett bolag där hjärtat får vara det viktigaste. Ofta har de fått frågan: ”vill ni tjäna pengar eller vill ni rädda världen?”.

”Vi tror inte att man måste välja. Vårt mål är att ingen småbarnsförälder i Sverige ska känna sig ensam och för att nå dit måste vi givetvis tänka stort och tjäna pengar, men framför allt måste vi förstå gravida och småbarnsföräldrar bättre än någon annan”, säger Mattias Åkerberg.

»Vikten av att tala om elefanten i rummet«

Enligt honom är företagets arbete med innehåll en viktig, rent avgörande, pusselbit i varumärkesbyggandet.

”Vi landade tidigt i att supervettiga redaktionella artiklar om sömn, kost, ta hand om barn, relationer och att det praktiska skulle bli vår grej.”

Ifjol bestämde sig Evelina och Mattias Åkerberg också för att starta en podcast.

”Vi börjar alltid i en insikt om föräldrars frågor och problem, och ger expertråd, lifehacks och peppande kunskap. Det finns tillräckligt med ’tyck-tillare’ på nätet, så för oss är det viktigt att det finns kunskap och expertis bakom råden. Och så slänger vi gärna in humor. Att skratta åt allt, tillsammans med andra, kan vara befriande”, säger Evelina Åkerberg.

I juni lanserade Rulla vagn ett nytt eventkoncept av och för föräldrar. Exempelvis kommer det finnas myspölar för barnen att krypa och leka i samt en smoothiebar för de minsta.

”Det är en utmaning för många av våra samarbetspartners att möta sin målgrupp. Här får de möjlighet att möta 500 småbarnsföräldrar tillsammans med andra starka varumärken”, säger Evelina Åkerberg.

Lämnar över babyn till barnen

Hon beskriver livet som egenföretagare som en berg-och-dalbana.

”När det går bra finns det inget som är så roligt, men det kan också vara riktigt tufft. Under en period dippade vi rejält: vi lät andra tycka till för mycket om vad företaget borde göra, vi tappade siktet på målet och försäljningen gick inte som planerat. Då hade vi ett val att lägga ner eller starta om. Vi tog hjälp utifrån och startade om.”

Mattias Åkerberg nickar instämmande:

”Vi insåg att vi inte måste göra som ’alla andra’, utan faktiskt kan bygga bolaget precis som vi vill. Vi har tydligt kopplat bolagets mål till våra personliga mål och hur vi vill leva. Det motiverar oss på ett annat sätt än bara pengar och omsättning.”