Hoppa till innehållet

Slipad konsthall

Oscar Magnussons beslut att rusta upp det nedlagda träsliperiet var onekligen rätt rock’n’roll. Sida vid sida med konstutställningarna växer nu både köksambitionerna och konsertsatsningarna på Sliperiet i Borgvik.

STOLT. I fjol kom 18 000 besökare till Sliperiet i lilla Borgvik. ”Kultur och landsbygd är två ord som inte direkt klingar lönsamhet. Därför är jag extra stolt över det vi har skapat här”, säger Oscar Magnusson.
STOLT. I fjol kom 18 000 besökare till Sliperiet i lilla Borgvik. ”Kultur och landsbygd är två ord som inte direkt klingar lönsamhet. Därför är jag extra stolt över det vi har skapat här”, säger Oscar Magnusson.Foto: Foto: Jesper Frisk

I år fyller Sven-Ingvars 60 år och här på Sliperiet, inramad av stora fönster och ruffa cementväggar, spelades den TV4-sända dokumentären och jubileumskonserten in. Oscar Magnusson, son till sångaren Sven-Erik Magnusson, är inte bara bandets kapellmästare. Han är också kreatör, konstföretagare och, inte minst, grundare av den snabbväxande konsthallen utanför värmländska Grums.

Just nu är Sliperiet fyllt av dukar, skulpturer och fotokonst av bland andra svenske Hasse Persson och kanadensiske Douglas Kirkland.

”Det är inte alla fotografer som blivit ikoner under sin egen livstid, vilket Douglas Kirkland blivit. Foto är en konstgenre som hittills inte varit så stor i Sverige och Skandinavien, men det är definitivt på väg att ändras”, säger Oscar Magnusson.

Bland Kirklands porträtt finns bland annat Leonardo DiCaprio, Coco Chanel och Jack Nicholson på plats och över restaurangbesökarna tittar Marilyn Monroe, invirad i vita sänglakan, ned från en bild tagen nio månader innan hon dog. I det helt öppna köket, designat från grunden av kökschefen Niklas Pettersson, kan gästerna samtidigt följa hur allt från lammlägg och sjökorall till rökt majonnäs hamnar på tallrikarna från den nordiskt inspirerade menyn.

”Med köket, som öppnade 2014, blev vi en helhet. Gastronomi och kultur hör ihop. Det blev också ett helt naturligt sätt för oss att bättre kunna ta hand om alla gästerna som ändå kommer hit. Vi ser att de allra flesta besökare också stannar kvar och äter”, säger han.

Att konstverken hänger på lösa väggar, som är fästa i linor från taket, är inte bara ett estetiskt beslut. Det gör också att lokalen snabbt kan ändra skepnad och exempelvis anpassas för att kunna ta emot upp till 500 konsertbesökare. I sommar spelar bland annat Louise Hoffsten, Rikard Wolff och Doug Seegers på Sliperiet – och nästa steg för Oscar Magnusson är att bredda säsongen med konserter, kurser och olika evenemang även under höst, vinter och vår.

”Sommarveckorna är ju en sak, det är den övriga tiden på året som är den stora utmaningen. Med de investeringarna vi gjort här kan vi inte låsa dörren i september och gå hem. Dessutom är det en fantastisk lokal, och det finns tusen idéer på hur vi kan utnyttja den ännu mer. Vi ska vidare och nå ännu högre”, säger han.

Jaktsinspirerade middagar i oktober och en julbordsvariant med en åttarätters avsmakningsmeny är bara två exempel på den utvecklingen. I fjol ökade antalet besökare till 18 000 och mellan 2014 och 2015 dubblerades samtidigt omsättningen till cirka 5 Mkr.

”Målet är att förmedla kvalitativ konst och förälskar man sig i ett verk ska man också kunna få med sig det hem. Vi säljer i dag konst för 1,5 miljoner kronor om året”, säger han.

Hela projektet startade med en Oscar Magnusson som vände tillbaka hem till Värmland igen efter många år i Stockholm. Van vid storstadens kulturutbud tyckte han att det saknades något på hemmaplan. Lösningen blev att själv göra någonting åt det.

”Det startade med ett slags skapandebehov och jag började snegla på det här stället. Delar av det hade varit ett byggnadsvårdsmuseum, andra delar av byggnaden var allt annat än okej med bråten och skit sparat från hundra år tillbaka i tiden.”

Huset byggdes 1903 som träsliperi och massafabrik, men ny teknik gjorde snart verksamheten omodern. Efter en tid som kraftstation fick lokalerna i stället utgöra förrådsutrymmen till den lokala industrin, innan allt föll i träda. 2009 klev Oscar Magnusson in genom dörren.

”Det tog tio minuter, sedan hade jag hela bilden klar för mig. En vecka senare köpte jag det”, säger han.

Snickarbyxorna åkte på och under ett års tid renoverades allt upp från grunden till premiären sommaren 2010 – ett år som slutade med hela 7 000 besökande.

”Vi gick från noll till hundra direkt, på en liten ort med 300 invånare. Det var uppenbarligen fler som kände som jag. Varför ska man acceptera ett dåligt utbud och sämre kvalitet bara för att man är på landsbygden?”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera