Hoppa till innehållet

Skräp i hav blir kläder

I dagarna arrangerar Sverige FN:s havskonferens i New York. På plats i den svenska delegationen finns tre ministrar. Men också flera svenska innovationer som ska bidra till att rädda världshaven.

UNDER VATTENYTAN. I Joakim Odelbergs utställning i FN-högkvarteret visas en film men också denna bild där Joakim Odelberg ställt frihetsgudinnan på den skräpiga bottnen i Smögens hamn. Bilden är beskuren.
UNDER VATTENYTAN. I Joakim Odelbergs utställning i FN-högkvarteret visas en film men också denna bild där Joakim Odelberg ställt frihetsgudinnan på den skräpiga bottnen i Smögens hamn. Bilden är beskuren.Foto: Foto: Joakim Odelberg

Varje år hamnar åtta ton plastskräp i havet – motsvarande en lastbil full med plastskräp per minut.

Den siffran har FN:s miljöprogram UNEP tagit fram i samband med att man lanserade en stor satsning för att minska plastskräpet i haven. Och just marin nedskräpning, tillsammans med utfiskning och klimatförändringar, är några av de viktigaste punkterna på agendan när världens länder träffas i FN i dagarna för en stor Havskonferens som Sverige arrangerar tillsammans med Fiji.

På plats i New York för att driva på det politiska arbetet finns Sveriges klimat- och utvecklingsminister Isabella Lövin, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och miljöminister Karolina Skog.

Men det är inte bara politiker som tar plats på konferensen. Även svenska innovationer har fått en central roll för att inspirera till nya samarbeten och smarta lösningar för att rädda världshaven.

”Det finns många goda exempel på hur svenska företag jobbat med miljömedvetenhet och cirkulär ekonomi. Några av dem har vi samlat för att belysa problematiken med marin nedskräpning”, säger Magdalena Ellfors, projektledare på Svenska institutet.

I samband med havskonferensen har Svenska institutet, på uppdrag av bland annat Utrikesdepartementet, tagit fram en utställning. I den visas filmer som Joakim Odelberg, fotograf och programledare för ”Mitt i naturen” i SVT, har skapat där han filmat skräp han hittat i hav och längs kuster. Den kommer även att visas i Sverige senare i höst, bland annat på Clarion Post i Göteborg.

Samtidigt ställs tre svenska produkter ut.

En klänning ur klädjätten H&M:s senaste Conscious collection i polyester gjord av återvunnet kustskräp.

En regnjacka tillverkat av gamla fiskegarn som Tretorn tagit fram tillsammans med Naturkompaniet.

En Fjällrävenryggsäck som har fått namnet Re-Kånken, tillverkad av återvunna plastflaskor. Ryggsäcken har dessutom färgats av det svenska företaget Spindye som tagit fram en hållbar metod för att färga textilier.

”Förhoppningsvis kan utställningen locka till nya lösningar och att man pratar om hållbarhet på ett annat sätt”, säger Magdalena Ellfors.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera