Hoppa till innehållet

Skivbutiker lever upp

I morgon, lördag, är det julafton för landets återstående skivbutiker. Record store day är årets bästa försäljningsdag. Det tioårsjubilerande evenemanget är ett lyckat marknadsföringsgrepp, som lyft tack vare ett ökat intresse för vinylskivor.

LADDAR FÖR RUSNING. Pet Sounds i Stockholm ägs av grundaren Stefan Jacobsson. Delägare och styrelseledamöter är också Peter Elam Håkansson, ordförande för East Capital, och Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.
LADDAR FÖR RUSNING. Pet Sounds i Stockholm ägs av grundaren Stefan Jacobsson. Delägare och styrelseledamöter är också Peter Elam Håkansson, ordförande för East Capital, och Per Brilioth, vd för Vostok New Ventures.Foto: Foto: Jack Mikrut

Idén att hylla och stötta lokala, oberoende skivaffärer väcktes i USA 2007. Året därpå, den 19 april 2008, hölls den första Record store day. Den dagen tillbringade heavy metalbandet Metallica flera timmar på Rasputin Music i San Francisco, där de mötte sina fans.

Sedan dess är det tradition att artister och grupper gästar skivbutiker för signeringar eller spelningar. I år kan man till exempel träffa Veronica Maggio på Bengans på Drottninggatan i Stockholm och Hellacopters signerar skivor på Sound Pollution i Gamla stan.

En annan tradition är att skivbolagen pressar upp speciella vinylutgåvor, som lanseras just den här dagen.

”Skivorna går inte att förhandsboka och de säljs inte på nätet. Det är heligt. Record store day är till för skivaffärerna”, säger Peter Sandberg, delägare till en av Sveriges äldsta skivaffärer, Bengans, grundad i Göteborg 1974.

”Skivor som finns kvar efter helgen kanske vi lägger ut i nätbutiken. Det finns ju de som inte kan ta sig till en skivbutik.”

I år deltar 40 butiker, från Malmö i söder till Umeå i norr. Koncentrationen till södra Sverige är stor, i Norrlands inland deltar inga skivbutiker alls.

Record store day organiseras av de deltagande butikerna och skivbolagen, som förser den lokala marknaden med inhemska specialutgåvor.

”Vi hoppas alltid på så mycket svenskt som möjligt. Det brukar väl ligga kring 20–25 procent av utbudet. Skivbolagen är lyhörda för kundernas önskemål, tycker jag”, säger Peter Sandberg.

Pet Sounds i Stockholm har laddat upp med cirka 120 nyutgivna titlar. Stefan Jacobsson, som grundade Pet Sounds 1979, har varit med på hela resan.

”Första året var det bara en happeninggrej. Då var nog Pet Sounds den enda butik i Sverige som uppmärksammade Record store day. Det fanns inga speciella utgåvor. Vi ringde skivbolagen och bad dem skicka över alla promoplattor de hade. Sedan ställde vi ut en skylt på gatan med reklam för att köpa en skiva och få tio. På den tiden var det bara cd”, berättar han.

Medan Veronica Maggio signerar skivor på Bengans i Stockholm är det konserter med lokala band på flaggskeppsbutiken i Göteborg. Pet Sounds däremot har valt att flytta ut livemusiken ur butiken.

”Det blir fullsmockat med folk som vill titta på banden. De kunder som vill köpa skivor kommer inte fram till kassan”, förklarar Stefan Jacobsson.

”Vi kör i stället Record store night på Debaser Strand i Hornstull med livemusik och gratis entré. De skivor som finns kvar tar vi med.”

Record store day startades samtidigt som ett teknikskifte stöpte om hela marknaden. Strömningstjänsten Spotify lanseras 2008, cd-försäljningen rasade och intresset för vinyl hade ännu inte kommit tillbaka.

”Därefter var det kärvt några år”, säger Stefan Jacobsson.

Det pånyttfödda intresset för vinyl har räddat skivhandeln. 2008 såldes ynka 11 000 vinylskivor i Sverige. Förra året ökade försäljningen till över en halv miljon exemplar, 537 000 stycken. Den statistiken avser bara nyutgivna skivor. Begagnatmarknaden är större, men för den finns inga försäljningssiffror.

Under samma tioårsperiod har cd-försäljningen i Sverige rasat från 15,9 miljoner skivor till endast 3,5 miljoner. I dag svarar strömning för 85 procent av musikförsäljningen.

”Det finns kunder som ringer och frågar om vi säljer cd. Det är inte så många butiker som gör det längre. Att vi säljer vinyl anses vara självklart”, säger Stefan Jacobsson.

Vinyl svarar för 75 procent och cd för 25 procent av omsättningen på Pet Sounds.

De båda ledande handlarna i Stockholm och Göteborg är överens om att Record store day blivit betydelsefullt.

”Grejen är att det skapar sådana efterdyningar”, säger Peter Sandberg på Bengans.

”Det är en mycket större andel yngre nu i butiken är för några år sedan, tjejer som är 18–20 år. Förr var det mest medelålders män.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera