Di Weekend NYHETER

Skäggbransch firar växande trend

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Heja skägget. På lördag är det internationella skäggdagen. Det firar ansiktsbeklädda stockholmare med bland annat en skäggmarsch. I fjol deltog cirka 500 personer i marschen.

Foto: Jessica Wikström

De mest trendkänsliga har kanske gått vidare och fokuserar på annat än skäggolja. Men intresset för ansiktsbehåring består och har gett ett uppsving för barberaryrket. Och på lördag är det dags för internationella skäggdagen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

World beard day, eller internationella skäggdagen, infaller första lördagen i september och i Stockholm kommer det att märkas bland annat genom en skäggmarsch som utgår från Medborgarplatsen på Södermalm.

Målet är Tele2 Arena där flera skäggrelaterade evenemang kommer att gå av stapeln.

”Vi drog cirka 500 personer i fjol, men i år slår vi på mycket större och förväntar oss fler besökare. I princip alla svenska skäggmärken finns på plats och vi har en barbershop i gång under hela eventet där barberare från hela Sverige kommer att stå och trimma skägg”, säger Karin Fahlström, medgrundare och marknadsansvarig på Grooming, som säljer skönhetsprodukter för män och som genom webbshopen Beardshop är huvudarrangör för årets skäggdag.

Skönhetsprodukter för män är en tillväxtbransch, och det gäller i högsta grad även prylar som har med vård av ansiktsbehåring att göra.

”2004, när vi drog i gång, var det nästan pinsamt för killar att använda skönhetsprodukter, i dag säljs varorna i dagligvaruhandeln och i alla stora kedjor. Det gäller både hudvård och produkter för klassisk rakning med kniv och borste”, säger Karin Fahlström.

För även män som inte odlar skepparkrans har börjat bry sig mer om skägg- och mustaschvård.

”Det finns många som gärna nördar in sig på rakning. Det har också gjort att det finns en stark marknad för barberare.”

Något som märks även utanför de skäggoljedoftande kvarteren runt Nytorget på Södermalm.

”När vi letade efter barberare runt 2007 och 2008 fanns det tre i Stockholm. I dag finns det säkert 20 salonger som kallar sig för barbershops och många frisörsalonger har en hörna för barberare också, det gäller även i många mindre städer i landet”, säger Karin Fahlström.

Men skäggtrenden, är inte den över?

”Jo, kanske hos trendsättarna som alltid ska haka på det senaste. Men hos den stora massan är det väldigt många som har skägg eller någon form av ansiktsbehåring i dag.”

Bland produkterna som säljer bra finns skäggoljor och skäggvårdsprodukter av olika slag, medan skäggfärg inte efterfrågas lika mycket. När det gäller skäggfrisyrer säger Karin Fahlström att de flesta fungerar, men att skarp kantrakning och getskägg inte är det hetaste.

Men du, när man letar efter skägg bland börsens vd:ar hittar man inte många. Vad beror det på?

”Det finns fler skägg på Södermalm än på Östermalm, och i bankvärlden till exempel har det funnit regler om att man inte får ha skägg. Men det där släpper man på mer och mer, och vi har ju haft en finansminister med håret i en tofs och hål i örat.”