Hoppa till innehållet

Ska få fler att satsa på mat

Malmö
Med erfarenhet från flera framgångsrika restauranger vill krögaren Nina Christensson få fler att ta steget in i matens värld.
I vår öppnar hon den inkubatorliknande matverkstaden Gro’up i Skåne, som ska skapa medvetenhet och fler restauranger.

MÖTESPLATS. Nina Christensson och Edith Salminen bygger Skånes första mötesplats för allt som har med mat att göra. ”I Malmö finns det ingen som rakryggad vågar stå upp för maten. Det vill jag göra”, säger Nina Christensson.
MÖTESPLATS. Nina Christensson och Edith Salminen bygger Skånes första mötesplats för allt som har med mat att göra. ”I Malmö finns det ingen som rakryggad vågar stå upp för maten. Det vill jag göra”, säger Nina Christensson.Foto: Jack Mikrut

Nina Christensson är krögaren bakom de populära Malmörestaurangerna Bastard och Smak.

Förutom arbetet med att driva de egna restaurangerna är hon också ordförande för Visita södra, den svenska besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation.

”Jag har haft fyra restauranger och känner inte att jag kan öppna fler. Jag vill gå vidare till nästa nivå och göra bra saker för Malmö och för regionen”, säger Nina Christensson.

Arbetet med att gå vidare och göra något bra för regionen har pågått sedan förra våren när Nina Christensson på scen på Malmö näringslivsgala berättade att hon skrivit kontrakt på en ny lokal i området Östra Sorgenfri.

Där skulle ett nytt konstcentrum öppna och hon hade blivit tillfrågad om att driva en restaurang i huset. Men hon ville göra något mer än att bara öppna en restaurang. Då föddes idén om en fysisk mötesplats där allt kretsar kring mat och matkultur.

”Jag vill synliggöra människorna och processerna bakom maten. Det finns många som tycker att mat är banalt och ifrågasätter hur viktigt det egentligen kan vara, men i Malmö finns det ingen som rakryggad vågar stå upp för maten. Det vill jag göra”, säger Nina Christensson.

Med sig i projektet har hon gastronomen Edith Salminen, som tidigare arbetat på bland annat danska Nordic Food Lab som 2008 startades av Nomas grundare René Redzepi.

”Vi har gått och tänkt på samma saker på varsitt håll. Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill jobba med inom mat, jag vill doppa fingrarna i alla grytor, så bredden i Gro’up är precis det jag har letat efter”, säger Edith Salminen.

Gro’up handlar om alla aspekter av mat och även om man ska kunna komma till Gro’up och äta lunch eller middag så vill Nina Christensson att mötesplatsen ska handla om mycket mer än så.

Den som kommer till Gro’up ska kunna få hjälp med att utveckla såväl idéer kring mat som företagsidéer och affärsmodeller.

”Du kanske har en idé som du har funderat på, då kan vi låta dig träffa en kock, göra en workshop kring idén och hjälpa till att ta fram en affärsmodell”, säger Nina Christensson.

I köket kan man sedan hyra in sig för att utveckla idén och testa konceptet genom till exempel en pop up-restaurang under en begränsad tid.

”Vi ska vara öppna. Det blir en plats där man ska kunna utvecklas genom en master class eller en föreläsning oavsett vilken nivå man ligger på.”

Lokalerna som Gro’up ska flytta in i renoveras för fullt. Produktionsköket står klart och de öppna ytorna börjar ta form. När mötesplatsen öppnar tidigt i vår kan besökarna mötas av pop up-restauranger och experiment några av veckans dagar.

”Resten av veckan kan det handla om restaurang på hög nivå”, säger Nina Christensson.
Framför allt vill Nina Christensson och Edith Salminen att Gro’up ska bli en fysisk mötesplats.

”Mat på nätet håller på att ta över. Jag förstår det innovativa i det och att vi behöver ta ett steg framåt, men samtidigt behöver vi ta ett steg tillbaka. I den digitala världen kommer vi inte i kontakt med varandra eller med råvarorna och det är något magiskt med att känna doften av mat och höra glasen klinga mot varandra”, säger Edith Salminen.

Ni pratar om medborgargastronomi – vad menar ni med det?
”I Sverige är gastronomi som ord något väldigt elitistiskt, men för mig handlar gastronomi om allt som har med mat att göra. Det handlar om oss medborgare och vilka val vi gör när vi konsumerar. Det handlar om hållbarhet och om alla steg från producent till dess att maten står på bordet”, säger Edith Salminen.

”Ansvaret inom branschen blir större och större. Majoriteten av de som går ut och äter tänker inte på matsvinn och logistik. Problemet börjar med att man inte tar ansvar, för mig kretsar allt kring det cirkulära tänkandet”, säger Edith Salminen.

Gro’up har stöd från Malmö stad och Region Skåne och har inlett samarbeten med andra mataktörer, högskolor och universitet för att få in rätt kompetenser. För att finansiera mötesplatsen fullt ut vill man ta hjälp av regionens stora branschaktörer.

”Om jag vill öppna en restaurang så tittar jag i min egen plånbok och går till banken med en affärsplan. Här blir det annorlunda. Vi vill ha in industrin, de stora bolagen behöver oss och vi behöver dem. Vi kan hjälpa dem att utvecklas utanför den klassiska affärsmodellen”, säger Nina Christensson.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera