Nina Christensson är krögaren bakom de populära Malmörestaurangerna Bastard och Smak.
Förutom arbetet med att driva de egna restaurangerna är hon också ordförande för Visita södra, den svenska besöksnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation.
”Jag har haft fyra restauranger och känner inte att jag kan öppna fler. Jag vill gå vidare till nästa nivå och göra bra saker för Malmö och för regionen”, säger Nina Christensson.
Arbetet med att gå vidare och göra något bra för regionen har pågått sedan förra våren när Nina Christensson på scen på Malmö näringslivsgala berättade att hon skrivit kontrakt på en ny lokal i området Östra Sorgenfri.
Där skulle ett nytt konstcentrum öppna och hon hade blivit tillfrågad om att driva en restaurang i huset. Men hon ville göra något mer än att bara öppna en restaurang. Då föddes idén om en fysisk mötesplats där allt kretsar kring mat och matkultur.
”Jag vill synliggöra människorna och processerna bakom maten. Det finns många som tycker att mat är banalt och ifrågasätter hur viktigt det egentligen kan vara, men i Malmö finns det ingen som rakryggad vågar stå upp för maten. Det vill jag göra”, säger Nina Christensson.
Med sig i projektet har hon gastronomen Edith Salminen, som tidigare arbetat på bland annat danska Nordic Food Lab som 2008 startades av Nomas grundare René Redzepi.
”Vi har gått och tänkt på samma saker på varsitt håll. Jag kan inte bestämma mig för vad jag vill jobba med inom mat, jag vill doppa fingrarna i alla grytor, så bredden i Gro’up är precis det jag har letat efter”, säger Edith Salminen.
Gro’up handlar om alla aspekter av mat och även om man ska kunna komma till Gro’up och äta lunch eller middag så vill Nina Christensson att mötesplatsen ska handla om mycket mer än så.
Den som kommer till Gro’up ska kunna få hjälp med att utveckla såväl idéer kring mat som företagsidéer och affärsmodeller.
”Du kanske har en idé som du har funderat på, då kan vi låta dig träffa en kock, göra en workshop kring idén och hjälpa till att ta fram en affärsmodell”, säger Nina Christensson.
I köket kan man sedan hyra in sig för att utveckla idén och testa konceptet genom till exempel en pop up-restaurang under en begränsad tid.
”Vi ska vara öppna. Det blir en plats där man ska kunna utvecklas genom en master class eller en föreläsning oavsett vilken nivå man ligger på.”
Lokalerna som Gro’up ska flytta in i renoveras för fullt. Produktionsköket står klart och de öppna ytorna börjar ta form. När mötesplatsen öppnar tidigt i vår kan besökarna mötas av pop up-restauranger och experiment några av veckans dagar.
”Resten av veckan kan det handla om restaurang på hög nivå”, säger Nina Christensson.
Framför allt vill Nina Christensson och Edith Salminen att Gro’up ska bli en fysisk mötesplats.
”Mat på nätet håller på att ta över. Jag förstår det innovativa i det och att vi behöver ta ett steg framåt, men samtidigt behöver vi ta ett steg tillbaka. I den digitala världen kommer vi inte i kontakt med varandra eller med råvarorna och det är något magiskt med att känna doften av mat och höra glasen klinga mot varandra”, säger Edith Salminen.
Ni pratar om medborgargastronomi – vad menar ni med det?
”I Sverige är gastronomi som ord något väldigt elitistiskt, men för mig handlar gastronomi om allt som har med mat att göra. Det handlar om oss medborgare och vilka val vi gör när vi konsumerar. Det handlar om hållbarhet och om alla steg från producent till dess att maten står på bordet”, säger Edith Salminen.
”Ansvaret inom branschen blir större och större. Majoriteten av de som går ut och äter tänker inte på matsvinn och logistik. Problemet börjar med att man inte tar ansvar, för mig kretsar allt kring det cirkulära tänkandet”, säger Edith Salminen.
Gro’up har stöd från Malmö stad och Region Skåne och har inlett samarbeten med andra mataktörer, högskolor och universitet för att få in rätt kompetenser. För att finansiera mötesplatsen fullt ut vill man ta hjälp av regionens stora branschaktörer.
”Om jag vill öppna en restaurang så tittar jag i min egen plånbok och går till banken med en affärsplan. Här blir det annorlunda. Vi vill ha in industrin, de stora bolagen behöver oss och vi behöver dem. Vi kan hjälpa dem att utvecklas utanför den klassiska affärsmodellen”, säger Nina Christensson.