Di Weekend NYHETER

Självkörande golfbil går hem i Kina

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ BANAN. Serieentreprenörerna Joel och Emma Rozada har byggt en självkörande golfbil som just nu rullas ut på bred front i Kina.

Jack Mikrut

Serieentreprenörerna Joel och Emma Rozada gör succé med sin självkörande golfbil i Kina. Bolaget värderas redan till en miljard kronor och har Kinas sökjätte Baidu som delägare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Allt går så mycket snabbare i Kina”, säger Joel Rozada.

Di Digital möter honom och hans fru, tillika affärspartner Emma på lyxhotellet Ett Hem i Stockholm. Entreprenörsparet är på blixtvisit för att Emma är en av de nominerade i tävlingen Årets Nybyggare. I hotellets lugna miljöer passar de på att njuta av en kort paus från det annars hektiska kuskandet mellan Göteborg och kinesiska megastäder som Shanghai och Shenzhen.

Joel och Emma träffades när de gick en teknisk designutbildning vid Umeå universitet i mitten av 00-talet. Efter examen flyttade de till Göteborg och startade it-konsultbolaget Techno Creatives ihop. Bolaget sysselsätter idag närmare 50 medarbetare på kontoret i centrala Göteborg. Joel är vd medan Emma är operativ chef. 

Techno Creatives jobbar främst med design och teknik inom industrin. Ofta handlar det om sakernas internet, IoT, applikationer för hårdvara, robotik och teknik för självkörning. Några av bolagets kunder är Autoliv, Volkswagen, Volvo och Veoneer.

Men med jämna mellanrum spottar duon även ur sig startups och olika typer av bolagsidéer. Det har hänt hela 19 gånger de senaste 13 åren. 

Emma och Joel är exempelvis två av grundarna bakom bokföringsappen Bokio, som idag används av 80 000 företag. De står även bakom Yachtdefined, ett navigationsbolag inom båtsektorn.

”Vi sålde Yachtdefined till Navico för cirka 40 miljoner kronor. Hela projektet tog 18 månader, från start till försäljning”, säger den 40-åriga entreprenören.

Sedan kinesiska Geely köpte Volvo Cars 2010 har kinesiska uppdragsgivare och samarbetspartners blivit ett allt viktigare inslag i Göteborgs tekniksektor. Det är något Joel och Emma Rozada har tagit vara på.

”I början trodde många att kineserna bara ville suga ut vår teknik. Men nu är det tydligt att man satsar på regionen. Geely bygger exempelvis ett slags campus med utbildningscentrum i Lindholmen i Göteborg”, säger Joel Rozada.

Hans och Emmas senaste sidoprojekt heter Golden Ridge Robotics och är ett kinesiskt samriskbolag som de startade under 2017. Bolagets första produkt är en självkörande rullstol för vården, men den väntar fortfarande på en klinisk certifiering.

Elbilarnas Klondyke

Istället kretsar verksamheten just nu främst kring ett slags självkörande golfbil som utvecklats i Göteborg och i Shenzhen, Kina. Fordonen används för att serva Kinas många stadsparker.

”Det här är en jätteindustri. Det finns redan idag cirka två miljoner så kallade ”park rovers” i Kinas olika stadsparker. De används ungefär som när vi i Sverige bokar en trampbåt”, förklarar Joel Rozada.

Just nu fasas bolagets fordon in i de cirka 10 000 kinesiska parker som hyr ut fordon för besökare att ta sig runt i. 

Fördelarna med Golden Ridge-bilarna är många: 

De hyrs enkelt genom mobilbetalningstjänster som Alipay och Wechat. De är självkörande, men kan även styras av föraren. Säkerhetssystemen gör det i det närmaste omöjligt att krocka med människor, djur eller andra fordon. De kan lämnas varsomhelst och kör sig själva tillbaka till startpunkten. 

”Vi har tolv i bruk idag, men räknar med att ha 3 000 fordon inom ett år. På tre års sikt tror jag vi har 10 000 fordon bara i Kinas parker”, säger Joel Rozada.

Han nämner att fordonen drar in cirka 1 000 kronor om dagen, vilket innebär att produktionskostnaden på 50 000 kronor per enhet kan räknas hem redan inom ett par månader. 

Härifrån styrs Volvos andra hemmamarknad

Gold Ridge Robotics har redan tagit in cirka 100 Mkr i riskkapital. En av investerarna är techjätten Baidu, som ofta beskrivs som Kinas svar på Google. Joel och Emma Rozada äger idag 5 procent av bolaget, som de uppger värderas till cirka 1 miljard kronor.

Nästa finansieringsrunda ligger på cirka 300 Mkr. Sedan kan en börsnotering bli aktuell. 

”Jag tror bolaget är noterat på en av Kinas inhemska börser inom ett par år”, säger Joel Rozada.

Vad gör ni om fem år?

”Oj. Vem vet? Men vi ska fortsätta starta bolag inom industrin. Just nu är det mycket fokus på robotik, miljöteknik, transport och energi.”