Hoppa till innehållet

Sittjeans utmanar modevärlden

Louise Linderoths examenskollektion från Textilhögskolan i Borås gav eko över hela världen och blev hyllad av Vogue.

Nu backas hon av jeansmärket Dr. Denims nystartade fond, för att göra jeans till dem som sitter ned.

KOMMERSIELL SATSNING. Louise Lindroth tar i vår fram nya jeans till försäljning i samarbete med märket Dr. Denim, där Daniel Kvist är brand experience director.
KOMMERSIELL SATSNING. Louise Lindroth tar i vår fram nya jeans till försäljning i samarbete med märket Dr. Denim, där Daniel Kvist är brand experience director.Foto: Foto: Patrik Olsson

När avgångseleverna från Textilhögskolan i Borås visade sina examenskollektioner på modeveckan i London i höstas gick inte de första modellerna ut på catwalken. De rullade fram i rullstolar.

Louise Linderoths kollektion ”Have a seat” öppnade visningen och utmanade den traditionella konstruktionen av ett par jeans, och blev omskriven av magasinet Vogue som den kanske mest intressanta kollektionen av alla. Nu ingår plaggen i utställningen Norm form på Arkdes i Stockholm.

”Det är först nu det har landat, att jag fick så mycket uppmärksamhet. I min design utgår jag från människan och mina egna erfarenheter, och att det är normbrytande. Jag utgår från kroppen och antar inte att alla kroppar är likadana”, säger Louise Linderoth.

Till följd av en lunginflammation fick Louise Linderoth som 10-åring en ryggmärgskada som gör att hon har begränsad rörlighet i benen. För ett och ett halvt år sedan bestämde hon sig för att sluta använda kryckor och börja med rullstol i stället.

”Jag insåg hur bökigt och obekvämt det var att sitta lång tid i jeans, de följer inte kroppens position alls. Idén är en kombination av att utmana grundkonstruktionen och vilka tankar och fördomar det finns kring jeans, vad de säger om benen. När jag började sitta i rullstol märkte jag hur många som kollar på mina ben i stället för mitt ansikte.”

Louise Linderoth samarbetar nu med det Göteborgsbaserade jeansmärket Dr. Denim som lanserar en fond under namnet Backed by Dr. Denim. I samband med att märket skapat en ny logotyp släpps en kollektion där 3 euro från varje sålt plagg går till fonden. Tanken är att kontinuerliga intäkter från kollektionen ska utgöra en grundplåt till fonden. Genom den ska Dr. Denim investera i olika unga entreprenörer.

Jeansen som Dr. Denim och Louise Linderoth håller på att ta fram är inspirerade av hennes examenskollektion, men kommersiellt gångbara. Produktionskostnaderna för jeansen ska finansieras av en Kickstarterkampanj.

”Vi vill hitta nya affärsidéer och har förhoppningen om att hon så småningom ska starta ett eget märke. Det innebär ingen konkurrens för oss, för det är en helt annan marknad. Då kanske vi behåller produktionsbiten för att få upp volymer och mer lönsamhet. Det finns ett affärstänk i det, hela vägen”, säger Daniel Kvist, brand experience director på Dr. Denim och fortsätter:

”Marknaden är så mättad. Framtiden för ett jeansmärke är att hitta nischkonsumenterna. Det finns så många jeansmärken nu som konkurrerar om samma kunder.”

Jeansen är designade för vad Louise Linderoth kallar för sittande positioner och alltså inte enbart för dem som sitter i rullstol. Den största utmaningen har varit att få producenterna att förstå att jeansen inte ska se ut som de brukar.

”Det finns en enorm potential i idén och att få till en riktigt bra passform för både sittande och stående position. Egentligen är det till för alla som sitter ned en stor del av dagen, det är ju många som arbetar på kontor till exempel”, säger Louise Linderoth.

Varför har ingen tänkt på det här tidigare?

”Jag vet faktiskt inte. Den traditionella jeansuppbyggnaden känns nog läskig för många att rucka på.”

Hur tror du att intresset ser ut på marknaden?

”Alla har varit väldigt positiva till idén, så jag hoppas att intresset är stort. Det är många som känner igen sig i problematiken med att sitta i ett par jeans, oavsett vad man gör om dagarna.”

Vad har du för framtidsvisioner?

”Jag har en dröm att kunna arbeta både konstnärligt och kommersiellt. Just nu är det den sittande positionen som ligger mig varmt om hjärtat. Kommersiellt kan man nå ut till andra personer som befinner sig i liknande situationer som mig. Jag hoppas också kunna arbeta mer konstnärligt, jag vill kunna kommunicera via mode och konst för att öppna upp modescenen och göra den mer inkluderande. Att olika typer av kroppar och positioner ska få synas på cat-walken.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera