Hoppa till innehållet

Silver i skattkistan

Svenska Eva-Lotta Sjöstedt är vd:n som ska ta den anrika designklenoden Georg Jensen in i framtiden och samtidigt behålla en fot i det danska arvet.
Efter flera år kantade av förlust ska hon vända utvecklingen genom att göra bolaget mer globalt.

BLICKAR UTÅT. Eva-Lotta Sjöstedt, vd för Georg Jensen, vill att företaget ska växa och bli stort utanför Skandinavien. Kannan i bakgrunden är en av de mest välkända produkterna, formgiven 1952 av Henning Koppel.
BLICKAR UTÅT. Eva-Lotta Sjöstedt, vd för Georg Jensen, vill att företaget ska växa och bli stort utanför Skandinavien. Kannan i bakgrunden är en av de mest välkända produkterna, formgiven 1952 av Henning Koppel.Foto: Foto: Lars Jansson

Det märks att Eva-Lotta Sjöstedt inte arbetat hemma i Skandinavien på över tio år.

När hon beskriver framtiden för Georg Jensen pratar hon om hur företaget ska bli ”truly global”, hur ”jewellery” dominerar försäljningen och företagets nya ”tone of voice”. En karriär utanför Sveriges gränser sätter uppenbarligen sina tydliga spår.

”Jag känner att jag har kommit hem nu när jag är i Skandinavien. Nu är det tio år sedan jag var i Sverige, men det finns väldigt mycket likheter i Danmark.”

Eva-Lotta Sjöstedt är den första kvinnan att bli vd under Georg Jensens 113-åriga historia, ett företag med en anrik historia. Georg Jensen bildades 1904 av silversmeden med samma namn, 1973 köptes varumärket av den danska porslinsfabriken Royal Copenhagen och 1997 blev Georg Jensen en del av Royal Scandinavian Group tillsammans med varumärken som Orrefors Kosta Boda och Höganäs Keramik. I dag sträcker sig sortimentet från bordssilver och klockor, till smycken och heminredning.

För fyra år sedan såldes designföretaget av Danmarks största kapitalfond, Axcel, för motsvarande 140 miljoner amerikanska dollar till Investcorp, en grupp investerare med rötter i Mellanöstern. Men det har varit tröga år sedan Investcorp tog över, med miljonförluster för Georg Jensen. Enligt bolagets egen utsago har de fått stänga många butiker 2016, men gjort ett betydligt bättre resultat. Eva-Lotta Sjöstedts uppdrag blir att fästa blicken utanför de skandinaviska länderna.

”Vår hemmamarknad är viktig för oss, men en av de största utmaningarna vi står inför är att bli riktigt globala. Där har vi tur just nu, eftersom det skandinaviska designintresset varit stort under en lång tid. Vi måste skala upp verksamheten och inte vara kvar i historien för mycket. Vi vill växa rejält och växa globalt”, säger hon.

Eva-Lotta Sjöstedt är själv utbildad textildesigner i grund och botten. Efter att ha arbetat med design och inköp i Hongkong inledde hon en lång karriär på Ikea med flera ledande positioner bland annat på varuhusen i Japan och Holland. Senast kommer hon från positionen som vd på den krisdrabbade tyska varuhusjätten Karstadt, där hon bara var ett knappt halvår.

Hur är du som ledare?

”Jag är nog känd för att vara en engagerad, nyfiken person, som lämnar stor frihet under eget ansvar. Resultatorienterad och ruff och kravfylld när det gäller, men jag tror på individen och gruppen.”

Georg Jensen är långt ifrån ett renodlat danskt märke och många svenska designers har präglat produkterna under åren. Bland svenskarna har Sigvard Bernadotte och Vivianna Torun Bülow-HübeI varit särskilt tongivande. I februari relanserades en exklusiv barkollektion formgiven av Sigvard Bernadotte 1938, som bara gjordes i sex exemplar. Lyxsegmentet är en liten del av den totala försäljningen, men viktig och med högt anseende bland samlarna. Priset för en coctailshaker ligger på 21 500 amerikanska dollar, drygt 190 000 kronor.

”Det är nischade produkter, men väldigt viktiga för oss. Den yngre generationen börjar få upp ögonen och tycker det är intressant med silver. Men den stora businessen för oss är premiumsegmentet som är juveler och hem. Det är fortfarande fantastisk design, men den är tillgänglig för betydligt fler människor.”

Hur pass nära arbetar du med era designers?

”När det är lämpligt arbetar jag nära designteamet. Jag förstår hur man ska prata och hur man ska kunna leda en designorganisation.”

Alla silverprodukter i Georg Jensens sortiment görs för hand av någon av de 28 silversmeder som arbetar i smedjan på huvudkontoret i Köpenhamn. Förutom en stor smedja finns även Georg Jensens gigantiska mönsterarkiv, med extremt restriktiva regler om vem som får komma in.

”Det jag kan säga är att det är en skattkista med 30 000–50 000 originalskisser.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera