Hoppa till innehållet

Science fiction för miljoner

I en tid då bokförsäljningen i butik stadigt minskar sticker Science Fiction-bokhandeln ut ur mängden.
Tack vare en ökad försäljning av tryckt litteratur omsatte kedjan i fjol nära 100 miljoner kronor.

BOKNÖRDAR. ”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men vi är precis likadana förr. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner”, säger vd:n Jörgen Forsberg, till vänster, och Maths Claesson, butikschef i Gamla stan.
BOKNÖRDAR. ”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men vi är precis likadana förr. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner”, säger vd:n Jörgen Forsberg, till vänster, och Maths Claesson, butikschef i Gamla stan.Foto: Foto: Hampus Andersson

De digitala abonnemangstjänsterna för litteratur växer snabbt i storlek. Tjänster som Storytel, Nextory och Bookbeat ökade i fjol sin försäljning med hela 61 procent, enligt gemensam statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Samtidigt minskade försäljningen i de fysiska bokhandlarna med 4,9 procent under 2016. Men Science Fiction-bokhandeln, eller SF-bokhandeln, tycks vara undantaget som bekräftar regeln.

”Det är ganska otroligt egentligen. Vi går mot strömmen och säljer mer böcker än någonsin. Jag är faktiskt lite stolt”, säger Maths Claesson, butikschef i Gamla stan och medgrundare till SF-bokhandeln.

Den nischade bokhandelskedjan – med tre butiker i Stockholm, Göteborg respektive Malmö – ökade sin omsättning med nära 16 miljoner kronor under 2016, till sammanlagt 97 Mkr.

”Eftersom omsättningen steg och proportionerna av det vi säljer är konstanta så har vi ju faktiskt ökat bokförsäljningen, till skillnad från branschen i övrigt. Det är väldigt intressant”, säger vd och medgrundaren Jörgen Forsberg.

Under 1980-talet var Jörgen Forsberg färdigutbildad civilingenjör och Maths Claesson aspirerande författare. Tillsammans med ett par kamrater, som alla delade ett brinnande intresse för science fiction, började de importera böcker från USA som inte fanns på den vanliga svenska marknaden.

”Till slut hade verksamheten växt sig så stor att vi inte längre kunde ha det som en hobby, rent tidsmässigt. Det tyckte vi att det var dags att ge det en chans kommersiellt, för att se om man kan leva på det. Men det var verkligen inte lätt i början och det gick många år innan vi kunde ta ut någon lön”, säger Jörgen Forsberg.

Under flera år i mitten av 2000-talet stod verksamheten och ”stampade”, som duon beskriver det. Men sedan fick man en rejäl skjuts framåt av populärkulturen.

”I början sågs vi som ufon och folk misstänkte att vi faktiskt trodde på att det vi läste var verklighet. Men sedan dess har ju tiden och trenderna vänt. Nuförtiden kan man ju mycket väl säga att man läser science fiction och komma undan med det i hedern i behåll”, säger Maths Claesson.

Stjärnornas krig, Harry Potter och Sagan om ringen nämns som tre exempel på stora bok- och filmserier som i modern tid gjort reklam för genren till den breda massan. Under de senaste åren har den omåttligt populära tv-serien Game of Thrones fyllt samma funktion.

”Det är ju populärkulturen som har omfamnat oss, snarare än tvärtom”, konstaterar Jörgen Forsberg.

I takt med att acceptansen för science fiction och fantasy ökat i samhället har SF-bokhandeln själva behövt göra vissa investeringar. Flera gånger har butikerna växt ur sina kostymer och letat sig till större butiksytor.

”Större lokaler har skjutsat utvecklingen framåt och det blir en trappstegseffekt”, säger vd Jörgen Forsberg.

Maths Claesson är inne på samma spår.

”Våra butiker har gått från lite dammiga och inkrökta till betydligt mer välkomnande miljöer. De flesta, även turister, vågar sig numera in och titta.”

På den stora marknaden är dock SF-bokhandeln en mindre spelare. Enligt den senaste kartläggningen från Svenska Bokhandlareföreningen, aktuell per våren 2015, ägde jättekoncernen Akademibokhandeln 65 procent av marknadsandelarna.

Men SF-bokhandeln konkurrerar i första hand inte med de stora bokhandlarkedjorna, menar Maths Claesson. Detta med tanke på att de förutom böcker även säljer brädspel, filmer och andra kringprodukter i genren.

”Det vi bygger, vad jag kommit fram till, är små varuhus. Jag tycker det är jättekul att allt finns på samma plats, det skapar en upplevelse för kunden. Vår affärsidé har alltid varit att sälja allt som inte är verkligt. Hade vi gjort avkall från det och tagit in lite vad som helst i sortimentet hade vi inte funnits kvar i dag.”

I stället identifierar de näthandeln som det största hotet mot verksamheten. Men SF-bokhandeln driver sedan länge egen nätförsäljning, som i dag står för ungefär en sjättedel av den totala försäljningen i bolaget.

”Försäljningen på nätet har varit ett sätt att hålla kontakt med kunderna. Vi vill släppa dem efter att de besökt våra fysiska butiker. Men det är helt klart butikerna vi lever på”, säger Jörgen Forsberg.

När vi besöker SF-bokhandeln på Västerlånggatan i Stockholm är klientelet blandat. Allt från barnfamiljer, par till skolungdomar trängs i den drygt 600 kvadratmeter stora butiken.

”Man vill nog gärna tänka sig att vår typiska kund är en klassisk kuf. Men det är inte så längre. Vi har helt klart fler yngre än äldre kunder. Och de flesta har nog någon form av eftergymnasial utbildning eftersom så många av våra böcker är skrivna på engelska”, säger butikschefen Maths Claesson.

För SF-Bokhandeln är planen att fortsatt försvara den fysiska bokhandeln. Bolaget har byggt upp en trogen kundkrets som föredrar direkt interaktion med kunnig personal, menar vd Jörgen Forsberg.

”Hade vi varit lite mer visionära, eller rent krasst affärsmässiga, kanske vi för länge sedan hade gett upp och bara satsat på webbförsäljning. Det hade kanske också varit framgångsrikt, men det är ju inte vår idé.”

Butikschefen Maths Claesson väljer också att stå kvar med fötterna på jorden.

”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men egentligen är vi precis likadana förr. Det är bara omgivningen som har förändrats. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner.”

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera