En kväll på Restaurang Prinsen i Stockholm började Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan, förklara en tanke för Scanias dåvarande vd Martin Lundstedt. De känner varandra från Haldex-bolaget Concentrics styrelse och brukar äta middag ihop ibland. Martin Sköld hade i flera år sökt ett bättre sätt att beskriva effektivitet i företag.
”Jag märkte att han förstod vad jag pratade om, även om jag inte riktigt kunde beskriva det. Han sa att jag kunde komma till Scania och träffa några kolleger till honom.”
Hos Scania hittade Martin Sköld de pusselbitar som han saknat i sin analys. Resultatet är den nya populärvetenskapliga boken ”Dubbelt effektiv”. I den kallar Martin Sköld Scania för en svart svan; något otänkbart som blir till verklighet.
Enligt honom har Södertäljebolaget lyckats med något som få företag mäktar med: att kombinera hög volym med hög variation.
Det är hemligheten bakom att Scania haft en oavbruten lönsamhet i över 60 år. Bolaget genererar en vinst dubbelt så hög som konkurrenternas trots att det är en tredjedel så stort.
Bokens grundidé är att det finns två sorters effektivitet. Är ett företag effektivt i volym producerar man mycket av samma sak och får på det sättet ned kostnaden per producerad enhet. Ett företag som är effektivt i variation erbjuder däremot en stor mängd individuella alternativ till sina kunder. Enligt Martin Sköld brukar industriföretag vara bra på volym medan tjänsteföretag är bra på variation.
Ett bolag som lyckas kombinera båda kallar han dubbelt effektivt. Scania uppnår det genom modularisering: att utveckla ett antal basmoduler och variationsmoduler som kan kombineras på väldigt många olika sätt.
”Scania har lyckats med att kundanpassa lastbilen. De kan producera över en miljon unika lastbilar som passar varje åkares unika behov.”
Eftersom modulerna är standardiserade blir det inte för dyrt för Scania att ta fram produkter till så många olika behov. Gränssnittet mellan de olika delarna behålls under en lång tid, så att man kan utveckla en del i taget men ändå få den att passa ihop med de övriga delarna. Dessutom anser Martin Sköld att modularisering är en klimatsmart strategi, då man kan skapa stor variation utifrån ett begränsat antal delar som produceras på det effektivast möjliga sättet.
Att kombinera volym och variation genom moduler fungerar i alla branscher, hävdar Martin Sköld. I boken använder han legobitar och garderobens basplagg som exempel. Även utbildning kan enligt honom bestå av moduler som kan kombineras till att passa individuella behov.
Bokens målgrupp är bred, men framför allt anser han att den passar ledningsgrupper som vill skapa samsyn i organisationen. Och han har redan en egen idé som kombinerar volym och variation: olika vd:ar kan få skriva sitt eget förord till ”Dubbelt effektiv”, som sedan säljs som utbildningsmaterial till bolagens personal.
Martin Skölds pappa ägde ett företag som tillverkade delar till tunga lastbilar. I boken berättar Martin Sköld att han växte upp där, på lagret och i verkstaden i Hässleholm. Han började med att städa i verkstaden, lärde sig köra truck som tolvåring och arbetade på företaget under både helger och lov.
Även på den akademiska banan har han fortsatt med lastbilar. Martin Sköld är känd som fordonsexpert som brukar uttala sig i bland annat Dagens industri om både Scania och Volvo.
Hur påverkar det ditt förtroende som expert att du i boken hyllar ett företag som också medverkat till idén?
”Jag tycker att det är berättigat. Det är ingen studie som de har bekostat. Ja, jag kanske hyllar dem som ett mönsterexempel, men aktiemarknaden och analytikerna gör ju det också.”
Han säger att ingen tidigare riktigt kunnat sätta fingret på vad som gjort Scania så framgångsrikt.
I april 2015 lämnade Martin Lundstedt Scania för att bli vd för Volvo. Samarbetet kring boken har fortsatt med nya vd:n Henrik Henriksson, som även han bidragit med synpunkter.
Martin Sköld säger att det inte är mycket som skiljer den nuvarande och tidigare vd:n åt. Båda har en lång bakgrund på Scania och de sätter alltid kunden först.
I augusti släppte Scania en helt ny lastbil för första gången på 21 år. Tidigare har receptet varit att förnya en del i taget och att aldrig göra två stora förändringar samtidigt.
Man kan alltså säga att Scania avvikit från den modell som Martin Sköld lovordar i boken. Men han är inte orolig, tvärtom.
”När Scania en gång frångår sin princip är jag övertygad om att de har benkoll.”