Di Weekend NYHETER

Säljer ekomat över Twitter

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TÄNKER GRÖNT. Ekobonden Adam Arnesson driver Jannelunds gård utanför Örebro tillsammans med sin mamma och pappa.

Jenny Leyman

Med hjälp av medvetna konsumenter och Twitter lyckades den unge ekobonden Adam Arnesson göra familjegården både ekologiskt och ekonomiskt hållbar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ekologisk hållbarhet har funnits i blodet sedan barnsben. Adam Arnesson är född 1990. Bara fem år senare ställde föräldrarna om verksamheten och Jannelunds gård utanför Örebro blev Krav-märkt.

”Då sågs det nog som lite alternativt och konstigt, men de ville inte hantera bekämpningsmedel. Det är också det jag växt upp med och som fått mig intresserad”, säger Adam Arnesson och förklarar hur familjen upplevt att mängden insekter, fjärilar och fåglar ökat på gården efter omställningen.

Under uppväxten fanns det dock ingen dröm om att ta över från föräldrarna.

”Det var mycket snack om dålig lönsamhet och kriser när jag växte upp, så jag var inte alls sugen på att bli bonde. Men när jag var i 15–16-årsåldern började jag förstå sambanden, att det hände saker efter att mina föräldrar ställt om till ekologiskt.”

Efter skogsbruksgymnasiet läste Adam Arnesson till lantmästare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Alnarp och senare i Uppsala. Redan under studietiden började han engagera sig i företaget – och av en slump kom försäljningen av ekologiskt lammkött igång via nätet.

FAKTA
Agenda 2030 och globala målen

FN:s Agenda 2030 innehåller 17 globala mål för hållbar utveckling, som världens länder enades om i september 2015.

Målen handlar om allt från att utrota fattigdom till innovationer för hållbar tillväxt.

Mål 15 har rubriken ”Ekosystem och biologisk mångfald” och handlar bland annat om att skydda, återställa och främja ett hållbart nyttjande av landbaserade ekosystem och hållbart bruka skogar.

VISA MER

”Jag hade det privata Twitter-kontot Ekobonden där jag lade ut bilder på lammen, när någon frågade om de kunde köpa köttet. Så jag började sälja lammkött på Twitter och pappa fick köra till Stockholm och leverera det. Det är därifrån hela försäljningen började byggas upp”, säger Adam Arnesson.

En av de tidiga slutsatserna var nämligen att de behövde sälja köttet själva, utan mellanhänder, för att få ekonomi i verksamheten.

”Då kan du ta betalt vad köttet verkligen är värt. Många av dem som handlar av oss äter inget annat kött, men det kött som de äter ska vara bra producerat och uppfött.”

I dag finns kundkretsen dels bland privatpersoner i Örebro och Stockholm, dels köper några utvalda restauranger också kött från Jannelunds gård.

De senaste åren har familjen Arnesson också öppnat gårdsbutik ett par dagar i veckan och driver även en exklusiv pop-up-restaurang med tolv platser på gården några gånger om året tillsammans med Anders Johnsson, som tävlat i Årets kock.

Miljardär med bondförnuft

Allt bidrar med ytterligare intäkter, men den stora förändringen kom egentligen när verksamheten på gården breddades från enbart lammuppfödning till att även odla en rad olika grödor. Idag står odlingarna för ungefär hälften av intäkterna.

I många fall handlar det om gamla sorters grödor, men de testar också nya sorter som sötlupin som på sikt skulle kunna ersätta sojabönor i livsmedelsindustrin, enligt Adam Arnesson.

Dessutom finns numera även grisar, höns och kor och det skapar ett eget kretslopp, där djuren levererar naturlig gödning till odlingarna – medan överskott och restprodukter från odlingarna blir till foder för djuren.

”Alla rådgivare säger att man måste specialisera sig och skaffa mer av samma sort, men då blir djurvälfärd och kretsloppet lidande. Den vägen ville jag inte gå, utan jag ville förbättra den biologiska mångfalden och samtidigt gårdens hållbarhet. Djuren ska tillföra något mer än att bara bli kött. Grisarna bökar till exempel upp marken inför nästa års odlingar.”

Det är dock svårt att göra resan på egen hand. Även om omsättningen fördubblats de senaste 2–3 åren till närmare två miljoner kronor och det interna kretsloppet på gården håller kostnaderna nere är det tufft att klara de investeringar som krävs.

Lösningen för Jannelunds gård har varit att teckna långsiktiga avtal om leverans av havre till Oatly och gula ärtor till Coop och därmed ha en fast grund att stå på.

”Det som vi gjort hade inte varit möjligt om vi inte hade haft köpare av produkterna. Därför är det viktigt att livsmedelsindustrin förstår sin roll. Med Oatly har vi gjort ett avtal för att göra den här omställningen och de har lovat att köpa havren som vi producerar under ett visst antal år. Det är en ganska ovanlig modell.”

På tallriken 2030

Ekologiska jordbruk kritiseras emellanåt för att inte vara lika effektiva som traditionella och därmed ha större klimatpåverkan, men enligt Adam Arnesson måste man också väga in hållbarhetsperspektiv som djurvälfärd och biologisk mångfald.

Även om förutsättningarna är unika för varje gård menar han att förändringen går att göra – både i större och mindre lantbruk.

”Det kan handla om samarbete mellan gårdar, men man måste få in biologisk mångfald som en produkt i företagen och prioritera det lika mycket som ekonomisk lönsamhet. De pengar som går till EU-stöd borde riktas mot detta, så det går till saker som är bra för samhället och miljön.”