Hoppa till innehållet

Saftig dansk tillväxt

Svenska pengar och ett danskt recept göder Joe & The Juice. Efter ett segertåg i Skandinavien och lanseringar i Hongkong, Singapore och Seoul, expanderar kedjan snabbt på Manhattan.

GRABBIGT. ​​Joe & the Juice lockar unga män som hoppas att karriären ska lyfta i kapp med Kaspar Basses snabbväxande kedja.
GRABBIGT. ​​Joe & the Juice lockar unga män som hoppas att karriären ska lyfta i kapp med Kaspar Basses snabbväxande kedja.Foto: Foto: Orjan F. Ellingvag

Både musiken och priserna är rejält upptrissade när Di kliver in på Joe & The Juices första lokal i New York, på Spring Street i trendiga Soho.

Det verkar inte avskräcka, stället är fullt och namnet på törstiga kunder ropas upp i takt med att deras färskpressade juice blivit färdig.

”Vi öppnar åtta eller nio nya butiker här bara i år. Jag har alltid väntat mig att USA skulle omfamna oss”, berättar Kaspar Basse, grundare och vd i bolaget.

Han glider in med en axelryckning 45 minuter efter utsatt tid. Det han saknar i social grace tycks kompenseras av en ihärdighet när det gäller en blomstrande affärsrörelse. Till det kan läggas stenhårda karatesparkar.

Kaspar Basse grundade Joe & The Juice 2002, efter en lång tid som hängiven utövare av kampsport. Han är flerfaldig dansk mästare i karate, och utvecklade tidigt ett intresse för hälso- och näringsfrågor. Det ledde i sin tur till besvikelser, eftersom utbudet inom mat och dryck var så begränsat.

”Allting som har något med hälsa att göra har inneburit en kompromiss”, säger han.

Vid sidan av drivkraften att erbjuda någonting nyttigt som inte var tråkigt, inspirerades han tidigt av en amerikansk jätte.

”Jag har alltid varit en stor beundrare av Starbucks”, säger han om den amerikanska kaffekedjan, som visat prov på att kunna växa snabbt.

Nu hoppas Kaspar Basse kunna öppna omkring 50 juicebarer om året. Efter starten i Danmark var Sverige en tidig marknad. I dag finns ett tjugotal juicebarer i landet.

”Det är kanske vår bästa marknad”, säger han och förklarar det suget med en kulturskillnad gentemot hans hemland.

”Svenskar går ut och äter lunch på ett annat sätt än i Danmark. Kanske är det mer av en utåtgående kultur. Det har i alla fall fungerat väldigt bra.”

Andra länder i juiceimperiet är Tyskland, Storbritannien, Island, Norge, Hongkong, Singapore, Seoul och Sydney i Australien.

Enligt Kaspar Basse har bolaget varit lönsamt trots snabb expansion.

”Vi har haft tur, det har varit väldigt rock n’ roll redan från start.”

Bland de faktorer som förklarar framgångarna finns en omsorg om atmosfär.

”Det är inte menyn som får dig att vilja komma tillbaka till en restaurang, det är miljön och stämningen.”

Till det kan läggas ett starkt engagemang i företagets ekonomi.

”Vi har alltid varit väldigt intresserade av den monetära sidan av verksamheten.”

Till sin hjälp har han fått kapital, först från en dansk baron och godsägare vid namn Johan Wedell-Wedellsborg.

Så småningom gick den svenska riskkapitalfonden Valedo, som grundades av bröderna Nils och Per Forsberg, in som investerare.

”Vi värdesätter Valedos förmåga att anpassa sig till oss”, säger den danske entreprenören och fortsätter.

”Vi är inte de enklaste att ha att göra med. Vi har svårt att ta råd ifrån andra.”

Kapitalet tar han däremot gärna emot, eftersom det används till att finansiera intåget i USA, där den första juicebaren, den högljudda lokalen på Spring Street, snabbt blev både välbesökt och lönsam. En andra har öppnat bara ett kvarter bort, och flera är på väg. Till det kommer tre eller fyra i Miami, och kanske någon i San Francisco.

En expansion i USA kommer att göra inköp lättare. Men framför allt smittar ett starkt varumärke av sig på kunderna, säger Basse.

”Den största förtjänsten finns nog i att igenkänningsfaktorn för varumärket blir större.”

Någon oro för att aptiten för färskpressade men dyra juicer ska mattas av känner inte Kaspar Basse. Potentialen är dessutom stor i världens största ekonomi, där invånarna älskar att konsumera.

Tur är väl det. För att nå det slutgiltiga målet krävs nämligen en fortsatt expansion från dagens 150 juicebarer, till över 24 000 stycken.

”Jag har arbetat med det här under nästan hela min karriär och vill gärna fortsätta med det till dess att Joe & the Juice blivit lika stort som Starbucks.”

Innehåll från OodashAnnons

Börseventet 2024 med fokus på AI

I maj är det återigen dags för Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern i Stockholm. Här får investerare och börsintresserade chansen att träffa företagsledare och andra inspiratörer och lyssna på samtal om samhället och framtiden. I år finns bland annat AI-proffset tillika Oodashs vd Arli Mujkic bland deltagarna.

Extern länk: Läs mer om Oodash här – och anmäl dig till Börseventet via kontaktformuläret här  

Michel Issa är författaren bakom den populära boken ”Munken som blev entreprenör”. Den släpptes 2014 och tio år senare är han en klassisk multientreprenör med 14 grundade bolag i ryggen. Men som entreprenör och investerare blev han orolig när han under corona-pandemin märkte att människor runt omkring honom började använda börsen som ett lotteri.

– Många upptäckte börsen under pandemin. Och även om det så klart är bra så var det tydligt att många blev brända eftersom de investerade helt utan kunskap. De läste tips på forum, föll offer för ”pump and dump”-strategier och hade en dålig uppfattning om hur man investerar långsiktigt, förklarar Michel Issa.

Han lade då ut en post på Instagram där han frågade sina drygt 400 000 följare om de skulle vara intresserade av ett event där de fick lära sig mer om börsen – och svaret blev överväldigande.

– Jag hade inte heller någon större koll på börsen, och det var tydligt att vi var många som ville lära oss mer. Det blev starten för Börseventet, där jag bjuder in experter och börsvd:ar till Oscarsteatern för att träffa och inspirera människor som vill lära sig mer.

AI-snack med börs-vd:n

Michel Issa är dock noga med att påpeka att Börseventet inte är en plats där olika bolag ska marknadsföra sig själva. I stället ställer han såväl personliga frågor som frågor som kopplar till de olika tekniker och branscher som är representerade.

– Vi har nu arrangerat sju Börseventet och syftet är detsamma – att inspirera och ge kunskap, och ge människor bättre förutsättningar att kunna investera klokt.

Oodashs vd Arli Mujkic är en av delatagarna på Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern.
Oodashs vd Arli Mujkic är en av delatagarna på Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern.

Nu är det alltså dags igen. Då kommer Michel Issa att möta vd:ar för åtta börsbolag och ta tempen på deras respektive branscher. En av dem är Arli Mujkic, vd för det börsnoterade AI-bolaget Oodash. Oodash erbjuder en AI-tjänst som gör det möjligt för företag att prata med sin data. Fler än 300 datakällor – allt från dataprogram och molntjänster till ditt CRM-system eller lönesystem – kan anslutas till plattformen och sedan är det bara att fråga det du vill veta.

Under mötet kommer Arli Mujkic och Michel Issa bland annat att prata om AI-utvecklingen och dessa fyra trender:

Trend 1: AI-styrda ”co-pilots” till folket

Denna typ av AI-stödsystem, som Bings Co-pilot men med olika former av specialisering, är av de stora trenderna på området 2024. Och det är här Oodashs tjänst hör hemma.

– Ja, den här typen av specialiserade ”co-pilots” kommer att bli allt vanligare. De kommer att hjälpa dig med att hitta, strukturera, presentera och analysera data – och det kommer att spara tid och ge många nya insikter, förklarar Arli Mujkic.

Trend 2: AI-utbildning på bred front

Ett stort amerikanskt AI-konsultbolag genomförde nyligen en undersökning och spår att sex av tio anställda kommer att få utbildning i hur man gör en AI-beställning – så kallad ”prompt engineering” – under 2024.

– Att bli en bra beställare är viktigt i alla sammanhang, och det gäller i allra högsta grad när det gäller att chatta med en AI-bot. Beroende på hur och vad du skriver så kommer du att få olika resultat, och utbildning i detta kommer att segla upp på företagens agendor under 2024.

Det är alltså inte längre bara de som jobbar med IT på företaget som kommer att behöva lära sig om AI. Under 2024 tar AI verkligen steget till att bli en fråga för alla medarbetare.

Trend 3: AI-assisterad utveckling

Den tredje trenden är kopplad till företagens utvecklingsavdelningar, där mer och mer utveckling kommer att vara AI-assisterad.

– En stor mängd programmering kommer att hanteras av AI eller rättare sagt: Programmerare som använder AI kommer att ersätta programmerare som inte använder AI – helt enkelt eftersom produktiviteten blir mycket högre med artificiell intelligens, säger Arli Mujkic.

Trend 4: Generativ AI – men här ligger Sverige efter

Generativ AI – alltså AI-lösningar för att till exempel skapa text, bild och annat innehåll – har snabbt blivit en av de teknologier som flest bolag i investerar globalt. Mer Sverige ligger efter. Bara 25 procent av svenska företag har investerat i generativ AI, jämfört med det globala genomsnittet om 43 procent.

– Det är den här typen av frågor jag vill diskutera med Arli Mujkic. Han är oerhört kunnig inom sitt fält och AI är en viktig fråga för alla som är intresserade av investeringar och framtidsspaningar, säger Michel Issa.

Extern länk: Läs mer om Oodash här – och anmäl dig till Börseventet via kontaktformuläret här 

 

 

Mer från Oodash

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oodash och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera