Di Weekend NYHETER

Så skapades nätsnackisen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

HISTORIA I NY KOSTYM. ”Vi ska vara en historiebästis på nätet. Många uppfattar vårt innehåll på museet som svårt, men vi visar att man kan prata om historia på ett annat sätt”, säger Emma Ågrahn, kommunikatör på Livrustkammaren.

Jens Mohr

Sveriges äldsta museum, Livrustkammaren, har oväntat seglat upp som en snackis i sociala medier. Genom att kombinera humor och historia har museet dubblat antalet följare på ett år och fått hängivna fans. Di kollade hur det gick till.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Härom veckan lade Livrustkammaren ut en meme på Facebook där museet drev rejält med branschkollegan Fotografiska. En bild på en kille (Sverige) som spanar in en annan tjej (Livrustkammaren) medan hans flickvän (Fotografiska) ser upprörd ut, och bildtexten ”Förlåt”. Den fick raskt mängder av hyllande kommentarer och delningar.

”Jag vill uttrycka mitt starka gillande att mina skattepengar används för att uttrycka humor av det här slaget”, skrev en anhängare.

Det mest populära inlägget hittills är en meme med en bild på Adolf Fredrik med texten ”Det som inte dödar dig gör dig starkare. Förutom semlor. Semlor dödar dig.” Livrustkammaren har även gjort Tinderporträtt av kung Karl Gustav med texten ”Swipa höger?”, och filmat omgivningen inifrån Axel von Fersens tornerrustning med tillägget ”Du behöver inte tacka”, och mycket mycket mer. Humorn har blivit Livrustkammarens vapen i sociala medier-djungeln och något som växt fram efter en trevande start.

”Det första humoristiska inlägget var en riddarhjälm på en cykel som en av våra pedagoger lade upp en dag med texten ’cykelhjälm’. Plötsligt rasslade likesen in och vi kände att vi hade något bra på gång”, säger Emma Ågrahn, kommunikatör med ansvar för sociala medier på Livrustkammaren.

Personalen var till en början skeptisk till att använda Facebook som en plats för lärande och i ledningsgruppen fanns ett motstånd mot att intendenter och pedagoger skulle skriva inläggen. Men kommunikationsavdelningen har stått på sig, jobbat med förankring och utbildning och i dag görs inläggen spontant och omodererat av personalen.

”Vi ska vara en historiebästis på nätet. Det var en av våra följare som beskrev oss så i ett inlägg och det har blivit som ett paraply över det vi gör. Det är ett sätt att fånga in människor som aldrig skulle ha stannat till en sekund om det inte hade presenterats i den formen. Många uppfattar vårt innehåll på museet som svårt, men vi visar att man kan prata om historia på ett annat sätt”, säger Emma Ågrahn.

För ett år sedan hade museet 16 000 följare, i dag är de 28 000. Det är ändå bara en tiondel av Fotografiskas följare, därav blinkningen förra veckan.

”Vi har tidigare skämtat om bilden av två olika museer, där Fotografiska kanske är ett av Sveriges modernaste museer medan Livrustkammaren är Sveriges äldsta museum med allt vad det innebär. Kontrasten mellan museerna är det som gör ett sådant inlägg roligt.”

Eftersom det nyligen blev gratis inträde på Livrustkammaren är det svårt att koppla de ökande besökssiffrorna till populariteten på sociala medier, men den har definitivt bidragit.

”Men det har också gjort att vi har dykt upp i helt andra sammanhang. Vi blir inbjudna att föreläsa på Webbdagarna och Social Media Day, blir omnämnda i Café, studenter skriver uppsatser om oss och andra institutioner hör av sig och ber om tips. Vi syns mer och vårt varumärke har stärkts”, säger Emma Ågrahn.

Du har precis tagit över ansvaret för sociala medier, hur känns det?

”Vi är många som jobbar med innehållet och det rullar på fint så det känns bara kul. Hade jag blivit lämnad ensam med att försöka klämma fram roliga memes med initierade referenser till 1600-talet skulle jag ha varit mer nervös. 28 000 följare som kastar tomater på en hade varit trist ändå.”