Hoppa till innehållet

Så skapades nätsnackisen

Sveriges äldsta museum, Livrustkammaren, har oväntat seglat upp som en snackis i sociala medier. Genom att kombinera humor och historia har museet dubblat antalet följare på ett år och fått hängivna fans. Di kollade hur det gick till.

HISTORIA I NY KOSTYM. ”Vi ska vara en historiebästis på nätet. Många uppfattar vårt innehåll på museet som svårt, men vi visar att man kan prata om historia på ett annat sätt”, säger Emma Ågrahn, kommunikatör på Livrustkammaren.
HISTORIA I NY KOSTYM. ”Vi ska vara en historiebästis på nätet. Många uppfattar vårt innehåll på museet som svårt, men vi visar att man kan prata om historia på ett annat sätt”, säger Emma Ågrahn, kommunikatör på Livrustkammaren.Foto: Jens Mohr

Härom veckan lade Livrustkammaren ut en meme på Facebook där museet drev rejält med branschkollegan Fotografiska. En bild på en kille (Sverige) som spanar in en annan tjej (Livrustkammaren) medan hans flickvän (Fotografiska) ser upprörd ut, och bildtexten ”Förlåt”. Den fick raskt mängder av hyllande kommentarer och delningar.

”Jag vill uttrycka mitt starka gillande att mina skattepengar används för att uttrycka humor av det här slaget”, skrev en anhängare.

Det mest populära inlägget hittills är en meme med en bild på Adolf Fredrik med texten ”Det som inte dödar dig gör dig starkare. Förutom semlor. Semlor dödar dig.” Livrustkammaren har även gjort Tinderporträtt av kung Karl Gustav med texten ”Swipa höger?”, och filmat omgivningen inifrån Axel von Fersens tornerrustning med tillägget ”Du behöver inte tacka”, och mycket mycket mer. Humorn har blivit Livrustkammarens vapen i sociala medier-djungeln och något som växt fram efter en trevande start.

”Det första humoristiska inlägget var en riddarhjälm på en cykel som en av våra pedagoger lade upp en dag med texten ’cykelhjälm’. Plötsligt rasslade likesen in och vi kände att vi hade något bra på gång”, säger Emma Ågrahn, kommunikatör med ansvar för sociala medier på Livrustkammaren.

Personalen var till en början skeptisk till att använda Facebook som en plats för lärande och i ledningsgruppen fanns ett motstånd mot att intendenter och pedagoger skulle skriva inläggen. Men kommunikationsavdelningen har stått på sig, jobbat med förankring och utbildning och i dag görs inläggen spontant och omodererat av personalen.

”Vi ska vara en historiebästis på nätet. Det var en av våra följare som beskrev oss så i ett inlägg och det har blivit som ett paraply över det vi gör. Det är ett sätt att fånga in människor som aldrig skulle ha stannat till en sekund om det inte hade presenterats i den formen. Många uppfattar vårt innehåll på museet som svårt, men vi visar att man kan prata om historia på ett annat sätt”, säger Emma Ågrahn.

För ett år sedan hade museet 16 000 följare, i dag är de 28 000. Det är ändå bara en tiondel av Fotografiskas följare, därav blinkningen förra veckan.

”Vi har tidigare skämtat om bilden av två olika museer, där Fotografiska kanske är ett av Sveriges modernaste museer medan Livrustkammaren är Sveriges äldsta museum med allt vad det innebär. Kontrasten mellan museerna är det som gör ett sådant inlägg roligt.”

Eftersom det nyligen blev gratis inträde på Livrustkammaren är det svårt att koppla de ökande besökssiffrorna till populariteten på sociala medier, men den har definitivt bidragit.

”Men det har också gjort att vi har dykt upp i helt andra sammanhang. Vi blir inbjudna att föreläsa på Webbdagarna och Social Media Day, blir omnämnda i Café, studenter skriver uppsatser om oss och andra institutioner hör av sig och ber om tips. Vi syns mer och vårt varumärke har stärkts”, säger Emma Ågrahn.

Du har precis tagit över ansvaret för sociala medier, hur känns det?

”Vi är många som jobbar med innehållet och det rullar på fint så det känns bara kul. Hade jag blivit lämnad ensam med att försöka klämma fram roliga memes med initierade referenser till 1600-talet skulle jag ha varit mer nervös. 28 000 följare som kastar tomater på en hade varit trist ändå.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera