Di Weekend NYHETER

Så ska golfen breddas

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TÄNKER I NYA BANOR. Golfagenten Andreas Lagercrantz har skapat Europas första digitala marknadsplats för golfprofiler och proffs.

Jack Mikrut

Varje år omsätter företag 20 miljarder kronor på golfsponsorskap. Genom Europas första digitala marknadsplats för profiler och proffs vill golfagenten Andreas Lagercrantz förändra golfvärlden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

I många år har Andreas Lagercrantz vistats i skuggan av sin fem år yngre bror. Även om Alex Norén i yngre tonåren på nåder fick hänga på de äldre på golfbanan – ”fritidsgården” Haninge GK – var det han som via landslag och proffsäventyr till slut etablerade sig i golfens världstopp.

Men bakom kulisserna har de varit ett team sedan länge. Genom det egna bolaget People Can Fly hanterar Andreas Lagercrantz sin lillebrors schema, sponsorskap och professionella karriär.

”Som manager är det min roll att få honom att fokusera på sin prestation och att ta bort störningsmoment”, berättar Andreas Lagercrantz.

Att anlita familjemedlemmar eller vänner som rådgivare börjar bli allt vanligare inom proffsgolfen. Bara för några år sedan hanterade ett fåtal managementbolag, globala jättar, nästan alla duktiga spelare på touren.

”I och med att pengar börjat försvinna från golfvärlden till andra marknadsföringskanaler, bland annat till influencers, har det skett en förflyttning. I dag går det cirka 80 mindre managementbolag på 200 spelare”, säger Andreas Lagercrantz.

Ifjol startade han In/Golf, Europas första digitala marknadsplats för golfprofiler och golfproffs.

”Vi hjälper företag att anlita golfprofiler till event, få sin logga på kläder och associera sig med spelare på Europatouren när de vinner. Samtidigt som vi hjälper företagen att få mer hävstång för sina marknadsföringspengar vill vi få profilerna att maximera sitt marknadsvärde.”

Andreas Lagercrantz, som i grunden är it-konsult, har tillsammans med partners skapat plattformen som hittills innefattar ett hundratal profiler – från Europatourproffs och long driving-stjärnor till kommentatorer och Youtubers.

GOLF: Stjärna med utstuderad sving

”Företag omsätter 20 miljarder kronor om året på golfsponsorskap. Mycket av pengarna går till topptävlingar och topprofiler. Vi vill omfördela en del av pengarna till profiler som är närmare målgruppen.”

Andreas Lagercrantz konstaterar att golfindustrin just nu genomgår en storskalig digital övergång. Han säger sig vilja förändra en relativt konventionell bransch genom digitala verktyg och ge varumärken möjlighet att nå världens golfprofiler.

”Företag vill gärna nå de 60 miljoner människor som spelar golf och vi har golfprofiler som är perfekta budbärare för att skapa engagemang och exponering.”

Nyligen fick företaget in riskkapital från flera investerare, bland annat Carl Manneh som var med i uppstarten av Minecraft, samt Jeremias Andersson, en av tre medgrundare till Academic Work. En av ambitionerna är att företaget nu ska hotta upp företagseventen på golfbanorna.

”Den typen av event har sett likadana ut genom alla år. Oftast sladdar deltagarna in på parkeringen, tar en macka i farten och stressar till första tee. Man är borta från klubbhuset i fem timmar och bryr sig oftast inte om att vara kvar för prisutdelning eller lunch. Vi vill förändra detta.”

Hur då?

”Genom att strukturera om eventen så att även de som inte spelar golf från företagen kan följa med till eventet. Det kan handla om gemensam frukostföreläsning följt av ett antal olika aktiviteter där man kan välja på golfspel, golfträning, yoga, mountainbike och padel. Dessutom hjälper vi gärna till att ta in de profiler som behövs.”

GOLF: Affischnamnet på Hills laddar för ny seger

Andreas Lagercrantz vision är att bygga upp en serie företag i golfvärlden som tillhandahåller en uppsättning olika tjänster. Han är bland annat grundare till Mr Sunday, en golfresebyrå för unika golfupplevelser som Ryder Cup, US Masters och spel på privata banor i USA.

”Upplevelser är det nya. Att befinna sig fem meter från Tiger Woods när han vinner på Augusta National och se hur han gråter av glädje är oslagbart.”

Utöver det är Andreas Lagercrantz också advisor till Gamebook, där han hjälper till med partnerskap och strategiska frågor. Dessutom har han, via bolaget People can fly, ett partnerskap med Mark Steinberg (Tiger Woods agent) på Excel Sports Management.

”Jag hoppas kunna göra ett avtryck. Troligtvis kommer jag alltid stå i skuggan av min bror när vi tar en match på golfbanan – men nu börjar jag ta min plats på scenen. Den bästa känslan är dock att få andra att kliva in i rampljuset.”