Hoppa till innehållet

Så överlever du affärsmiddagen

Att hålla ett bra samtal under en affärsmiddag är en konst.
Det är något som Leena Männik Styren har tagit fasta på i sin nya bok där hon delar med sig av tips och anekdoter från både goda och mindre goda middagssamtal.

PRÖVNING. Att mingla i affärssammanhang ställer krav på alla de som medverkar.
PRÖVNING. Att mingla i affärssammanhang ställer krav på alla de som medverkar.Foto: Larsen, Håkon Mosvold

”Att prata med okända människor tycker många är det värsta som finns. Det är synd. För samtal under affärsmiddagar är en utmärkt möjlighet för nätverkande och för att marknadsföra sitt företag”, säger Leena Männik Styren, kommunikationskonsult och författare till boken ”Goda middagssamtal”.

Leena Männik Styren har tidigare skrivit ”Mingel – konsten att knyta kontakter” där läsaren fått lärt sig att bli ett mingelproffs. I hennes nya bok ligger fokus på de långa middagssamtalen under såväl affärsmiddagar som privata bjudningar.

Leena Männik Styren berättar att en av anledningarna till att hon skrev kapitlet om just affärsmiddagar är det faktum att många är omedvetna om att en tillställning med kunder och kollegor innebär att vara på jobbet.

Som middagsgäst bör man därför alltid axla sin professionella roll – hur mycket klockan än blir.

”Man representerar inte bara sig själv utan hela sitt företag. Det är inte lämpligt att skvallra, avslöja företagshemligheter eller att förtala chefen eller en kollega. Du ska däremot kunna göra en intressant presentation om ditt arbete”.

Att presentera sitt företag och sin arbetsroll på ett bra sätt är lättare sagt än gjort. Ett tips som författaren delar med sig av är att i förväg träna in en hisspresentation, där man på max tre meningar berättar vem man är, vad man gör, till vilken nytta och för vem.

”Men prata inte bara jobb, för det blir långtråkigt. Som en bra samtalspartner ska du visa andra intresse, lyssna och ställa frågor. Då blir man någon som andra vill prata med. Det finns en tradition i Sverige av att vi inte ska vara för nyfikna, men jag tycker tvärtom: ställ trevliga frågor! Det värsta som finns är monologer”, säger Leena Männik Styren.

Hur låter då det perfekta affärssamtalet?
”Naturligt. Det är som att prata med en god vän, utan att bli för privat. Det ger en bra grund för framtida affärsmöjligheter.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera