Di Weekend NYHETER

Så lockar techbolagen de bästa

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

STENHÅRD KONKURRENS. För att locka till sig de bästa medarbetarna gäller det för Stockholms techbolag att ta i lite extra och erbjuda exempelvis bra villkor, sociala aktiviteter och generöst utrustade lokaler.

Claudio Bresciani/TT

Karaokerum, yogakvällar, extra semestervecka – eller fri tillgång till snacks? När konkurrensen om personalen är stenhård gäller det för Stockholms techbolag att ta i lite extra. Di Digital har frågat vad några av företagen har att erbjuda för att locka till sig den bästa personalen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

ZOUND INDUSTRIES

Zound Industries lokaler kan inte ligga mycket mer centralt. Bolaget är nämligen inhyst i Stockholms Centralstation, där man hyr totalt 3600 kvadratmeter kontorsyta. Tidigare var det SJ:s huvudkontor som huserade i den anrika byggnaden, och fortfarande finns det många originaldetaljer från 1872 kvar i de stora salarna.

”Jag vet att våra lokaler är uppskattade av såväl våra anställda som av gäster som kommer hit”, säger bolagets hr-chef Mariana Sundin.

På Zound värdesätter man konkurrenskraftiga villkor och ett bra förmånspaket för att lyckas locka den bästa personalen. 

”Jag är övertygad om att det är mjukare värden som fäller avgörandet i slutändan”, säger Mariana Sundin.

Till exempel har man anställt en så kallad ”People Experience Manager”, som uteslutande jobbar med bolagets personalkultur.

”Det kan vara alltifrån inspirerande lunchföreläsningar och kvällskurser på kontoret till att organisera yoga eller större interna event och fester”, säger Mariana Sundin.

Bolaget, som ligger bakom varumärkena Marshall och Urbanears, är inne i en stark tillväxtsfas. De senaste två åren har man vuxit med 100 personer fram till dagens 250 anställda. Den senaste tiden har Mariana Sundin upplevt att allt fler vill jobba på Zound.

”Det ser vi som ett gott betyg för att det finns ett intresse för oss där ute, både som bolag och som potentiell framtida arbetsgivare”, säger hon.

STORYTEL

I Sverige har Storytel kontor i tre städer: Stockholm, Umeå och Lund. Just nu är bolaget i färd med att öppna i sin fjärde svenska stad, Karlstad, där man är i full gång med rekryteringar.

Bolaget säger att de ser mycket till de anställdas egna behov – och kontoret i Umeå öppnades faktiskt delvis på grund av att en person som jobbade för Storytel ville flytta dit med sin familj. Det fanns också en strategisk poäng med att etablera sig på en universitetsort.

”Vi går mycket efter vad en enskild person behöver, i stället för att ha samma lösning för alla”, säger Märta Langéen, operativ chef på Storytel.

När det kommer till olika aktiviteter brukar de anställda få sätta agendan för vad som ska ske.

”Vi gillar att fira och har sommar- och julfester med olika teman. För några veckor sedan ordnade vi en skidresa till Trysil för dem på vårt Stockholmskontor”, säger Märta Langéen.

Varje år anordnar Storytel en stor konferens för sin personalstyrka. Bolaget har 360 anställda i 18 länder som bolaget flyger in till tillställningen, som oftast hålls i just Stockholmsområdet.

”Det brukar vara höjdpunkten på året för många anställda”, säger Märta Langéen.

Storytel växer så det knakar och håller på att växa ur sina lokaler på Riddarholmen, som för närvarande renoveras för att moderniseras. Just nu ligger ungefär 20 jobbannonser ute, varav hälften är tjänster i Sverige. Märta Langéen uppger också att man under den senaste veckan har fått in 230 spontanansökningar.

KLARNA

Klarna, vars vd Sebastian Siemiatkowski nyligen öppnade för en börsnotering av bolaget, har sitt huvudkontor på Sveavägen i centrala Stockholm. Tack vare en växande personalstyrka finns man sedan en tid tillbaka också i lokaler vid Skanstull på Södermalm. Bolaget har i dag cirka 2 200 anställda, varav 1 400 finns i Stockholm.

Så vände allt för Norstedts

De anställda är uppdelade i mindre grupperingar, vilket företaget tror ska föda en kreativ miljö.

”Vi har närmare 300 team som jobbar som egna startups, där du har både stort ansvar och stora möjligheter att verkligen påverka verksamheten”, säger Rachel Haines, organisationsutvecklingsdirektör.

Förutom att försöka skapa en positiv kultur på själva arbetsplatsen har man också lagt krut på att erbjuda bra villkor för personalen i övrigt.

”Jag skulle säga att vi har konkurrenskraftiga löner men även bra villkor för föräldraledighet, pensioner och ersättning vid sjukdom”, säger Rachel Haines.

Utöver det erbjuder man, föga överraskande, ett förmånligt bankerbjudande, friskvårdsbidrag och möjlighet att delta i idrottsevenemang.

Semestertiden är också något längre än på de flesta arbetsplatser. Sex veckors ledighet är standard på bolaget.

KRY

Även Kry har en ”People Experience Manager” anställd på bolaget. Bland de drygt 200 i personalen finns också flera ”klubbar” som arrangerar olika tillställningar, som exempelvis spelkvällar med både bräd- och tv-spel, för de andra på kontoret.

”Det är alltid på medarbetarnas initiativ och de bestämmer vad som ska hända”, säger Krys presschef Linda Bengtsson. 

Varje måndag bjuder företaget på frukost. Annars är det så klart fri tillgång till kaffe och te – men också nyttigare snacks.

Dessutom har företaget en helt egen kör som brukar bjuda på stämningsfull musik. Senast på en familjekväll där personalen fick ta med sig sina nära och kära för att se hur det ser ut på kontoret på Regeringsgatan.

Kry jobbar mycket med att personalen ska känna sig som hemma när man arbetar. Därför har man något som kallas för ”vardagsrummet”, som har en mer avslappnad möblering än det övriga kontorslandskapet.

”Många av våra läkare och psykologer jobbar ju hemifrån. Men vi har också rum om de skulle vilja komma in till kontoret. Det är viktigt att alla kan sitta och arbeta tillsammans”, säger Linda Bengtsson.

Att en stor del av personalen kommer från andra länder nyttjar man också för att skapa en bättre sammanhållning.

Houdini vill sluta cirkeln

”Vi har 27 olika språk på kontoret, så vi har haft en del tillfällen som handlat om att man får lära sig om olika länder och kulturer”, säger Linda Bengtsson.

SPOTIFY

Di Digital har tidigare besökt Spotifys kontor i skrytbygget Urban Escape på Regeringsgatan i Stockholm.

Tv-spelsrum, pingisbord, flipperspel, karaokerum och en syateljé är bara några faciliteter som de anställda har tillgång till. Företagets after works spenderas bäst i den egna baren. På taket finns dessutom en stor terrass med storslagen utsikt över de centrala delarna i huvudstaden.

FACEBOOK

Strax intill Spotify huserar Facebooks svenska kontor. Plywood och betong utgör grunderna i inredningen. De 50-talet anställda har också tillgång till en stor innergård – där morgonsolen dock skyms av Spotifys jättebygge bredvid. Väl inomhus har personalen i alla fall tillgång till ett kök fullproppat med snacks och kylda drycker.