Hoppa till innehållet

Revisorerna dömer ut hockeyn

Svenska hockeyligan, som startar på lördag, är en bransch i kris. Det konstaterar konsultjätten EY i en rapport som släpps i veckan.
”Affärsmodellen i SHL är inte sund”, säger Mikael Bergsten, partner på EY.

Foto: Helena Fahleson (Di)

Att slåss om SM-bucklan i Svenska hockeyligan är tufft på flera sätt, inte bara ute på isen. De största problemen för klubbarna är tackla ekonomiska svårigheter.

”Det är ett spel med hög insats, där du vinner allt eller förlorar allt. Nästan hälften av klubbarna går med förlust och det är en trend som ökar. När mer än hälften av en bransch går med förlust måste något göras”, säger Mikael Bergsten, auktoriserad redovisningskonsult på EY och medförfattare till rapporten.

SHL omsatte den senaste säsongen nära 1,8 miljarder kronor, en ökning med 6 procent eller 105 Mkr, att jämföra med föregående säsong.

I snitt hade lagen en nettoomsättning på 121 Mkr, jämfört med 117 Mkr föregående säsong.

Trots att publiksnittet gick ned under grundserien ökade nettoomsättningen med 4 procent. Anledningen är höjda intäkter från tv-rättigheter och sponsoravtal.

Om engångsintäkter som fastighetsförsäljningar rensas bort redovisar SHL-klubbarna totalt sett ett negativt rörelseresultat om 31 Mkr. Föregående säsong var den siffran minus 25 Mkr.

I rapporten ”Hur mår svensk elithockey”, som granskar klubbarnas finansiella ställning, riktas strålkastaren mot att nästan hälften av alla SHL-klubbar har löpande kostnader som överstiger de återkommande intäkterna. Samtidigt minskar det egna kapitalet i klubbarna totalt sett.

Det borde oroa klubbcheferna. Inom de närmaste fem åren kommer nämligen nya, tuffare krav att ställas för att få en så kallad elitlicens. Dagens krav på 4 Mkr i eget kapital ska successivt öka till 10 Mkr säsongen 2021/2022.

”Frågan är om de klubbar som visar ett negativt rörelseresultat i kombination med ett minskat eget kapital kommer att klara licenskraven”, säger Carlos Esterling, partner och auktoriserad revisor på EY och medförfattare till rapporten.

Föga förvånande är SM-finalisterna HV71 och Brynäs vinnare sett till resultat efter skatt med 15,2 respektive 9,8 Mkr. Finalspel ger givetvis ökade publikintäkter, inte minst om den blir många matcher tills spelarna kan dra på sig sina gyllene segerhjälmar.

Störst kassaklirr ger reklam och sponsring. Totalt fick klubbarna in 665 Mkr, upp 45 Mkr jämfört med föregående säsong.

Knappt var tredje intäktskrona kommer från entrébiljetter vilket är oförändrat från tidigare säsong. Även kiosk- och souvenirförsäljning ligger stilla på 9 procent av intäkterna.

Klubbarna i SHL får varje år ersättning från SHL, som de äger gemensamt. Pengarna kommer från tv-avtal och centrala sponsringskontrakt. Förra säsongen fick de 28,3 Mkr per klubb, en ökning med 3,3 Mkr.

Varumärket SHL stiger i värde. Avtalen som tecknas blir allt mer lukrativa för ligan och i slutänden för klubbarna. Totalt har utbetald ersättning från SHL ökat med 25 procent de senaste fem åren.

Det nya tv-avtal som har skrivits mellan SHL och C More och som gäller från 2018/2019 till säsongen 2023/2024 lär spä på ersättningen till klubbarna.

Men för de klubbar som åker ur SHL väntar en käftsmäll. Ersättningen i den lägre serien Hockeyallsvenskan är blygsamma drygt 2 Mkr. Klubbar som desperat försöker undvika en nedflyttning kan lockas att värva spelare som spräcker budgeten.

”Ett sådant risktagande kan göra att klubbar agerar kortsiktigt utan att beakta de långsiktiga ekonomiska effekterna”, konstateras i rapporten.

Att budgetera för att laget ska ta sig till slutspel är också ett vågspel. Rapportförfattarna manar klubbarna att tillämpa försiktighetsprincipen i budgeteringen. Intäkter från ett eventuellt slutspel ska ses som en bonus i bokslutet.

Konsultjättens revisorer har även roat sig med att räkna ut vad varje vunnen poäng kostar i sponsorpengar. I topp de senaste tre säsongerna ligger Frölunda HC, vars sponsorer endast behöver hosta upp 458 000 kronor per vunnen poäng.

I botten trålar Rögle BK och Örebro HK, där sponsorerna pungat ut med drygt 1 Mkr respektive över 1,1 Mkr per vunnen pinne.

Klubbarnas överlägset största utgiftspost är personalkostnader. De fjorton elitklubbarna betalade mer än 1 miljard kronor för de anställda.

Karlskrona HK sticker ut med personalkostnader, det vill säga spelarlöner, som uppgår till hisnande 80 procent av klubbens totala kostnader.

För SHL i sin helhet steg lönekostnaderna med 37 Mkr förra säsongen. Trenden är tydlig att lönenivåerna fortsätter att stiga, enligt rapporten.

Luleå HF toppar med 45,7 Mkr trots att klubben har lyckats pressa lönekostnaderna med 2,5 Mkr jämfört med föregående säsong. I Leksands IF är lönekuverten betydligt tunnare med en totalsiffra på 32,1 Mkr.

Om lönekostnaderna ställs i relation till antalet vunna poäng ser tabellen annorlunda ut.

I snitt betalade klubbarna drygt en halv miljon kronor i löner per vunnen poäng. Det är 14 000 kronor mer per poäng jämfört med föregående säsong.

Växjö Lakers, som vann grundserien, betalade minst i löner, 416 000 kronor per vunnen poäng följt av HV 71 med 442 000 kronor.

Rögle BK tar jumboplatsen med 913 000 kronor i lönekostnad per vunnen poäng.

Enligt rapportförfattarna utkristalliserar sig ett samband mellan lönekostnader och slutplacering i tabellen.

”Skellefteå AIK och Växjö Lakers är de klubbar som får ut mest av sitt lag givet lönekostnaderna. Även Färjestad BK, Örebro HK och Djurgårdens IF har presterat över förväntan”, säger Carlos Esterling.

Bland underpresterarna finns Rögle BK, Brynäs IF samt Luleå HF.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera