Hoppa till innehållet

Rena tänder med bambu

Den nedbrytbara svenska tandborsten Humble är inte bara ett slag för miljön utan hjälper till att förbättra barns tandhälsa.

MILJÖVÄNLIGT. Jimmie Berggren, Noel Abdayem och Oskar Holmblad säljer in sin tandborste som en produkt som kombinerar både innovation, miljötänk och socialt ansvarstagande, jämfört med det de kallar ”dinosaurierna” på tandborsthyllan.
MILJÖVÄNLIGT. Jimmie Berggren, Noel Abdayem och Oskar Holmblad säljer in sin tandborste som en produkt som kombinerar både innovation, miljötänk och socialt ansvarstagande, jämfört med det de kallar ”dinosaurierna” på tandborsthyllan.Foto: Foto: Jesper Frisk

Noel Abdayem kommer förvisso från en familj av godisgrossister, men det är tänder som har blivit hans arbetsområde. Under sin tandläkarutbildning volontärarbetade han för organisationen A child’s smile på Jamaica.

”Jag lade märke till två saker: Dels att alla inte hade egna tandborstar och dels att stränderna var fulla av gamla plasttandborstar som spolats i land från havet”, säger han.

Varje år tillverkas 7 miljarder tandborstar i plast. 34 miljoner av dem säljs i Sverige och kastas oftast i soporna när de är utslitna. Många hamnar i havet.

När Noel Abdayem kom hem till Sverige undersökte han möjligheten att tillverka nedbrytbara tandborstar och fastnade för materialet bambu.

”Det är ett väldigt snabbt växande material, naturligt och dessutom antibakteriellt.”

Bambu är en sorts gräs som kan växa flera centimeter per dag och flera meter per år. När plantan sågas ner bildas nya skott, så återplanteringen sköter sig själv. Den odlas framför allt i Kina och har blivit trendig bland annat inom inredning de senaste åren – det finns numera både golv, mattor, möbler och köksinredning i bambu.

Han hade egentligen lovat sina föräldrar – som drev godisgrossistfirman Syrico – att inte bli entreprenör som dem och sina tre äldre syskon. Men vid sidan av studier och därefter tandläkarjobbet drog han i gång The Humble Co och började sälja handtillverkade bambutandborstar på matbutiker nischade mot ekologiska produkter. När han fick andra och tredje återbeställningen insåg han att produkten verkligen funkade.

På fyra år har omsättningen ökat från 1,4 Mkr till nästan 23 Mkr.

”17 av de 23 Mkr är från de senaste sex månaderna och det beror på att vi har lärt oss hur vi ska ta oss in på nya marknader”, säger Noel Abdayem.

Och även om The Humble Co i dag finns listade hos alla de stora apotekskedjorna och matkedjorna är det i utlandet bambutandborsten har haft sina största framgångar.

I Norge har Humble redan 4 procent av marknadsandelarna via distributören Midsona, som även representerar andra ekomärken som Kung Markatta och Urtekram. Även Finland, Turkiet och Storbritannien har tagit till sig produkten och sedan förra året pågår arbetet med att ta sig in på den komplexa USA-marknaden. Jimmie Berggren, tidigare chef på Svenska Handelskammaren i San Diego, är vd för USA-delen och har redan överskridit målet för första året.

”I slutet av maj har det gått ett år och då finns vi på över fem kedjor. Just nu pratar vi med Walgreens, som har 8 000 butiker, och om vi får ett ja så är det ett kontrakt värt 15 miljoner kronor”, säger Jimmie Berggren.

Det finns andra bambutandborstar i världen, men ingen har hittills lyckats ta så stora marknadsandelar som Humble, delvis för att svenskarna anpassat sin helt plastfria förpackning för streckkoder och bredden på stängerna där butikerna hänger tandborstarna. Grundtanken är att det ska vara en miljövänlig produkt för de stora massorna.

”Människor är så medvetna i dag, men många vill inte göra jättestort avkall på hur de lever, som att sluta köra bil och sluta äta kött. Men att köpa en nedbrytbar tandborste är inte en stor livsstilsförändring”, säger Oskar Holmblad, försäljningschef.

Prognosen för 2018 är att dubbla omsättningen till minst 45 Mkr och inom tre år nå 100 Mkr. Det är goda nyheter även för systerorganisationen Humble Smile Foundation, som ideellt driver förebyggande tandvårdsarbete över hela världen. Organisationen skapades när Noel Abdayem mötte tandläkaren Darren Wise, som under flera år forskat kring hur man på bästa sätt skulle kunna organisera och driva det förebyggande arbetet, så att det inte blir engångsinsatser utan långsiktiga effekter.

”Jag var i en position där jag ville börja ge någonting tillbaka, vi sålde bra och började växa, och hade ren tur att jag träffade Darren som redan hade tänkt ut ett koncept.”

Organisationen är i dag helt fristående, förutom att all finansiering kommer från The Humble Co. Varje gång som en bambutandborste säljs går minst 4 procent till Humble Smile Foundation, som i dag driver 17 projekt till sammans med Tandläkare utan gränser, A child’s smile och i egna projekt. I realiteten är det mycket mer pengar än så som gått till CSR-projektet.

”De första tre åren har det varit nästan 20–30 procent av omsättningen eftersom det kostar att bygga upp projekten.”

The Humble Co är redo att lansera nya produkter som tandkrämer och tuggummin, och på sikt även titta på andra produkter som med fördel skulle kunna vara både mer miljövändliga och ansvarstagande, som toalettpapper.

Men skulle inte du bli tandläkare?

”Jag är fortfarande tandläkare 1–2 dagar i veckan, som konsult i Enköping. Och mina föräldrar är jättenöjda.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera