Hoppa till innehållet

Provar pant på påsen

Pia Walter och Josephine Alhanko vill få svenskarna att bära hem både mat och vin i gamla hotellakan.
Nu vill de att deras miljösmarta tygpåsar ska få i gång ett nytt pantsystem.

DIREKT FRÅN TVÄTTEN. Reused Remade, med Pia Walter och Josephine Alhanko, tar hand om använda hotellakan och syr om dem till stilrena, slitstarka och tvättbara tygkassar.
DIREKT FRÅN TVÄTTEN. Reused Remade, med Pia Walter och Josephine Alhanko, tar hand om använda hotellakan och syr om dem till stilrena, slitstarka och tvättbara tygkassar.Foto: Foto: Jack Mikrut

Åtta miljoner ton plast hamnar i havet varje år. Det motsvarar en lastbil full med plastskräp per minut. 95 procent av plastförpackningar används bara en gång, matkassar är ett exempel. Fortsätter vi i samma takt kommer havet att bestå av mer plast än fisk år 2050.

”Det är skrämmande och ligger inte så långt fram i tiden. Jag kommer vara i 60-årsåldern då”, säger Josephine Alhanko.

Det var under en P1-sändning från klimatmötet i Paris 2015 som Josephine Alhanko hajade till när det pratades om de enorma mängderna plast i havet. Hon är skådespelare i grunden och har medverkat i flera föreställningar på Dramaten och drivit ett eget eventföretag.

Tillsammans med civilekonomen Pia Walter började hon spåna på vad som skulle kunna vara ett miljövänligt alternativ till plastpåsar.

”Teater är fantastiskt roligt, men också begränsande eftersom det handlar mycket om en själv. Vi ville göra något som vi faktiskt kan lämna över med gott samvete till våra barn”, säger Josephine Alhanko.

Idén bakom företaget Reused Remade bygger på gamla hotellakan som görs om till tygpåsar. Varje år kasseras drygt 200 ton hotellakan bara i Sverige och lejonparten av lakanen skickas direkt till förbränning eller blir trasor till industrin. Man räknar med att ett lakan ska hålla 100–150 gånger, men de kan få en fläck redan vid första användning och behöva kasseras.

”Att nyproducera tyg för att göra tygpåsar är inte miljövänligt. Man måste använda en tygpåse upp till 400 gånger för att den ska hamna i nivå med en miljövänlig plastpåse. Vi började fundera på vad det fanns för annat material och frågade oss vad som händer med mängderna tyg från hotellakan”, säger Pia Walter.

Reused Remade samarbetar med en av Sverige största tvätterikedjor, Rikstvätt, som äger lakanen.

”Textil är ett extremt resurskrävande och miljöförstörande material. Det är skillnad på återvinning och återanvändning, det är viktigt att poängtera att vi återanvänder tyget. Det behöver inte gå in i en ny kemisk process, som till exempel petflaskor som blir till tyg”, säger Josephine Alhanko.

De har ansökt om patent för både idén, produktionsmetoden och det cirkulära system de vill implementera i bland annat matbutiker och e-handeln. Tanken är ett pantsystem, där man ska kunna låna en påse mot en avgift, för att kunna lämna tillbaka den i butiken.

”Vi är medvetna om att man lätt glömmer en tygpåse hemma. Men man behöver kanske inte äga allt emballage, det man behöver är funktionen att bära”, säger Josephine Alhanko.

Den första december i år lanserades Reused Remades tygpåsar i drygt 80 av Systembolagets butiker runt om i landet, och i början av nästa år kommer tygpåsarna att finnas hos Ica. Enligt Josephine Alhanko och Pia Walter är större klädkedjor också intresserade.

”För att det här ska bli en affär behövs stora volymer. Vi behöver få in påsarna hos de stora grossisterna och distributörerna. Sedan är tanken att expandera och presentera konceptet hos de stora grossisterna i Europa och USA”, säger Pia Walter.

Många använder plastpåsen de har burit hem sin mat i till hushållsavfall, hur ska ni ändra det invanda beteendet?

”Vi behöver plastpåsar för matavfall, men det är mer miljövänligt att köpa avfallspåsar på rulle. Det är tunnare, innehåller mindre plast och det är billigare”, säger Pia Walter.

Men hur ändrar man det beteendet?

”Kan man sätta det cirkulära systemet i rullning så erbjuder man kunden att göra ett mer miljövänligt val redan i affären. Man slipper köpa en påse, och avgiften bidrar både till att minska plastavfall och till fler lokala jobb”, säger Josephine Alhanko och fortsätter:

”Det är ett paradigmskifte. För 15 år sedan köpte inte folk ekologisk mat i samma utsträckning. Traditionellt är vi vana vid att allt emballage vi får är gratis, men det går inte att konsumera på det sättet.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera