Prispengarna inom e-sporten har ökat kraftigt på kort tid. Häromdagen kastades ytterligare bränsle på brasan. Speldistributören och utvecklaren Valve, som står bakom spelet Counter-Strike, CS:GO, höjde prispotten i så kallade majorturneringar från 250 000 dollar till 1 miljon dollar, 8,5 miljoner kronor.
För de svenska topplagen Fnatic och Ninjas in Pyjamas är det jackpott. De har tidigare vunnit majortävlingar och framöver kan en turneringsvinst ge hela
4,2 Mkr.
”Det är ett blodigt krig mellan turneringsarrangörerna att ha den största prispotten. De här höjningarna speglar populariteten och det stora intresset för tävlingarna i Counter-Strike”, säger Gustav Käll på e-sportagenturen Clutch.
E-sporten är fragmenterad med många olika tävlingar, som går att se framför allt på webb-tv-plattformen Twitch. De största turneringarna som får mest uppmärksamhet är Major League Gaming, MLG, Electronic Sports League, ESL, samt den svenska arrangören Dreamhack.
MTG gick i fjol på offensiven och investerade närmare 1 miljard kronor för att skaffa sig en maktposition på e-sportmarknaden. Dels köptes 74 procent av ESL, dels svaldes Dreamhack som håller tävlingar i framför allt Skandinavien och Europa och är på väg att bryta sig in på den amerikanska marknaden.
Majortävlingar kan jämföras med grand slam i tennis, eller golfens mest prestigefulla evenemang. Normalt hålls tre majors om året. ESL och Dreamhack brukar arrangera en vardera.
”Att prisprispengarna fyrfaldigas är ett kvitto på att e-sporten växer. För oss som arrangör är det också bra. Prispengarna är en motor som ger extra status och ökar professionalismen i branschen”, säger Tomas Lyckedal, affärsutvecklingschef på Dreamhack.
Höjningen av prispotterna har varit väntad. En konkurrerande turneringsarrangör pumpade nyligen in 1,2 miljoner dollar i en tävling.
”Insatserna börjar höjas nu och det är oerhört spännande. Alla aktörer följer utvecklingen noga”, säger Tomas Lyckedal.
Även Arnd Benninghoff, vd på MTGx Digital Ventures, ser ökningen av prispengar som naturlig med tanke på hur snabbt sporten växer.
“Den drar nu globalt till sig fler tittare än ishockey och är på väg att bli större än amerikansk fotboll. Ökningen av prispengarna speglar den kommersiella utvecklingen av e-sporten och den kommer att fortsätta”, säger han.
Att Valve skjuter till mer pengar kan tolkas som ett sätt att höja ribban för eventuella konkurrenter som vill ta sig in på marknaden.
I slutet av maj sparkar en ny turnering för CS:GO i gång i USA under namnet Eleague.
Bakom står Time Warner-bolaget TBS tillsammans med WME/IMG. Eleague ska livesändas under tio veckor och bland annat ha maratonsändningar på fredagskvällar i sitt kabel-tv-nätverk.
Traditionella tv-bolag är också med på ett hörn. SVT sänder till exempel Dreamhacks alla tävlingar i år. I USA startade sportkanalmastodonten ESPN så sent som i januari en egen avdelning för e-sport.
Kampen om e-portspelarna – och dess publik – kommer att späs på ytterligare. Speljättar som Electronic Arts, EA, har aviserat att de ska starta turneringar för ett par av dess sportspel, inklusive det svenskutvecklade actionspelet Battlefield. Ärkefienden Activision/Blizzard köpte å sin sida i fjol MLG för 40 miljoner dollar, drygt 342 Mkr. Activision vill utöka och utveckla turneringar för spel de redan har i sin portfölj, som till exempel Call of Duty.
Stämningen inom e-sporten påminner allt mer om en pirayaattack där alla försöker svälja så mycket som möjligt av marknaden.
Samtidigt är det en kaka som blir allt större. Enligt undersökningsföretaget Newzoo växer den globala marknaden för e-sport med 43 procent till 4 miljarder kronor i år. Inom tre år spås omsättningen nå 9,4 miljarder kronor.
Antalet regelbundna tittare beräknas redan uppgå till 131 miljoner världen över, majoriteten av dem i åldern 14–35 år.
Det rör sig om flitiga tittare. Enbart i USA uppskattas de ägna upp till sex timmar i veckan åt att titta på e-sport.