Hoppa till innehållet

Prinsen säljer svensk design i Asien

Prins Carl Philip leder två stora företagsdelegationer till Hongkong för att marknadsföra svensk design och innovation.

Syftet är att skapa en speciell Sverigevecka, där allt från teknikstartups till fredagsmys ska vädras.

PÅ RESA. Prins Carl Philip är i Hongkong för att promota svensk design men kan och vill inte prata om sina egna designalster.
PÅ RESA. Prins Carl Philip är i Hongkong för att promota svensk design men kan och vill inte prata om sina egna designalster.Foto: Foto: Marcel Heijnen

Prins Carl Philip skiner upp i ett försiktigt leende och lutar sig fram i fåtöljen på frågan om han ändå inte tycker det är lite orättvist att han har rest ända till Fjärran Östern för att marknadsföra svensk design och formgivning, men inte tillåts tala om sina egna alster.

”Nej, inte alls. Det är inte min roll här och nu. Det är min första resa för att leda en sådan här delegation och jag tycker det är mycket roligt att få möjligheten att öppna dörrar, visa väg och ta med mig detta fantastiska gäng”, säger han.

”Det handlar inte om mig. Det handlar om svenska företag och de kreativa personer vi har med på resan.”

På torsdagen slås dörrarna officiellt upp för Asiens största årliga designevent, Business of Design Week. Men redan dagen innan tjuvstartade Sverige genom att ha huvudrollen vid en välbesökt eftermiddagsdiskussion kring kreativitet och innovation, där samtalen berörde designens roll inom allt från fattigdomsbekämpning till artificiell intelligens.

”Kreativitet är att se saker från nya vinklar”, sa den svenske designprinsen under sitt öppningstal.

”Det är att låta den bästa idén vinna – även om det inte är ens egen.”

Och att få människor att se saker från nya vinklar är precis vad Sveriges konsulat och handelsfrämjare vill uppnå vid designevenemanget. Ambitionen är att befästa in en årlig ”Sverigevecka” i Hongkong. Sverige har varit partnerland två gånger, senast 2014, och stoltserar i år med en av de största paviljongerna. Bland deltagarna återfinns allt från möbelföretaget Kinnarps och yxtillverkaren Gränsfors Bruk till Ung Svensk Form och H&M:s välgörenhetsstiftelse (HM Foundation). Också det färgstarka entreprenörsgänget bakom Creative Swedes i Hongkong deltar.

Under den nylanserade hashtaggen #SwedenTalk_HK vill Sverige skapa en plattform för ökat utbyte med Hongkong inom innovation, kultur och sociala värden. Svensk mat, pappaledighet och fredagsmys är sådant som ska säljas in till kineserna under veckan. Under besöket träffar Carl Philip bland andra regeringschef Carrie Lam och finanssekreterare Paul Chan för att diskutera samarbeten.

Syftet är huvudsakligen att lyfta fram Sverige som ett land vars ekonomi är grundad i nytänkande. Inget land i Europa har fler människor som arbetar inom kreativa näringar, 8,9 procent, enligt organisationen Nesta. Och bara Silicon Valley har fler enhörningar, startups värderade över 1 miljard dollar, per capita än Stockholm. Så hur kommer det sig att Sverige lyckas markera ett revir i världen inom innovation. Carl Philip förklarar att det ibland skojas om att det finns något i vattnet som gör svenskar kreativa.

”Kanske är det så att vi är ett så litet land och att vi måste vara adaptiva. Det är känt att svensk design är minimalistisk och stram, men ser man längre tillbaka i historien var den inte minimalistisk alls”, säger han och exemplifierar med kurbits, en svällande dekorativ målarkonst från Dalarna.

”Jag vet inte vart trenden är på väg, men jag vet att svenskar är bra på att lära och att känna in.”

Van Hoang, handelssekreterare för Business Sweden, förklarar att även om den så kallade Sverigeveckan står med fötterna i Hongkong så är inte syftar till att marknadsföra Sverige bara i den forna brittiska kolonin – utan hela Asien.

”Hongkong är en så kallad ’super connector city’ och fördelen med att ha eventet här är att det ger ringar på vattnet ut i hela regionen. Har man ett evenemang i exempelvis Shanghai når man främst ut i Kina, men har man det i Hongkong når man ut till hela Asien”, säger han.

Även om Carl Philip inte kan, eller vill, promota sina egna produkter talar han gärna om den kreativa processen bakom sina alster. För honom handlar det om ett övergripande tankesätt för att kombinera funktionalitet med attraktionskraft.

”När jag och min kollega [Oscar Kylberg] tittar på ett nytt projekt börjar vi alltid med funktionen. Men sedan måste den kläs in i någonting som andra tycker om. Allt går hand i hand. Varje idé måste löpa hela linan ut”, säger han.

Innehåll från OodashAnnons

Börseventet 2024 med fokus på AI

I maj är det återigen dags för Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern i Stockholm. Här får investerare och börsintresserade chansen att träffa företagsledare och andra inspiratörer och lyssna på samtal om samhället och framtiden. I år finns bland annat AI-proffset tillika Oodashs vd Arli Mujkic bland deltagarna.

Extern länk: Läs mer om Oodash här – och anmäl dig till Börseventet via kontaktformuläret här  

Michel Issa är författaren bakom den populära boken ”Munken som blev entreprenör”. Den släpptes 2014 och tio år senare är han en klassisk multientreprenör med 14 grundade bolag i ryggen. Men som entreprenör och investerare blev han orolig när han under corona-pandemin märkte att människor runt omkring honom började använda börsen som ett lotteri.

– Många upptäckte börsen under pandemin. Och även om det så klart är bra så var det tydligt att många blev brända eftersom de investerade helt utan kunskap. De läste tips på forum, föll offer för ”pump and dump”-strategier och hade en dålig uppfattning om hur man investerar långsiktigt, förklarar Michel Issa.

Han lade då ut en post på Instagram där han frågade sina drygt 400 000 följare om de skulle vara intresserade av ett event där de fick lära sig mer om börsen – och svaret blev överväldigande.

– Jag hade inte heller någon större koll på börsen, och det var tydligt att vi var många som ville lära oss mer. Det blev starten för Börseventet, där jag bjuder in experter och börsvd:ar till Oscarsteatern för att träffa och inspirera människor som vill lära sig mer.

AI-snack med börs-vd:n

Michel Issa är dock noga med att påpeka att Börseventet inte är en plats där olika bolag ska marknadsföra sig själva. I stället ställer han såväl personliga frågor som frågor som kopplar till de olika tekniker och branscher som är representerade.

– Vi har nu arrangerat sju Börseventet och syftet är detsamma – att inspirera och ge kunskap, och ge människor bättre förutsättningar att kunna investera klokt.

Oodashs vd Arli Mujkic är en av delatagarna på Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern.
Oodashs vd Arli Mujkic är en av delatagarna på Michel Issas Börseventet på Oscarsteatern.

Nu är det alltså dags igen. Då kommer Michel Issa att möta vd:ar för åtta börsbolag och ta tempen på deras respektive branscher. En av dem är Arli Mujkic, vd för det börsnoterade AI-bolaget Oodash. Oodash erbjuder en AI-tjänst som gör det möjligt för företag att prata med sin data. Fler än 300 datakällor – allt från dataprogram och molntjänster till ditt CRM-system eller lönesystem – kan anslutas till plattformen och sedan är det bara att fråga det du vill veta.

Under mötet kommer Arli Mujkic och Michel Issa bland annat att prata om AI-utvecklingen och dessa fyra trender:

Trend 1: AI-styrda ”co-pilots” till folket

Denna typ av AI-stödsystem, som Bings Co-pilot men med olika former av specialisering, är av de stora trenderna på området 2024. Och det är här Oodashs tjänst hör hemma.

– Ja, den här typen av specialiserade ”co-pilots” kommer att bli allt vanligare. De kommer att hjälpa dig med att hitta, strukturera, presentera och analysera data – och det kommer att spara tid och ge många nya insikter, förklarar Arli Mujkic.

Trend 2: AI-utbildning på bred front

Ett stort amerikanskt AI-konsultbolag genomförde nyligen en undersökning och spår att sex av tio anställda kommer att få utbildning i hur man gör en AI-beställning – så kallad ”prompt engineering” – under 2024.

– Att bli en bra beställare är viktigt i alla sammanhang, och det gäller i allra högsta grad när det gäller att chatta med en AI-bot. Beroende på hur och vad du skriver så kommer du att få olika resultat, och utbildning i detta kommer att segla upp på företagens agendor under 2024.

Det är alltså inte längre bara de som jobbar med IT på företaget som kommer att behöva lära sig om AI. Under 2024 tar AI verkligen steget till att bli en fråga för alla medarbetare.

Trend 3: AI-assisterad utveckling

Den tredje trenden är kopplad till företagens utvecklingsavdelningar, där mer och mer utveckling kommer att vara AI-assisterad.

– En stor mängd programmering kommer att hanteras av AI eller rättare sagt: Programmerare som använder AI kommer att ersätta programmerare som inte använder AI – helt enkelt eftersom produktiviteten blir mycket högre med artificiell intelligens, säger Arli Mujkic.

Trend 4: Generativ AI – men här ligger Sverige efter

Generativ AI – alltså AI-lösningar för att till exempel skapa text, bild och annat innehåll – har snabbt blivit en av de teknologier som flest bolag i investerar globalt. Mer Sverige ligger efter. Bara 25 procent av svenska företag har investerat i generativ AI, jämfört med det globala genomsnittet om 43 procent.

– Det är den här typen av frågor jag vill diskutera med Arli Mujkic. Han är oerhört kunnig inom sitt fält och AI är en viktig fråga för alla som är intresserade av investeringar och framtidsspaningar, säger Michel Issa.

Extern länk: Läs mer om Oodash här – och anmäl dig till Börseventet via kontaktformuläret här 

 

 

Mer från Oodash

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oodash och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera