Prins Carl Philip skiner upp i ett försiktigt leende och lutar sig fram i fåtöljen på frågan om han ändå inte tycker det är lite orättvist att han har rest ända till Fjärran Östern för att marknadsföra svensk design och formgivning, men inte tillåts tala om sina egna alster.
”Nej, inte alls. Det är inte min roll här och nu. Det är min första resa för att leda en sådan här delegation och jag tycker det är mycket roligt att få möjligheten att öppna dörrar, visa väg och ta med mig detta fantastiska gäng”, säger han.
”Det handlar inte om mig. Det handlar om svenska företag och de kreativa personer vi har med på resan.”
På torsdagen slås dörrarna officiellt upp för Asiens största årliga designevent, Business of Design Week. Men redan dagen innan tjuvstartade Sverige genom att ha huvudrollen vid en välbesökt eftermiddagsdiskussion kring kreativitet och innovation, där samtalen berörde designens roll inom allt från fattigdomsbekämpning till artificiell intelligens.
”Kreativitet är att se saker från nya vinklar”, sa den svenske designprinsen under sitt öppningstal.
”Det är att låta den bästa idén vinna – även om det inte är ens egen.”
Och att få människor att se saker från nya vinklar är precis vad Sveriges konsulat och handelsfrämjare vill uppnå vid designevenemanget. Ambitionen är att befästa in en årlig ”Sverigevecka” i Hongkong. Sverige har varit partnerland två gånger, senast 2014, och stoltserar i år med en av de största paviljongerna. Bland deltagarna återfinns allt från möbelföretaget Kinnarps och yxtillverkaren Gränsfors Bruk till Ung Svensk Form och H&M:s välgörenhetsstiftelse (HM Foundation). Också det färgstarka entreprenörsgänget bakom Creative Swedes i Hongkong deltar.
Under den nylanserade hashtaggen #SwedenTalk_HK vill Sverige skapa en plattform för ökat utbyte med Hongkong inom innovation, kultur och sociala värden. Svensk mat, pappaledighet och fredagsmys är sådant som ska säljas in till kineserna under veckan. Under besöket träffar Carl Philip bland andra regeringschef Carrie Lam och finanssekreterare Paul Chan för att diskutera samarbeten.
Syftet är huvudsakligen att lyfta fram Sverige som ett land vars ekonomi är grundad i nytänkande. Inget land i Europa har fler människor som arbetar inom kreativa näringar, 8,9 procent, enligt organisationen Nesta. Och bara Silicon Valley har fler enhörningar, startups värderade över 1 miljard dollar, per capita än Stockholm. Så hur kommer det sig att Sverige lyckas markera ett revir i världen inom innovation. Carl Philip förklarar att det ibland skojas om att det finns något i vattnet som gör svenskar kreativa.
”Kanske är det så att vi är ett så litet land och att vi måste vara adaptiva. Det är känt att svensk design är minimalistisk och stram, men ser man längre tillbaka i historien var den inte minimalistisk alls”, säger han och exemplifierar med kurbits, en svällande dekorativ målarkonst från Dalarna.
”Jag vet inte vart trenden är på väg, men jag vet att svenskar är bra på att lära och att känna in.”
Van Hoang, handelssekreterare för Business Sweden, förklarar att även om den så kallade Sverigeveckan står med fötterna i Hongkong så är inte syftar till att marknadsföra Sverige bara i den forna brittiska kolonin – utan hela Asien.
”Hongkong är en så kallad ’super connector city’ och fördelen med att ha eventet här är att det ger ringar på vattnet ut i hela regionen. Har man ett evenemang i exempelvis Shanghai når man främst ut i Kina, men har man det i Hongkong når man ut till hela Asien”, säger han.
Även om Carl Philip inte kan, eller vill, promota sina egna produkter talar han gärna om den kreativa processen bakom sina alster. För honom handlar det om ett övergripande tankesätt för att kombinera funktionalitet med attraktionskraft.
”När jag och min kollega [Oscar Kylberg] tittar på ett nytt projekt börjar vi alltid med funktionen. Men sedan måste den kläs in i någonting som andra tycker om. Allt går hand i hand. Varje idé måste löpa hela linan ut”, säger han.